مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران، تمرین زیستن بود

۰۴ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۷:۳۶ کد : ۳۱۹۸ اخبار سازمان گفتگو، مناظره و آزاد اندیشی
استدلال متقن و گوش دادن به مخالف در عین احترام به یکدیگر، تمرین زیستن است.
مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران، تمرین زیستن بود

امیرحسین جاجرمی زاده، یکی از اعضای گروه قهرمان دور ششم مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران است که در دوره های بعد، به عنوان داور دانشجویی مسابقات به داوری پرداخته است. وی در یادداشتی تجربیات خود از حضور در چند دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران را بیان کرد .
«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقولوا قَولًا سَدیدًا»
اینگونه بگویم تقوا با قول سدید همراه است. علامه طباطبایی می گوید قول سدید، کلامی است مطابق واقع و دارای ثمره و سودمند. قول سدید را همچنین گفته اند، سخن محکم و بدون خلل. از قول سدید شروع کردم تا مناظره ها به یادم بیاید. دنبال موضع و استدلالی بودیم تا کمترین خلل را داشته باشد، تا مبادا گروه مقابل بتواند از این حفره ها بر علیه ما استدلال کند. به شکلی استدلال کنیم که اشکالی به آن وارد نباشد و برایش دلیل و مدرک بیاوریم.
حالا گروه مقابل که شروع به صحبت می کرد، هر چهار نفرمان آماده بودیم تا خللی در استدلال و روایت هایشان بیابیم و در فرصت بعد بر علیه خودشان استفاده کنیم.
این ماجرا فارغ از هیجانات و بالا و پایین هایش تمرین بود. تمرین تدوین شواهد و استدلالی متقن و محکم (تا حدی که ممکن بود) و گوش دادن دقیق به استدلال گروه مقابل و حتی تلاش برای همدلی با استدلالشان.
این دو جزء یعنی استدلال متقن و گوش دادن به مخالف در عین احترام به یکدیگر، همان تمرین زیستن بود. همان مهارت هایی که شاید جای دیگری فرصتی برای یادگیری و تمرینش نبود.
«فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِکَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ»

لازم به ذکر است، امیرحسین جاجرمی زاده، از اعضای تیم دانشجویی کاپا، قهرمان دور ششم سابقات ملی مناظره دانشجویان ایران بوده است که از استان فارس(منطقه جنوب کشور) با دیگر تیم ها به رقابت پرداختند. حمید اسکندری، مریم مداحی، محمد صالح انصاری از دیگر اعضای این تیم بودند. 
 

کلید واژه ها: یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره سازمان دانشجویان ایران جهاددانشگاهی مناظره دانشجویی


نظر شما :