حذف سگ‌های فرال در جهت حفظ تنوع زیستی اقدامی غیراخلاقی است

۰۸ خرداد ۱۴۰۲ | ۲۰:۰۱ کد : ۳۲۰۶ اخبار سازمان گفتگو، مناظره و آزاد اندیشی
چهارمین مناظره از مرحله مقدماتی یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران با گزاره «حذف سگ‌های فرال در جهت حفظ تنوع زیستی اقدامی غیراخلاقی است» برگزار شد . در این مناظره  گروه «شهید خرازی» از استان اصفهان به عنوان گروه موافق و گروه «مشکات» از دانشگاه الزهرا به عنوان مخالف به مناظره پرداختند.
حذف سگ‌های فرال در جهت حفظ تنوع زیستی اقدامی غیراخلاقی است

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان ایران، مرحله مقدماتی یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران، دوشنبه ۸ خردادماه سال جاری، با شش گزاره توسط سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی در سالن همایش‌های بین‌المللی دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.
مناظره چهارم با عنوان گزاره » حذف سگ‌های فرال در جهت حفظ تنوع زیستی اقدامی غیراخلاقی است» عصر امروز برگزار شد، دکتر علی مرشدی زاد عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد، دکتر محمدجواد امیری و دکتر سیدحامد موسوی اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران از اعضای داوران هیئت علمی این دوره حضور داشتند و به داوری پرداختند. داوری انتخاب سخنران برتر نیز برعهده دکتر لیلا سنگی بود.
داوران دانشجویی این مسابقه نیز متشکل از آقایان بامداد لاجوردی، عضو تیم قهرمان دوره اول مسابقات ملی مناظرات، نادر مستقیمی عضو تیم قهرمان چهارمین دوره مسابقات و محمدصابر نیکنام عضو تیم قهرمان دوره هفتم مسابقات ‌بودند.
در ابتدا نوید وظیفه مستعان و محمدرضا حاج رسولی ها از گروه شهید خرازی از استان اصفهان به عنوان گروه موافق به طرح مساله و دفاع از گزاره «غیراخلاقی بودن حذف سگ‌های فرال در جهت حفظ تنوع زیستی» به شرح زیر پرداختند: آیین های دینی و مذهبی ما به کرات به این موضوع پرداخته است که مبادا حیوانی را گرچه سگ هار باشد زجرکش کنید. تنوع زیستی به گوناگونی زیستی این نوع حیات اشاره دارد. شاه کلید این گزاره، اخلاق است. آیا دین ما که دین اخلاق است اجازه این کار را به ما می‌دهد؟ حقوق حیوانات در اسلام در زمره حق الله قرار گرفته است. اگر انسانها در تحقق حقوق حیوانات کاهلی کنند گناهکارند. علت افزایش تعداد سگ های فرال چیست؟
در مرحله بعدی محدثه سیفی نژاد و زهرا رحل محمره از مناظره کنندگان گروه مخالف با نام «مشکات» از دانشگاه الزهرا نیز به طرح نظر خود به شرح زیر پرداختند؛ گزاره بسیار واضح و روشن در مورد کلمه حذف صحبت کرده است. دعوت می‌کنیم تا به گزاره به شکل وسیع تری نگاه کنید. گزاره راجع به عمل اخلاقی صحبت کرده است. عمل اخلاقی به معنای کنش ارادی است.
ماهیت کنش ارادی انسان تفکر و اندیشه است و این باید سبب شود تا به گزاره از ابعاد مختلف نگاه کنیم. سگ‌ها در این گزاره یک صفت مشخص دارند و باید گونه‌های دیگر را از آن جدا کرد. زاد و ولد این سگ‌ها از حالت بحران خارج شدند و تبدیل به اضطرار شده است.
