جمال رحیمیان در آیین آغاز یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی

مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران یکی از اصیل‌ترین و مهم‌ترین کارهای فرهنگی کشور است

دکتر جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی کشور در آیین افتتاحیه یازدهمین دوره «مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران» گفتگو را نیاز ضروری کنونی جامعه علمی و دانشگاهی کشور دانست.
مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران یکی از اصیل‌ترین و مهم‌ترین کارهای فرهنگی کشور است

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان ایران، دکتر جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی کشور در آیین افتتاحیه یازدهمین دوره «مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران» که روز ۳ آبان در سالن امیرکبیر معاونت فرهنگی برگزار شد، درباره اهمیت گفتگو در جامعه علمی و دانشگاهی کشور گفت: الزام به گفتگو و ترویج نگرش‌های متکثر در جامعه علمی و دانشگاهی، وظیفه دانشگاهیان و نهادهای دانشگاهی و فرهنگی کشور است و مسابقات ملی مناظره دانشجویی یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های فرهنگ‌سازی گفتگو در بین جامعه دانشگاهی است که از سال 1391 توسط سازمان دانشجویان آغاز به کار کرده‌است. بنده از آنجایی که در برخی از دوره‌های برگزاری مناظره حاضر بودم و به گزاره‌های منتخب اشراف داشتم، باید بگویم واقعا تلاش شده تا مسائل مهم و موردنیاز جامعه را به بحث بگذاریم و دانشجویان را تشویق کنیم تا در قالب مناظره، نسبت به مسائل جامعه به بحث و گفتگو بپردازند. 
وی همچنین در مورد اهداف مسابقات نیز افزود: مسابقات ملی مناظره دانشجویی یکی از اصیل‌ترین و مهم‌ترین کارهای فرهنگی کشور است که مهم‌ترین اهداف آن، فرهنگ‌سازی برای قشر جوان و طرح مطالبات دانشجویان از طریق تریبون مناظره دانشجویی است. در تمام سال‌ها سعی شده ‌است تا مسابقات، همگام با شرایط سیاسی و اجتماعی کشور تنظیم شود و فضایی فراهم شود تا جوانان به‌صورت منطقی و با سعه‌صدر در کنار هم به بیان دیدگاه‌ها، انتقادات و راه‌حل‌های خود در خصوص مسائل و مشکلات کشور بپردازند. 
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی بیان کرد: همه ما می‌دانیم که دانشگاهیان و دانشجویان شایسته‌ترین اقشار برای حضور در فضای سیاسی و نقش‌آفرینی اجتماعی و سیاسی در جامعه هستند و با همراهی آنان می‌توان بخش زیادی از کاستی‌های سیاست‌گذاری در کشور را جبران کرد. 
وی با اشاره به حساسیت نقش جامعه علمی دانشگاهی در این برهه از کشور اذعان داشت: در این دوره از مسابقات مناظره تلاش می‌کنیم تا فضایی متفاوت را رقم بزنیم تا همانند دوره‌های قبل، دانشجویان به دور از هرگونه پرخاشگری مطالبات خود را بیان کنند. چرا که ما اعتقاد داریم، اگر فضای مناظره، گفتگو بر سر اختلافات در محیط دانشگاهی و نخبگانی فراهم نباشد، فضایی جایگزین می‌شود که نهایتاً به نفع دانشجویان و جامعه نیست. بنده از سازمان دانشجویان و شعب آن در سراسر کشور تشکر می‌کنم که با تمام سختی‌ها و کمبودها سال‌های پیاپی چراغ این کار را روشن نگه داشتند و موجب شدند تا هرساله دانشجویان بسیاری در یک فضای سالم به نقد و بررسی مسائل موجود در کشور بپردازند و آداب گفتگو را نیز یاد بگیرند. بسیاری از این دانشجویان و شرکت‌کنندگان دوره‌های مسابقات مناظره در سال‌های بعد جزو مسئولان و مدیران کشور بودند و این رسالتی را برعهده ما قرار می‌دهد تا مسئولانی را پرورش دهیم که تعامل و گفتگو را سرلوحه کار خود قرار دهند و آن را در فرایند برنامه‌هایی همچون مسابقات ملی مناظره دانشجویی آموزش بینند.
همچنین وی در انتها افزود: انتظار داریم تا صداوسیما نیز درادامه کار به ما بپیوندد تا صدای گفتگوی جوانان فراگیر شود و این سنت آموزنده به عنوان الگو فرهنگ‌سازی شود. اما متأسفانه طی این سال‌ها همکاری شایسته‌ای از جانب صداوسیما ندیدیم. همچنین باید بگویم که مناظره اساتید نیز در کنار مناظره دانشجویان از امسال در دانشگاه‌های بزرگ تهران برگزار خواهدشد و استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها با یکدیگر به گفتگو و تبادل نظر می‌پردازند که به‌زودی در این مورد نیز اطلاع‌رسانی خواهد شد. 

مشاهده گالری تصاویر
 

کلید واژه ها: جمال رحیمیان سازمان دانشجویان ایران جهاددانشگاهی مناظره دانشجویی مناظره


نظر شما :