طرح ملی «ایران، مرز پرگهر» جلوه‌‌ی عینی و علمی جهاد تبیین در مقابل هجوم و شبیخون فرهنگی دشمن

به مناسبت هجدهمین سالروز آغاز به کار طرح ملی «ایران، مرز پرگهر» گفتگویی با آقای دکتر رضا فریدزاده، رئیس سازمان دانشجویان ایران ترتیب دادیم که در ادامه می‌آید.
طرح ملی «ایران، مرز پرگهر» جلوه‌‌ی عینی و علمی جهاد تبیین در مقابل هجوم و شبیخون فرهنگی دشمن

-به نظر شما چه دلایلی موجب شد حوزه فرهنگی جهاددانشگاهی اقدام به راه اندازی دبیرخانه طرح ملی «ایران، مرز پرگهر» و برگزاری اردو برای دانشجویان کند؟
 جهاددانشگاهی به‌عنوان یک نهاد انقلابی از ابتدای تأسیس همواره در حوزه‌های مختلف فرهنگی، آموزشی و پژوهشی تلاش داشته‌ است تا با شناخت دقیق و عمیق مسائل و نیازهای کشور، با خلاقیت و نوآوری فعالیت‌های فاخر و شاخصی را طراحی و اجرا کند.
در حوزه فرهنگی هم این نوآوری و خلاقیت با تشکیل سازمان‌ها و مراکز مختلف و متعدد فرهنگی و طراحی و اجرای برنامه‌های مختلف همراه بوده است. طرح ملی «ایران، مرز پرگهر» هم در همین اتمسفر و با هدف آشنا شدن دانشگاهیان با دستاوردهای فراوان جمهوری اسلامی در حوزه صنعتی و علمی از سال 1384 در قالب برگزاری بازدیدها و اردوهای علمی- فرهنگی شروع به فعالیت کرد و توانست در هجده دوره برگزاری خود سهم قابل توجهی در آشنایی دانشجویان با این دستاوردها و ایجاد و تقویت روحیه «ما می‌توانیم» در بین دانشجویان و تقویت روحیه خودباوری و اعتماد به نفس ملی داشته باشد.

-آیا در حال حاضر هم ضرورت برگزاری چنین اردوهایی در سطح گسترده و بین دانشجویان وجود دارد؟
در شرایط فعلی و با هجمه‌های بی‌سابقه‌ای که جبهه استکبار علیه نظام اسلامی با کلید واژه «ناکارآمدی» ایجاد کرد، نیاز به آشنایی یا پیشرفت‌ها و دستاوردها اتفاقاً بسیار بیشتر از سال‌های قبل احساس می‌شود و به همین دلیل هم دولت محترم طرح برگزاری اردوهای «راهیان پیشرفت» که در واقع همان طرحی است که سال‌های سال در جهاددانشگاهی تحت عنوان «ایران، مرزپرگهر» اجرایی شده است، را شروع کرده است. به نظر من در واقع یکی از جلوه‌های عینی و علمی جهاد تبیین که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در مقابل هجوم و شبیخون فرهنگی دشمن بر آن تأکید داشته‌اند، همین اردوهای «ایران، مرزپرگهر» می‌باشد. یک وقتی شما دستاوردها و پیشرفت‌ها را در قالب گزارش و برنامه تلویزیونی و ... به جامعه منتقل می‌کنید که در عمل نشان داده شده است که با حجم فراوان تبلیغات مسموم در طی سال‌های گذشته خیلی کارآمد و کارا نبوده است و یک وقتی افراد اعم از مردم عادی با دانشگاهیان و دانشجویان و ... را عملاً به بازدید از این دستاوردها می‌برید و به قول معروف آن‌ها را در بطن روند پیشرفت می‌گذارید. قطعاً اثرگذاری آن بسیار بیشتر است و ماندگاری دائمی به اذهان و افکار دارد. ضمن اینکه دانشجو و دانشگاهی به عنوان پیشقراول و قشر تأثیرگذار جامعه اگر خودش به قطعیت برسد که پیشرفتی حاصل شده است، می‌تواند به‌عنوان یک سفیر فرهنگی آن را به خانواده، جامعه، دیگر دانشگاهیان و دانشجویان و ... منتقل کند و قاعدتاً این حرف‌شنوی و قبول کردن از این قشر بسیار بیشتر خواهد بود.

-با توجه به تغییر سبک زندگی نسل جوان و مطالبات آنان چه پیشنهاداتی را برای سودمندی و بروزرسانی هرچه بیشتر این طرح ارائه می دهید؟
خب قاعدتاً هر طرح فرهنگی بعد از چند سال برگزاری نیاز به‌ «روزآمد شدن» دارد و این طرح هم از این قاعده مستثنی نیست. این بازنگری و تقویت طرح از سال قبل شروع شده و همچنان ادامه دارد. به‌عنوان نمونه و از سال گذشته علاوه بر بازدید از پروژه‌های عظیم ملی و صنعتی، بازدید از شرکت‌های دانش‌بنیان و یا کسب و کارهای موفق که ممکن است از لحاظ فیزیکی هم خیلی به اندازه یک کارخانه یا سیستم بزرگ تحقیقاتی بنا شد، ولی از نظر مرز دانش بودن حتی از آنها جلوتر باشد، به بازدیدها اضافه شده است. ان شاءا... در نظر است از سال تحصیلی آینده علاوه بر دانشجویان، دانش‌آموزان هم به این طرح اضافه شوند. ضمن اینکه به مساعدت معاونت علمی ریاست‌جمهوری بازدیدهای «استادمحور» هم در دستور کار قرار گرفته که ان‌شاءا... از تابستان امسال اجرایی می‌شود. قطعاً نیاز به این طراحی جدید وجود دارد و کارهایی هم در این زمینه شروع شده و ان‌شاءا... ادامه خداهد یافت.

-اگر بخواهیم این طرح را آسیب شناسی کنیم و بتوانیم  آن ها را حل کنیم، شما چه مواردی را بیان می کنید؟
 به نظر می‌رسد مهم‌ترین نقدی که به این طرح می‌توان گرفت این است که در سال‌های اخیر متناسب با تغییرات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، این طرح تغییر نکرده و به روز نشده است که همانطور که عرض کردم فرایند این تغییر از سال گذشته شروع شده و ان‌شاءا... با قوت ادامه پیدا خواهد کرد.
نقد دیگر که البته به دست‌اندرکاران و برگزارکنندگان این طرح بر نمی‌گردد ولی به هرحال جزء ایرادات است این است که بعد از هجده دوره برگزاری هنوز نتوانسته به جایگاه شایسته خود برسد و با مشکلات و مسائل متعدد از جمله مسائل مالی به‌خصوص در واحدهای استانی مجری طرح روبرو هستیم که  به نحوی که واقعاً مبلغ پیش‌بینی شده برای برگزاری هر بازدید علمی با وضعیت اقتصادی و قیمت‌های فعلی هم‌خوانی ندارد.
ان‌شاءا... با حمایت‌های بیشتری که جهاددانشگاهی و به‌خصوص مجموعه دولت که الحمدا... به اهمیت این فعالیت شاخص فرهنگی واقف هستند، می‌توانیم در دوره جدید شاهد رشد و توسعه کمی و کیفی این فعالیت در سراسر کشور باشیم.
 

کلید واژه ها: سازمان دانشجویان ایران رضا فریدزاده جهاددانشگاهی طرح ایران مرز پرگهر ایران مرز پرگهر


نظر شما :