رییس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی خبر داد؛

برگزاری مناظره اساتید و نخبگان دانشگاهی«بیان» از هفته آینده

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۷:۳۱ کد : ۳۱۶۳ اخبار سازمان گفتگو، مناظره و آزاد اندیشی اسلایدر
رییس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی از برگزاری مناظره اساتید و نخبگان دانشگاهی ار هفته آینده اخبر داد و گفت: طراحی مناظرات اساتید در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی انجام شد.
برگزاری مناظره اساتید و نخبگان دانشگاهی«بیان» از هفته آینده

به گزارش  روابط عمومی سازمان دانشجویان به نقل از ایسنا، رضا فریدزاده در اختتامیه مرحله منطقه‌ای تهران و مرکز مسابقات ملی مناظرات دانشجویی با بیان این‌که مرحله کشوری این مناظرات 8 تا 9 خردادماه 1402در تهران برگزار می‌شود، در ادامه اظهار کرد: در این دوره (یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان)387 گروه 4 نفره در 31 استان (واحد جهاد دانشگاهی) برگزار شد و هم‌اکنون به‌طور هم‌زمان در 4 منطقه این مسابقات در حال برگزاری است.

وی منطقه تهران و مرکز، جنوب و اصفهان، خراسان‌رضوی (شرق کشور) و ایلام (غرب کشور) را 4 منطقه معین دانست و خاطر نشان کرد: هفته آینده مسابقات منطقه‌ای غرب کشور به میزبانی جهاد دانشگاهی ایلام برگزار می‌شود.

رییس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی با تأکید مجدد بر این‌که خردادماه با حضور 12 تیم برگزیده شاهد برگزاری مرحله کشوری این مسابقات ملی هستیم، گفت: در دوره بعدی (دوازدهمین دوره) به‌دنبال کیفی‌سازی مسابقات مناظره دانشجویی هستیم از این‌رو از همه دانشجویان و جامعه دانشگاهی تقاضا داریم هر پیشنهاد و نقطه نظرات خود را به دبیرخانه مسابقات ملی مناظره دانشجویی در جهت کیفی‌سازی و پیشرفت بیشتر در برگزاری ارائه کنند.

فریدزاده افزود: البته برگزاری مسابقات ملی مناظرات دانشجویی به زبان‌های انگلیسی و عربی در دستور کار دبیرخانه این رویداد فرهنگی است تا زمینه ترویج فرهنگ گفت‌وگو و تعامل و اعلام دیدگاه‌های اسلامی را در سطح بین‌الملل فراهم کنیم.

وی برگزاری مناظرات را مطالبه صریح مقام معظم رهبری از مجموعه فرهنگی کشور در سال ۱۳۸۱ برشمرد و افزود: متأسفانه تا سال ۱۳۹۰ هیچ دستگاه فرهنگی در این‌باره اقدامی نکرد تا این‌که بالاخره جهاد دانشگاهی کشور پرچمدار این مطالبه شد.

رییس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی با اظهار تأسف از برخی کم‌لطفی‌های دانشگاه در برخی موارد گفت: همه ما مدیران انقلابی هستیم که باید در عمل نشانه‌های انقلابی بودن را داشته باشیم. ملاک پذیرش در انقلابی بودن نه حرف، بلکه عمل است.

فریدزاده برگزاری این قبیل مسابقات را گامی در راستای ترویج فرهنگ گفت‌وگو، تقویت روحیه نقدپذیری، صحبت کردن بدون حذف یکدیگر دانست.

در ادامه این مراسم، جمال رحیمیان، معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی تهران با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم که به شنیدن تأکید دارد، گفت: با این آیه در خصوص بحث، گفت‌وگو، شنیدن حرف، پذیرش و عمل کردن جای حرفی باقی نمی‌ماند. برگزاری این مسابقات نیز از افتخارات جهاد دانشگاهی و مشخصاً سازمان دانشجویان است.

وی برگزاری این مسابقات را از بهترین راه‌های جامعه‌پذیر و فرهنگ‌پذیر کردن نسل جوان و دانشجو برشمرد و افزود: این مسابقات از ۱۲ سال پیش در جهاد دانشگاهی آغاز شده است و دانشجویان در قالب این مسابقات در مراحل مختلف دانشگاهی، استانی، منطقه‌ای و کشوری با یکدیگر بحث و گفت‌وگو و رقابت می‌کنند.

معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی تهران با بیان این‌که مسابقات مناظره دانشجویی در مرحله منطقه‌ای تهران و مرکز بر عهده معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی تهران گذاشته شده بود، در ادامه خاطر نشان کرد: این مرحله از مسابقات از ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت‌ماه با ۱۶ تیم از ۳ استان البرز، تهران و قزوین برگزار شد.

رحیمیان ادامه داد: در این دوره چون دوره‌های گذشته مراحل یک هشتم، یک چهارم، یک دوم، رده‌بندی و مرحله نهایی طی شد که البته این کار بدون همکاری و مشارکت اساتید دانشگاه تهران، علوم پزشکی شهید بهشتی، جهاد دانشگاهی تهران، جهاد علوم پزشکی تهران انجام نمی‌شد.

وی با بیان این‌که در این مرحله ۱۳ تن از اساتید همراه ما بودند، گفت: طی این ۳ روز ۱۶ مسابقه برگزار شد و تیم‌ها از دانشگاه‌های علم و فرهنگ، علم و صنعت، خوارزمی، دانشگاه تهران، دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، دانشگاه الزهرا (س)، دانشگاه فرهنگیان، علوم پزشکی قزوین و امام صادق (ع) بودند. عمدتاً با یک تیم بعضاً با ۲ تا ۳ تیم در مسابقات مناظرات حضور داشتند.

معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی تهران این مرحله از مسابقات را از جذاب‌ترین و پرشورترین مراحل مسابقه برشمرد و افزود: انتظار داشتیم تا متولیان دانشگاهی همراهی بیشتری با جهاد دانشگاهی در برگزاری این مسابقات داشتند.

رحیمیان دانشجویان را قشر فرهیخته، اهل فکر، مطالعه، نقد و مناظره دانست و گفت: دانشگاه متعلق به دانشجو است و مناظرات دانشجویی باید در فضای دانشگاهی برگزار شود امید می‌رود در دوره‌های آینده شاهد همراهی بیشتر دانشگاه و وزارت علوم در برگزاری مسابقات ملی مناظرات دانشجویی باشیم.

وی با اعتقاد به این‌که در این مسابقات همه اعم از بازنده و برنده، برنده هستند، افزود: در همه مراحل دانشجویان با روحیه نقدپذیری مطالب تند را علمی توأم با ادب و احترام به‌خوبی بیان کردند.

مرحله منطقه‌ای تهران و مرکز یازدهمین دوره مسابقات مناظره دانشجویان ایران ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ به میزبانی معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی تهران برگزار شد.

کلید واژه ها: سازمان دانشجویان ایران جهاددانشگاهی رضا فریدزاده مناظره دانشجویی مناظره اساتید


نظر شما :