علی منتظری در آیین آغاز یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی

نهال مسابقات ملی مناظره دانشجویی یک نهادسازی جدید و متناسب با سلیقه و نگاه دانشجویان و جوانان بود که در کنار سایر کارهای بسیار خوب در جهاددانشگاهی اتفاق افتاد

دکتر علی منتظری، رئیس شورای علمی مسابقات مناظره دانشجویان ایران در آیین افتتاحیه یازدهمین دوره «مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران» جهاددانشگاهی و سازمان دانشجویان ایران محصول اعتماد بزرگان به جوانان عصر انقلاب دانست که بخشی از این اعتماد نتیجه گفتگوها در فضای احترام متقابل است.
نهال مسابقات ملی مناظره دانشجویی یک نهادسازی جدید و متناسب با سلیقه و نگاه دانشجویان و جوانان بود که در کنار سایر کارهای بسیار خوب در جهاددانشگاهی اتفاق افتاد

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان ایران، دکتر علی منتظری، رئیس شورای علمی مسابقات مناظره دانشجویان ایران در آیین افتتاحیه یازدهمین دوره «مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران» که روز ۳ آبان در سالن امیرکبیر معاونت فرهنگی دانشگاه تهران برگزار شد، درباره سابقه برگزاری مسابقات ملی مناظره دانشجویی گفت: اینکه در 10 سال قبل اولین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران در جهاددانشگاهی برگزار شد، افتخار بزرگی برای این نهاد فرهنگی و انقلابی خواهد بود. این روزها که ضرورت گفتگو و تبادل افکار برای همگان آشکار شده‌ است، باید مفتخر باشیم در روزگاری که کمتر به این مقوله توجه می‌شد، ما تلاش کردیم فارغ از گرایش‌های سیاسی مرسوم و در چارچوب اصول اخلاقی این مسابقات را برگزار کنیم.

وی در ادامه افزود: بنده می‌خواهم در چهارچوب بزرگ‌تری به مسئله نگاه کنم، وقتی که انقلاب اسلامی ایران با رهبری یک مرجع آگاه، شجاع و عادل به پیروزی رسید، جوانانی هم در گوشه‌وکنار به این انقلاب بزرگ پیوستند. آنچه مهم بود این بود که بزرگان انقلاب اسلامی به جوانان آن زمان فرصت دیده‌شدن و اجرایی‌کردن افکار و ایده‌های خود را دادند. امروز جهاددانشگاهی و سازمان دانشجویان ایران حاصل همان تفکر است که عده‌ای از دانشجویان و جوانان آن زمان آن را در اوایل انقلاب ایجاد کردند. به نوعی می‌توان گفت که جهاد دانشگاهی محصول اعتماد بزرگان به جوانان عصر انقلاب بود. پرسش مهم اینجاست که آیا امروز جوان این امکان را دارد؟ همه می‌دانیم که جوان امکان خطا دارد اما در آن زمان خطای جوانان تحمل و با مدارا نسبت به عملکرد آنان رفتار‌ می‌شد و به جوان فرصت آزمون و خطا داده‌ می‌شد و همین موجب شد تا در اوایل انقلاب جوانان نیازهای خود و جامعه را بشناسند و برای آن در ساختار راه‌حلی پیدا کنند. بسیاری از نهادها و ساختارهای ایجاد شده حاصل نیازها و خواسته‌های آن نسل بوده است. 
رئیس شورای علمی مسابقات ملی مناظره دانشجویی در ادامه بیان کرد: جهادسازندگی، سپاه پاسداران، جهاددانشگاهی و بسیاری از نهادهای دیگر توسط هسته‌های اولیه دانشجویان تشکیل شدند و جوانان فرصت نهادسازی را داشتند و ما نیز امروز باید به جوانان این فرصت را بدهیم که نهادهای لازم خود را بسازند. با ارائه این مطلب می‌خواهم به این نکته برسم که نهال مسابقات ملی مناظره دانشجویی یک نهادسازی جدید و متناسب با سلیقه و نگاه دانشجویان و جوانان بود که در کنار سایر کارهای بسیار خوب در جهاددانشگاهی اتفاق افتاد. بزرگ‌ترین انتقاد آن است که چرا ما برای جوانان این فرصت‌ها را فراهم نمی‌کنیم، درحالی‌که این امر ثابت شده ‌است که فرصت به جوانان، منافعش بسیار بیشتر از مضراتش است و درنهایت، موجب مشارکت و تعلق خاطر جوانان در ساختن آینده کشور خواهد بود. جوانانی که در تصمیمات و سیاست‌ها مشارکت داشته‌باشند در سختی‌ها و کمبودها حاضر به دفاع از ساختار هستند؛ چراکه احساس تعلق خاطر دارند و خود را عنصر اثرگذاری در فرایند مدیریت کشور می‌بینند. 
وی در انتها با اشاره مجدد به اهمیت گفتگو در شرایط فعلی جامعه بیان‌ کرد: همه این‌ها مقدمه‌ای است تا بدانیم که آزادی کالای قاچاق نیست، بلکه شعار و محصول انقلاب اسلامی است و هرکسی باید سهم خود را در راستای تحقق این آزادی تشخیص و وظیفه خود را انجام بدهد. 


 

کلید واژه ها: مناظره دانشجویی علی منتظری سازمان دانشجویان ایران جهاددانشگاهی


نظر شما :