اولین نشست اعضای شورای علمی مشورتی مرکز فرهنگی دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی برگزار شد

اولین نشست شورای علمی مشورتی مرکز فرهنگی دانشجویی امام، ولایت‌فقیه و انقلاب اسلامی با حضور معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، رئیس سازمان دانشجویان و اعضای شورا در سالن شهید صبوری معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی برگزار شد.
اولین نشست اعضای شورای علمی مشورتی مرکز فرهنگی دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان ایران، اولین نشست شورای علمی مشورتی مرکز فرهنگی دانشجویی امام، ولایت‌فقیه و انقلاب اسلامی با حضور معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، رئیس سازمان دانشجویان و اعضای شورا روز دوشنبه 18 اردیبهشت ماه در سالن شهید صبوری معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی برگزار شد. 
در این نشست دکتر کلانتر مهرجردی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی ضمن خیر مقدم به مهمانان با اشاره به فعالیت ‌های جهاددانشگاهی و خدماتی که به کشور ارائه کرده است، بیان کرد: جهاددانشگاهی از اولین نهادهایی بوده که در درون خود نهادهای فرهنگی و تخصصی تاسیس کرده است.
وی در ادامه افزود: علی رغم دستاوردهای بسیاری که در حوزه فرهنگ داشتیم اما ما در تعریف فعالیت فرهنگی غفلت کردیم و نیاز داریم تا مجدد در آنها بازنگری کنیم. یکی از این غفلت‌ها عدم استفاده از ظرفیت شبکه نخبگانی است. فلسفه تشکیل این شورا نیز  بهره‌مندی از سرمایه فکری عزیزان و خط‌دهی مناسب فعالیت‌های فرهنگی در جهاددانشگاهی است
وی با اشاره به تمدن سازی نوین که در اهداف جهاددانشگاهی یاد شده بیان کرد: تولید فکر و پرورش انسان از رسالت‌های مهم ما در این نهاد انقلابی خواهد بود؛ البته شرایط جدید کشور و تحولات را جدی گرفته و در دستور کار قرار می‌دهیم. در این راستا تولیدات محتوای مجازی و نشست‌های تخصصی بر اساس مدل معنایی گام دوم انقلاب در واحدهای سراسر کشور طراحی کردیم. 
در ادامه نشست دکتر فرید زاده با اشاره به برنامه‌های مرکز امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی از تاسیس تا اکنون بیان کرد: در دوره جدید بنا داریم تا بر اساس بیانات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی راهبردهای جدیدی برای مرکز تعریف کنیم. 
در ادامه جلسه اعضای شورا به بیان نظرات خود پرداختد. 
دکتر جلال درخشه،  معاون بین الملل و امور دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه آزاد اسلامی ضمن تشکر از دغدغه سازمان دانشجویان بیان کرد: ارتباط سازمان دانشجویان با دیگر نهادهای فرهنگی دانشجویی کشور باید بازتعریف و  مشخص شود. وی با اشاره به دانشجویان غیر ایرانی بر رسیدگی به وضعیت آنان و استفاده از ظرفیت‌های ملی در این زمینه اشاره کرد. دکتر درخشه افزود: تصویری از انقلابی بودن وجود دارد که نه پویا است و نه گویا و باید بر "گفتمان سازی جوان انقلابی" تمرکز شود. 
دکتر محمد شفیعی‌فر، عضو هیات علمی دانشگاه تهران در ادامه جلسه بیان کرد: یکی از مشکلات اساسی این است که هنوز تشخیص نداده‌ایم که کار فرهنگی چیست؟ رخداد انقلاب اسلامی بر مبنای کار فرهنگی بود، اما پس از انقلاب این حوزه رها شد. برای فرهنگ، حوزه شفافی مشخص نشده است. همه حوزه ها تعریف کردیم و هر چه باقی مانده نامش را فرهنگ گذاشته‌ایم. دشمنان امروز برای جذب نسل جوان تماما کار فرهنگی می‌کنند. در حالیکه ما در کشور انسجام فرهنگی نداریم. 
حجت الاسلام والمسلمین محمود قیوم زاده،رئیس مرکز فرهنگی-دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی نیز ضمن تایید این دغدغه افزود: انقلاب اسلامی یک وجهه بیرونی دارد و یک وجهه درونی که ما در وجهه بیرونی تاثیرگذاری بالایی داشتیم اما در وجهه درونی توفیق تمام و کمال نداشتیم. روحیه انقلابی یک روحیه تحول خواهی و پرسش خواهی دارد و باید در تمامی حوزه ها و در هر سطحی که می‌توانیم کار فرهنگی را با جدیت بسط دهیم. 
دکتر دانشور نیز از دیگر اعضای حاضر در جلسه با تاکید بر نفوذ فرهنگی افزود: در بحث راهبرد این مرکز باید به مقوله "دشمن شناسی به روز" توجه داشته باشیم و حوزه هایی را که دشمن ورود پیدا کرده است، بشناسیم.  بحث‌های روحی و رفتاری "امید و خلاقیت"باید در طرح های فرهنگی مدنظر قرار بگیرد. اساس کار بیانیه گام دوم انقلاب، ایجاد روحیه انقلابی برای پیشبرد کار است. دیپلماسی فرهنگی ایران ناشناخته است و ما نتوانسته‌ایم با جامعه نخبگان ارتباط برقرار کنیم. 
دکتر علی سروش، عضو هیات علمی مرکزمطالعات آمریکا(پژوهشکده صدر) نیز بیان کرد: ما در حوزه فرهنگ رویکرد انتزاعی در پیش گرفتیم. به همین دلیل کار فرهنگی، پاسخگوی نیاز جوانان نیست. چون دانشجویان را منفعل می‌بینیم و کارهای ما برایشان جذابیتی ندارد. در مقابل این رویکرد، رویکرد فعال و مشارکتی وجود دارد که موجب کنشگری دانشجویان می‌شود. این مرکز می‌تواند ماموریت خود را با رویکرد انقلابی در فرهنگ آغاز کند. یک بخش از این رویکرد، مبانی اندیشه ای است که کلیشه‌ای با آن برخورد می‌شود. هر دانشجو سلیقه ای دارد باید به تعداد سلایق دانشجویان تغذیه فرهنگی فراهم شود. تاسیس کارگاه‌های تجربه محور در استان‌ها و شهرستان‌ها، تاسیس مرکز آموزش زبان و تربیت رهبران پیشرو در جوانان امروز نیز از مهم‌ترین برنامه‌های فرهنگی می‌تواند باشد. 