در ادامه گروه شهید خرازی در پاسخ به نظر تیم مخالف سوالاتی همچون تخریب زیستگاه مهم تر است یا سگ فرال؟ آلودگی ناشی از سموم، تهدید تنوع زیستی است یا سگ فرال؟ گازهای گلخانه ای نیز چطور؟ چطور درمورد حیوانات بدون صاحب که در قرآن با احترام از آن یاد شده اینگونه صحبت می‌شود؟ را مطرح کردند.
گروه مشکات ادامه داد: ما در دین راجع به تمام چهارپایان مسئولیم نه لزوما تنها سگ های فرال. بهتر است به گزاره کلی و فراگیر نگاه کنیم، نه جزئی. طبق آمار سگ های فرال از گوشت خواران تعدادشان بیشتر است. سی درصد جنگل های آمازون نیز از سگ‌های فرال پر شده است.
گروه شهید خرازی با اشاره به اعلامیه سازمان ملل مبنی بر اینکه هیچ حیوانی نباید مورد تهاجم قرار بگیرد افزود: لایحه حمایت از حقوق حیوانات در سال ۱۴۰۰ تدوین شد و به مجلس جهت تصویب ارسال شد.
گروه مشکات در دفاعیه دوم خود اظهار داشتند: در گزاره حرفی از کشتار نشده است. حذف معنای کشتار ندارد‌. اسلام گفته است که اگر حیوانی جان حیوانات دیگر را به خطر بیندازد، باید توسط انسان از بین برود.
در پایان گروه شهید خرازی به جمع‌بندی نهایی پرداخت و با اشاره به اینکه حذف دیگر جایگزین و مطلوبی نیست ادامه داد: درصد زیادی از حملات سگ‌ها توسط سگ‌های صاحب‌دار انجام می‌گیرد و حذف دیگر جایگزین مطبوبی نیست. در هندوستان سعی کردند که حذف کنند اما تعداد سگ ها بیشتر شد. کشور مصر نیز اقدام به صادرات این سگ ها کرده است. محیط زیست جهانی سگ‌های فرال را حیوان اهلی قلمداد کردند. آن چیزی که مهم است در این خصوص، سوء مدیریت است.
گروه مشکات نیز در جمع بندی نهایی، گروه موافق را به بعد عقلانی گزاره دعوت کرد و ادامه داد: در سازمان ملل سگ های فرال را وحشی خوانده و شما چطور آن را اهلی می‌خوانید؟ مثالی از هلند می‌آوریم که غذا دادن به سگ های فرال ممنوع است و هزینه عقیم سازی آن بر عهده دولت است. حیوان آزاری و آسیب به محیط زیست نیز از موارد دیگر است که باید توجه شود.
در پایان این مناظره به تشخیص داوران، تیم مشکات با128 امتیاز  به عنوان گروه برنده و گروه شهید خرازی با امتیاز 94 به عنوان تیم دوم اعلام شدند.
* گفتنی است سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی در پاسخ به مطالبه مقام معظم رهبری(مدظله‌‏العالی) مبنی بر «نیاز جامعه به ترویج کرسی‏‌های آزاداندیشی و برگزاری مناظره‌های قانونمند توأم با امکان داوری» از سال 1390 اقدام به طراحی و اجرای «مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران» نموده که تاکنون ده دوره از این مسابقات، با مشارکت بیش از 12 هزار نفر از دانشجویان و اساتید برگزار شده است و یازدهمین دوره درحال برگزاریست. علاوه بر این مسابقات، برگزاری یک دوره مناظره به زبان انگلیسی، چهار عنوان مسابقات مناظره تخصصی، مناظره اساتید و نخبگان دانشگاهی با عنوان بیان و برگزاری گفتگوهای دانشجویی با محوریت مسائل روز و تولید محتوای آموزشی در قالب نشریه، کتاب، فیلم و کارگاه‌های تخصصی را در نیز در کارنامه خود دارد.

کلید واژه ها: سازمان دانشجویان ایران جهاددانشگاهی یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره مناظره دانشجویی دانشگاه الزهرا(س)


نظر شما :