بازدید از "سازمان انرژی اتمی"( شرکت توسعه کاربرد پرتوهای ایران) در قالب هجدهمین دوره طرح ملی «ایران، مرز پرگهر»

بازدید از "سازمان انرژی اتمی"( شرکت توسعه کاربرد پرتوهای ایران) در قالب هجدهمین دوره طرح ملی «ایران، مرز پرگهر»

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان ایران، بازدید دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر از سازمان انرژی اتمی (شرکت توسعه کاربرد پرتوهای ایران) روز دوشنبه دوازدهم تیرماه، توسط سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی و با مشارکت جهاددانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر برگزار شد.
در ابتدای این بازدید که علاوه بر دانشجویان، علی اکبر مرآتی، رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر، علیرضا سامانی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه فرهنگی جهاد دانشگاهی و رحیم یعقوب زاده، رئیس مرکز گردشگری علمی-‌فرهنگی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی حضور داشتند ؛ نشستی با حضور دکتر سید پژمان شیرمردی، معاون سازمان انرژی اتمی و مدیر عامل شرکت توسعه کاربرد پرتوهای ایران برگزارشد.
در این نشست، دکتر شیرمردی ضمن اشاره به تاریخچه‌ای از بخش های مختلف صنعت هسته ای به تأسیس شرکت توسعه کاربرد پرتوها در سال 1390 اشاره داشت و در زمینه کاربردهای پرتودهی ادامه داد: پرتودهی بخش مهمی را در صنعت استریلیزاسیون تجهیزات یکبارمصرف پزشکی در کشورهای پیشرفته دنیا ایفا می کند. همچنین در حوزه از بین بردن آفات کشاورزی نیز کاربرد موثری دارد.
دکتر شیرمردی در ادامه با اشاره به حجم زیاد ضایعات کشاورزی در ایران، خاطرنشان کرد: پرتودهی علاوه بر از بین بردن آفات، می تواند با تغییرات مولکولی فیزیکی که ایجاد می کند سبب دیررس شدن محصولات و افزایش ماندگاری محصولات کشاورزی گردد.
معاون سازمان انرژی اتمی ایران همچنین به نقش پرتودهی در صنعت پرداخت و در این زمینه مطرح نمود: در حوزه صنعت و در بحث افزایش استحکام تایر، کابل ها و... پرتودهی می تواند بسیار موثر باشد.
در ادامه این جلسه رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر ضمن استقبال از برگزاری این نشست علمی، به ایجاد زمینه های همکاری مشترک بین جهاد دانشگاهی و شرکت توسعه کاربرد پرتوها در برخی محورها از جمله فیلتر اشاره داشت که با استقبال دکتر شیرمردی همراه بود تا به عنوان اولین همکاری مشترک مجموعه جهاد دانشگاهی با شرکت توسعه کاربرد پرتوهای ایران پس از انعقاد تفاهم نامه ماه گذشته آن شرکت و جهاد دانشگاهی کل کشور، تعریف گردد. 
در ادامه نشست، رحیم یعقوب زاده ضمن قدردانی از مطالب پربار جلسه به انتقاد از اطلاع رسانی ضعیف در خصوص کاربردهای بی شمار پرتودهی به عنوان یکی از زیرمجموعه های صنعت هسته ای کشور پرداخت و در ادامه با اشاره به سالگرد اولین بازدید علمی طرح ملی «ایران، مرز پرگهر»، خواستار افزایش بازدیدهای علمی دانشجویان از طریق مرکز گردشگری سازمان دانشجویان  از واحد های پرتودهی فعال در سراسر کشور با هدف افزایش آگاهی و آشنایی دانشجویان با این صنعت شد.
مجتبی آهنگر، معاون آموزشی جهاد دانشگاهی امیرکبیر نیز به بررسی امکان همکاری های آموزشی طرفین در زمینه اطلاع رسانی هر چه بهتر نقش پرتودهی در حوزه سلامت و... پرداخت که مقرر شد همکاری ها در این حوزه نیز پیگیری گردد.
در ادامه این نشست و پس از طرح پرسش و پاسخ دانشجویان از دکتر شیرمردی، بازدید به اتفاق کارشناسان این حوزه از بخش هایی از شرکت توسعه کاربرد پرتوها انجام گرفت.

گفتنی است، طرح ملی «ایران، مرزپرگهر» هر ساله با هدف بازدید نظام‌مند دانشگاهیان از مقاصد فناورانه، تاریخی و طبیعی کشور توسط سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود. این اردو در راستای اجرای این طرح ملی و با هدف مهارت افزایی و آشنایی دانشجویان با بازار کار حوزه‌های تخصصی برگزار می‌شود.

کلید واژه ها: سازمان دانشجویان ایران جهاددانشگاهی ایران مرز پرگهر دانشگاه امیرکبیر انرژی اتمی


نظر شما :