دکتر عباسعلی رهبر، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به دو رویکرد "مساله شناسی و مساله‌شناختی" بیان کرد: دغدغه مراکز و بنیادهای فرهنگی صرفا شناخت مساله نباید باشد بلکه باید نسبت مردم با مساله را شناسایی کنند و آن را بسط دهند. ما با یک چرخش فرهنگی مواجهیم لذا باید در فعالیت‌های فرهنگی خود خلاقیت و نوآوری داشته باشیم. 
دکتر محمد کلانتر نیز پیشنهاد راه اندازی "بانک ایده مسائل" را ارائه دادند. وی افزود: خلاقیت و بارش افکار بهترین راه حل در نوآوری فرهنگی و جذب مخاطبان است. 
در انتهای جلسه حجت الاسلام والمسلمین کرمی، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز ضمن تشکر از جهاددانشگاهی افزود: شان و جایگاه جهاددانشگاهی شان "شتاب دهندگی و هدایت‌کنندگی" است. در هر حوزه‌ای که جهاد وارد شده است، فتح قله ای صورت گرفته است اما در حوزه فرهنگ نتوانسته موفق باشد. چهاددانشگاهی نباید خودش و مخاطبش را محدود کند. فعالیت مجموعه باید به سمت گفتمان سازی و جریان سازی قدم بردارد. در کنار این جمع باید افراد ایده پرداز و خلاق باشند و در فعالیت‌ها بر یک یا دو موضوع تمرکز شود.
در پایان مقرر شد، ضمن دسته بندی و اولویت بندی موضوعات مطرح شده در جلسه، جلسات به صورت ماهیانه و با دستور جلسه مشخص ادامه پیدا کند. 
 
مشاهده گالری تصاویر

کلید واژه ها: مرکز امام و انقلاب سازمان دانشجویان ایران جهاددانشگاهی


نظر شما :