پدافند غیرعامل و هفته جهانی سواد رسانه

در هفته پدافند غیرعامل و هفته جهانی سواد رسانه ضروری بنظر می‌رسد بیش از پیش به این دو موضوع مهم پرداخته شود.پدافند غیرعامل، مجموعه‌ای از اقدامات است که سبب کاهش آسیب پذیری و حفظ نیروی انسانی، یک کشور در مقابل عملیات خصمانه و مخرب دشمن می‌شود.
پدافند غیرعامل و هفته جهانی سواد رسانه

باارزش‌ترین سرمایه و موجودیت ملی هر جامعه‌ای نیروی انسانی آن است و رسانه یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر شکل‌گیری سرمایۀ فرهنگی جوامع است. امروز رسانه‌ها نظام آموزشی مدرنی را بنا نهاده‌اند، به گونه‌ای که جوامع بشری عقیده و ایده خود را از آن می‌گیرند و بر سبک زندگی و رفتار آنان اثرگذار است. ازاین‌رو، سواد رسانه‌ای برای کاهش و پیشگیری اثرات منفی رسانه‌ها اهمیت فروانی دارد.
رسانه‌های نوین از «قدرت گفتمانی»، «سرعت انتقال» و «جذابیت برای مخاطبان» بالایی برخوردار هستند. همچنین با تأثیرات آنی قادر به خلق الگوهای ارزشی و رفتاری پرقدرتی هستند که ذهنیت‌ها را آن‌طور که می‌خواهند، برنامه‌ریزی کنند و در شکل‌دهی و تغییرات جدی سرمایه فرهنگی افراد جامعه که مجموعه‌ای از توانمندی‌ها، عادت‌ها و طبع‌های فرهنگی شامل دانش، زبان، سلیقه یا ذوق و سبک زندگی است، تأثیر داشته باشند. 


یکی از تأثیرگذارترین گروه نیروهای انسانی جوامع دانشجویان هستند. سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی استان گیلان به‌عنوان خانه دانشجویان ایران و درگاه ورود دانشجویان به زیست‌بوم نوآوری نخبگان ایرانی، نزدیک به دو سال است که تلاش کرده است برای ارتقای سواد رسانه‌ای دانشجویان و نقش‌آفرینی در انتقال اطلاعات و محتواهای کاربردی آثار فاخری را با همکاری خود دانشجویان تهیه کند. این محتواها در قالب‌های صوتی (صدای سدا)، تصویری (سیمای سدا) و نوشتاری (کتابچه‌ها، برشورهای الکترونیک، کوتاه‌نوشت‌ها) تهیه، تولید و منتشر شده‌اند. برخی از این تولیدمحتواها نیز به‌صورت ویژه برای مناسبت‌های تقویمی و به درخواست دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌ها تهیه شده است. 


 نقطه عطف این تولید محتواها در آن است که همه آنچه در این قالب‌ها تهیه می‌شود، بر اساس مهارت‌ها، سؤال‌ها و دغدغه‌های خود دانشجویان و توسط خودشان تهیه و منتشر می‌شود. تمامی تولیدات در سامانه یکپارچه رویدادهای فرهنگی (رویتاب) به نشانی https://roytab.ir/Default/OrganizationPage/91  قابل‌دسترس است.


این حضور پررنگ دانشجویان در پذیرش مسولیت و نقش‌آفرینی اجتماعی آنان کمک کرد تا رسانه را با نگاهی جدید موردبررسی قرار دهند. دانشجو اگر فرصت داشته باشد، مهارت‌هایش را به کار بگیرد، قطعاً برای ارتقای خود و بهبود عملکرد، تلاش خود را مضاعف خواهد کرد و این سبب می‌شود او از چرخه ناسالمی که رسانه‌ها می‌توانستند گرفتارش کنند با هوشمندی و ذکاوت خارج شود و از این فرصت به نفع رشد و تعالی خود و جامعه بهره ببرد. امیدوارم بیش از پیش از نقش‌آفرینی به هنگام، فاخر، مؤثر و مفید جامعه دانشجویی بهره‌مند شویم، ارج بگذاریم و در حفظ و ارتقای آن بکوشیم.
 

کلید واژه ها: پدافند غیرعامل سازمان دانشجویان ایران جهاددانشگاهی رسانه سواد رسانه ای شعبه گیلان


نظر شما :