کارگاه آموزشی «مشاوره در بحران قبل از خودکشی» برگزار شد

۲۱ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۵:۱۳ کد : ۲۹۶۱ اخبار سازمان شُعَب سازمان دانشجویان
کارگاه آموزشی «مشاوره در بحران قبل از خودکشی» به همت سازمان دانشجویان معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی گیلان و با همکاری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان و مرکز مشاوره میثاق روز گذشته، ۱۹ شهریورماه برگزار شد.
کارگاه آموزشی «مشاوره در بحران قبل از خودکشی» برگزار شد

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان ایران به نقل از ایکنا ، محمدصادق شیرین‌کام، دانشجوی دکتری مشاوره عصر روز گذشته، ۱۹ شهریورماه در کارگاه آموزشی «مشاوره در بحران قبل از خودکشی» که به مناسبت روز جهانی خودکشی در سالن اجتماعات شهید بهشتی دادگستری برگزار شد، با اشاره به اهمیت مشاوره در پیشگیری از خودکشی گفت: عوامل مرتبط با خودکشی می‌تواند آنی و یا در بازه زمانی طولانی باشد که در این راستا چندین مؤلفه مانند ناامیدی، کمالگرایی، حل مسئله و ... تأثیرگذار هستند.

وی با بیان اینکه عوامل استرس‌زا، شکست، همراه داشتن اسلحه گرم و سرد، قرص و ... می‌توانند در تصمیم و وقوع خودکشی آنی مؤثر باشند، افزود: ما به عنوان مشاور فرد را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم، به کمک تست و مصاحبه متوجه این افکار می‌شویم؛ حتی مجاز هستیم در صورت لزوم جلسات بعدی مشاوره را لغو و زمان بیشتری را به فرد اختصاص دهیم.

شیرین‌کام گفت: در این زمان به فرد کمک می‌کنیم تا بر اساس جدیت مشکل او را در روند جلسه نگه داریم و برای وی روند درمان، مفهوم، تعاریف و قراردادهای سیر مشاوره را توضیح می‌دهیم، فرد را  برای مراجعه به روانپزشک ترغیب و طرح اصلی ۱۰ جلسه‌ای مشاوره را آغاز می‌کنیم.

این دانشجوی دکتری مشاوره ادامه داد: در جلسات اول مفاهیم، اصول و ایجاد رابطه درمانی اهمیت دارد، از راهکار جعبه امید برای فرد استفاده می‌کنیم؛ در مراحل بعدی مهارت‌هایی که می‌تواند فرد را از لحاظ اجتماعی بهبود بخشد، تقویت و وی را در مسیر یادگیری حل مسئله یاری می‌کنیم.

وی با بیان اینکه تنظیم هیجان با راهبرد‌های شناختی نیز در روند درمان مؤثر است، تصریح کرد: در جلسات میانی همراه فرد به این سمت می‌رویم که نسبت به دوران بازگشت افکار خودکشی مهارت داشته باشد و سریع بتواند از این بحران خروج کند. در جلسات پایانی نیز فرد آماده می‌شود تا دوره بعد از بحران(دوره رشد) را به خوبی گذرانده و از آن درس بگیرد.

این مشاور اضافه کرد: مصرف برخی داروها، عوامل استرس‌زا و‌‌‌ ... می‌تواند افکار را برگرداند و این بار فرد مقاوم است و با یک جلسه بحران را رفع می‌کند، در صورت نیاز می‌تواند با درمانگر تماس بگیرد و صرفاً در زمان بحران این تماس حاصل شود. این گفته‌ها برای مداخله در زمان قبل از وقوع خودکشی به‌کار می‌رود.

وی تأکید کرد: تا زمانی که دوره‌های حرفه‌ای، تخصصی و طولانی مداخله در خودکشی را پشت سر نگذاشته‌اید، از مداخله خودداری کنید زیرا عواقب قانونی، روانشناختی و حرفه‌ای را به دنبال دارد.

کارگاه آموزشی «مشاوره در بحران قبل از خودکشی» به مناسبت روز جهانی خودکشی به همت سازمان دانشجویان معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان گیلان و با همکاری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گیلان و مرکز مشاوره میثاق با هدف دانش‌افزایی دانشجویان روانشناسی و مشاوره جهت پیشگیری، مداخله و کاهش این حادثه برگزار شد.

کارگاه آموزشی «مشاوره در بحران قبل از خودکشی» برگزار شد/ارسالی خانم شفیعیکارگاه آموزشی «مشاوره در بحران قبل از خودکشی» برگزار شد/ارسالی خانم شفیعی

 

کلید واژه ها: گیلان ایکنا سازمان دانشجویان ایران جهاددانشگاهی


نظر شما :