الگوی زندگی ایرانی اسلامی موردقبول نسل جوان نیست

۰۹ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۱:۳۷ کد : ۳۲۰۸ اخبار سازمان گفتگو، مناظره و آزاد اندیشی
پنجمین مناظره از مرحله مقدماتی یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران با گزاره «الگوی زندگی ایرانی اسلامی موردقبول نسل جوان نیست» برگزار شد و در این مناظره دو گروه موافق با نام «قلم» از استان قزوین و مخالف با نام «جدال احسن» از استان فارس و به مناظره پرداختند.
الگوی زندگی ایرانی اسلامی موردقبول نسل جوان نیست

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان ایران، مرحله مقدماتی یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران، دوشنبه ۸ خردادماه سال جاری، با شش گزاره توسط سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی در سالن همایش‌های بین‌المللی دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.
در مناظره پنجم گروه موافق با نام قلم از استان قزوین و متشکل از مرتضی گونجی، امیرکشاورز نجفی، محمد مصطفایی و محمدامین چگینی، در برابر گروه مخالف با نام گروه جدال احسن از استان فارس و متشکل از علیرضا صبور، محمدرضا سلامی، طاهر طاهرزاده و محمدهادی محتشم شرکت داشت.

در این مناظره دکتر صدیقه ببران، عضو هیئت‌ علمی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر مجید احسن، عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق (ع) و سیدمحمدتقی رئیس‌السادات، عضو هیئت‌علمی دانشگاه خوارزمی از اعضای داوران هیئت‌علمی این دوره حضور داشتند و به داوری پرداختند.
 داوری انتخاب سخنران برتر نیز برعهده دکتر لیلا سنگی بود. داوران دانشجویی این مسابقه نیز متشکل از آقایان بامداد لاجوردی، عضو تیم قهرمان دوره اول مسابقات ملی مناظرات، نادر مستقیمی، عضو تیم ‌قهرمان چهارمین دوره مسابقات و محمدصابر نیکنام، عضو تیم قهرمان دوره هفتم مسابقات ‌بودند.
در ابتدای مناظره گروه موافق با نام قلم دفاعیات خود را چنین استدلال کرد: ما برای بررسی این گزاره نیازمند ارائه آمار و مستندات هستیم تا بر مبنای اطلاعات محدود ادعایی را تعمیم ندهیم. طبق آمار مجلس، پوشاک، رفتار و تجمل‌گرایی و مدهای رفتاری بسیار تغییر کرده است‌. همچنین شاهد تغییر در روابط دختر و پسر بوده‌ایم لذا می‌توان گفت گزاره مطرح شده درست است.
موضوع دوم درخصوص صورت سؤال است. وقتی درمورد سبک زندگی نیز صحبت می‌کنیم، درمورد پدیده‌ای جهان‌شمول صحبت می‌کنیم. الگوی ایرانی ـ اسلامی سبک زندگی حتی در ایران نیز مورد افول است، چه برسد به جوانان کشورهای دیگر.
سپس گروه جدال احسن در مقام موافق این گزاره سخن گفت. به گفته آن‌ها هگل در مورد خودآگاهی بسیار حرف زده است. آگاهی ذاتاً میل به خودآگاهی دارد. ما هیچ تمدن موفقی در تاریخ نمی‌شناسیم، مگر اینکه ریشه‌های هویتی خود را تقویت کند. اشکال اول گزاره این است که روح جوان ایرانی را ریشه‌دار نمی‌داند درحالی‌که روح جوان ایرانی الگوهای ریشه‌ای خود را طلب می‌کند. سیاست‌های فشل حکومت‌های پهلوی و قاجار، الگوی باطلی را به جای الگوی ایرانی ـ اسلامی مطرح کرده است. الگوی ایرانی ـ اسلامی کار فیلسوفان و چهره‌هایی چون ملاصدراست. ما بخشی از جامعه هستیم که در پی رسیدن به الگوی ایرانی ـ اسلامی اصیل هستیم. آنچه که وضع اکنون است از روی اضطرار است نه میل واقعی اختیاری جوانان.
