اولین جلسه هم اندیشی طرح ملی مناظره اساتید(بیان)

اولین جلسه هم اندیشی طرح ملی مناظره اساتید (بیان) توسط مرکز ملی گفتگو، مناظره و آزاداندیشی سازمان دانشجویان ایران برگزار شد.
اولین جلسه هم اندیشی طرح ملی مناظره اساتید(بیان)

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان ایران، اولین جلسه هم‌اندیشی طرح مناظره اساتید با حضور دکتر جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی؛ دکتر رضا فریدزاده، سرپرست سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی؛ مهدیه شاه‌نظری، معاون فعالیت‌های دانشجویی این سازمان  و دیگر اعضای مرکز ملی گفتگو، مناظره و آزاداندیشی در تاریخ سه‌شنبه 24 آبان ماه در سالن شهید صبوری معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی برگزار شد. 
دکتر رحیمیان، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در این جلسه، ضمن تشکر از سازمان دانشجویان ایران، به اهمیت برگزاری این طرح در دانشگاه‌ها پرداخت و بیان کرد: الزام به گفتگو و ترویج نگرش‌های متکثر در جامعه علمی و دانشگاهی، وظیفه دانشگاهیان و نهادهای دانشگاهی و فرهنگی کشور است. همان گونه که مسابقات ملی مناظره دانشجویی یکی از پایگاه‌های فرهنگ‌سازی گفتگو در بین دانشجویان است، نقش‌آفرینی اساتید دانشگاهی و گفتگو بر سر مهمترین مسائل کشور و ارائه راهکار برای حل آن‌ها از مهم‌ترین نیازهای امروز کشور است. 
همچنین رضا فریدزاده، سرپرست سازمان دانشجویان ایران با اشاره به اینکه در ایران برنامه مدونی جهت مناظره علمی میان اساتید دانشگاهی وجود نداشته است. تک‌مناظره‌هایی در دانشگاه برگزار شده‌است که عموماً با موضوعات سیاسی بوده و از قالب و قانون خاصی پیروی نمی‌کرده است اضافه کرد: در مناظره ویژه اساتید، چند عضو هیئت علمی دانشگاه با حضور دانشجویان به صورت  منطقی و عالمانه به اظهارنظر، تبادل آراء و گفتگو در موضوعی خاص می‌پردازند.
در ادامه این جلسه اعضای مرکز ملی گفتگو، مناظره و آزاد اندیشی ضمن ارائه کامل طرح، برخی از مهم‌ترین گزاره‌های پیشنهادی اولین مناظره را مطرح کردند و اذعان داشتند، با توجه به شرایط کشور، گزاره اقتصادی و گفتگو بر حل مسئله اقتصادی از اولویت‌های موضوع گفتگو خواهد بود. همچنین در ادامه هر یک از حاضرین به ارائه پیشنهادات و نظرات خود پرداختند. 
لازم به ذکر است، طرح مناظره اساتید، مناظراتی علمی با حضور اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور و نخبگان، اقدام جدیدی است که تا به حال به صورت نظام‌مند انجام نشده که برای شکل‌گیری همگرایی و رسیدن به وحدت گفتمانی در جامعه علمی کشور اقدامی ضروری است.
از اهداف اصلی این طرح می‌توان به تقویت روحیه حقیقت‌جویی، آزادگی و قانون‌گرایی و توسعه فضای استدلالی، تفکر خلاق و رشد فرهنگ نقدپذیری در جامعه دانشگاهی،  تشویق دانشگاهیان به مطالعه و تفکر بیشتر در راستای بصیرت افزایی، رفع ابهامات و شبهات گوناگون اعتقادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی با ارائه شفاف شبهه یا ابهام و دریافت پاسخ علمی و منطقی و در نهایت آموزش رفتاری و حقیقی مناظره برای دانشجویان به عنوان نیروهای مولد جامعه اشاره کرد. 
قرار است، اولین دوره مناظره اساتید از هفته دوم آذرماه 1401 در دانشگاه علامه طباطبایی تهران برگزار خواهدشد. 
شایان ذکر است که این طرح در جلسۀ صدوسی‌وچهارم «مجمع هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره» ارائه و به تصویب رسید و اجرای آن در سراسر کشور به سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی محول شد.
 

کلید واژه ها: مناظره اساتید جهاددانشگاهی سازمان دانشجویان ایران


نظر شما :