در ادامه گروه قلم استدلال کرد: الگوی زندگی شاخصه‌هایی دارد. این شاخصه‌ها شامل باورها و اولویت‌های فردی و جمعی است. باید دید در حوزه‌هایی که مربوط به الگوی ایرانی ـ اسلامی است، با توجه به این شاخصه‌ها آمار چگونه است.
گروه جدال احسن نیز در پاسخ گفت: ابتدا باید دید الگوی زندگی ایرانی ـ اسلامی چیست؟ تیم مخالف آن را به روابط دختر و پسر و برخی مصادیق محدود تقلیل دادند. آن چیزی که نسل جوان قبول ندارد را نمی‌توان الگوی زندگی ایرانی ـ اسلامی نامید. ما معتقدیم اصلاً الگوی دقیقی از الگوی ایرانی ـ اسلامی ارائه داده نشده است. الگوی زندگی مطلوب چندبعدی و چندپاره است. درحالی‌که که آن چیزی که ما به عنوان الگو مطرح و تحلیل می‌کنیم، بخشی از سیاست‌های فشل حکمرانی است.
گروه قلم در پاسخ تصریح کرد: معماری، موسیقی، پوشاک، سینما و خوراک و بسیاری از موارد دیگر در نسل جوان الگوبرداری از دیگران است، چطور می‌توانید بگویید نسل جوان تشنه الگوی ایرانی ـ اسلامی است درحالی که مصادیق و آمار به تفصیل خلاف ادعای شما است.
گروه جدال احسن در پاسخ به این استدلال گفت: دوستان از مغالطه مرد پوشالی استفاده می‌کنند، ایشان ابتدا مسئله را تقلیل داده و صورت ساده و جزئی از آن با استفاده از آمار و اطلاعات ارائه داده و سپس آن را محکوم کردند، حال آنکه این موضوع یک بحث هویتی و یا به عبارتی کیفی است و کمّی نیست، لذا نمی‌توان با توسل به آمارهای کمّی در مورد آن سخن گفت.
در پاسخ به این استدلال گروه قلم چنین گفت: شما می‌گویید الگوی اسلامی ـ ایرانی فراتر از آمار است. خب گفتمان شما چیست؟ مبانی شما چیست؟ الگوی مصرف، نمودار شخصیت آن جامعه است. ایران یکی از پرمصرف‌ترین کشورها است. الگوی رفتاری هم همین‌طور است. این حرف‌های تیم مقابل مغالطه است که هیچ منبع و پایه‌ای ندارد‌. مسئله ما این است که آیا جوان این الگو را می‌پذیرد یا خیر؟ بحث ما این نیست که این الگو خوب است یا بد و درست محقق شده است یا نه؟
در پاسخ گروه جدال احسن تصریح کرد: جوانان را باید به عنوان طیف ببینیم، نه توده‌ای. گزاره مطلق جوانان را در نظر دارد. درحالی‌که نمی‌توان درمورد جوانان به طور مطلق نظر داد. ما می‌گوییم نسل جوان ذاتاً به هویت ایرانی ـ اسلامی گرایش دارد ولی این مبنا و گفتمان را پرورش ندادیم. آیا در جامعه ما کلان ارزش‌های حیا، عفت، غیرت و... وجود ندارد؟ ایثار و فداکاری چطور؟ این‌ها نشان می‌دهد که این ریشه وجود دارد.
در پایان این مناظره گروه قلم با کسب ۱۲۸,۷۵ امتیاز برنده شد. گروه جدال احسن از نگاه داوران ۹۳.۲۵ امتیاز را کسب کرد.

* گفتنی است سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی در پاسخ به مطالبه مقام معظم رهبری(مدظله‌‏العالی) مبنی بر «نیاز جامعه به ترویج کرسی‏‌های آزاداندیشی و برگزاری مناظره‌های قانونمند توأم با امکان داوری» از سال 1390 اقدام به طراحی و اجرای «مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران» نموده که تاکنون ده دوره از این مسابقات، با مشارکت بیش از 12 هزار نفر از دانشجویان و اساتید برگزار شده است و یازدهمین دوره درحال برگزاریست. علاوه بر این مسابقات، برگزاری یک دوره مناظره به زبان انگلیسی، چهار عنوان مسابقات مناظره تخصصی، مناظره اساتید و نخبگان دانشگاهی با عنوان بیان و برگزاری گفتگوهای دانشجویی با محوریت مسائل روز و تولید محتوای آموزشی در قالب نشریه، کتاب، فیلم و کارگاه‌های تخصصی را در نیز در کارنامه خود دارد.

 

کلید واژه ها: یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره مناظره دانشجویی


نظر شما :