معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان:

هر جا جهاددانشگاهی به بدنه دانشجویی نزدیک‌تر شده، کار فرهنگی اثرگذاری بیشتری داشته است.

۱۸ مهر ۱۴۰۲ | ۱۱:۲۱ کد : ۳۳۲۹ اخبار سازمان شُعَب سازمان دانشجویان
هر جا جهاددانشگاهی به بدنه دانشجویی نزدیک‌تر شده، کار فرهنگی اثرگذاری بیشتری داشته است.

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان ایران، به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد تاسیس سازمان دانشجویان ایران، محمد شادپور، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی واحد استان گیلان در گفتگو با این سازمان به بیان نظراتی پیرامون اثربخشی فعالیت های فرهنگی کشور و چشم انداز این سازمان در طراحی و اجرای فعالیت های دانشجویی و فرهنگی پرداخت. در ادامه به بخشی  از این گفت‌وگو می‌پردازیم: 
سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی به چه میزان توانسته است در زمینه کادرسازی و تربیت نیروهای کارآمد و متعهد برای جهاددانشگاهی موفق عمل کند؟
رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۶۹ در دیداری که با اعضای شورای مرکزی جهاد دانشگاهی داشتند، فرمودند که جهاد دانشگاهی می تواند آن دستگاهی باشد که این  موج جوان تحصیل کن دانشجوی کشور را در داخل دانشگاه ها هدایت کند و این‌ها را به پختگی و کمال لازم برساند. 
این سازمان هم با تاسی از فرمایش مقام معظم رهبری تلاش کرده تا با جذب دانشجویان متعهد و باورمند به امام(ره)، انقلاب اسلامی و ولایت فقیه و مسئولیت پذیر در مسیر نوآوری و پیشرفت حرکت کند و در بخش‌های مختلف جهاددانشگاهی شاهد آن هستیم که مدیران موفق امروز از طریق سازمان دانشجویان با ساختار جهاددانشگاهی آشنا شده‌اند، در این بستر فعالیت کرده و امروز مدیری موفق و توانمند شده‌اند. نه تنها در جهاددانشگاهی بلکه در دیگر ساختارهای سازمانی  سطح کشور حضور مدیرانی را داریم که تجربه حضور فعال در سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی را داشته اند. همین موضوع  بیانگر این است که سازمان دانشجویان درگاه ورود نخبگان به زیست بوم مدیریتی کشور می‌تواند باشد و می‌تواند مدیرانی توانمند، متعهد، خلاق و لایق را تحویل جامعه دهد.  یکی از توفیقات جهاددانشگاهی هم، تربیت نیروی انسانی کارآمد است که توانسته با حداقل امکانات، بیشترین بازدهی و کارآمدی را در حوزه‌های علمی و فرهنگی داشته باشد. 
 چه برنامه‌ای برای توسعه ارتباط با دانشجویان و حضور پررنگ تر جهاددانشگاهی در دانشگاه ها دارید؟
اساسا در جهاددانشگاهی فعالیت فرهنگی بدون حضور دانشجو اثربخشی و ماندگاری ندارد، بخش زیادی از توفیقات و عملکرد این نهاد خدوم و انقلابی وابسته به جلب، حضور و مشارکت دانشجویان علاقه‌مند، متخصص و متعهد در این نهاد است که با روحیه کار، امید، خلاقیت و اثربخشی بیش ‌از بیش مایه عزت و افتخار و پیشرفت بوده‌اند. 
هر جا جهاددانشگاهی به بدنه دانشجویی نزدیک‌تر شده، کار فرهنگی اثرگذاری بیشتری داشته است. یکی از سیاست‌های اصلی ما در برنامه امسال نیز تاکید بر دانشجو محور کردن فعالیت ها است. با برگزاری مسابقات ملی، کارگاه های آموزشی، بازدیدهای علمی_فرهنگی در نظر داریم دانشگاه‌ها را پای کار آورده و به واسطه همکاری‌های مشترک و انعقاد تفاهم نامه‌هایی با دانشگاه ها حضور خود را پررنگ تر کنیم. یکی از برنامه های پیش رو، همکاری با دانشگاه‌ها جهت برگزاری برنامه هایی چون  جشن ورودی های جدید، روز دانشجو و.... است. 
چه برنامه‌های شاخصی توسط واحد شما دنبال می شود و اجرای چه برنامه های جدیدی را درنظر دارید؟
جهاددانشگاهی گیلان در حوزه فرهنگی به دنبال انجام فعالیت موازی با سایر نهادها در دانشگاه‌ها نیست و مبتنی بر اسناد بالادستی به دنبال انجام فعالیت‌های فرهنگی راهبردی و جهادی است. در نتیجه مهم‌ترین شاخص‌ها برای معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی گیلان، انطباق برنامه‌ها با سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها و بیانیه گام دوم انقلاب است و در تلاش است تا مبتنی بر اسناد بالادستی یاری‌رسان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باشد. 
سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی استان‌گیلان هم برنامه های خود را با تاسی از اسناد بالا دستی تدوین نموده است. این سازمان در سال جدید به دنبال دو طرح شاخص، یکی برگزاری مسابقه ملی دادگاه مجازی کیفری_جنایی در سطح دانشجویی و دیگر طرح دریای کاسپین که یکی از طرح‌های بین المللی ما محسوب می‌شود، می باشد. سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی با پیش‌چشم‌داشتن فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، مسئولان کشور و جهاد و نیز مقتضیات و شرایط، از ابتدا یک سازمان نوآور، خلاق و ایده‌پرداز بوده ‌است که مأموریت خود را در به‌کمال‌رساندن دانشجوها تعریف کرده است و انجام فعالیت‌های شاخص فرهنگی همواره از راهبردهای اصلی آن بوده است.
پیشنهاد شما برای اثرگذاری هرچه بیشتر فعالیت‌های فرهنگی و دانشجویی جهاددانشگاهی چیست؟  
جهاد دانشگاهی همواره در هر فعالیتی در کشور با روحیه جهادی و باورمند و با اعتقاد راسخ ورود پیدا کرده است. و سازمان دانشجویان نیز به عنوان درگاه ورودی جوانان مومن، با انگیزه و متخصص و متعهد به نظام و انقلاب بوده که توانسته با تکیه بر شور و نشاط و روحیه امید به عنوان سازمانی نوآور و تسهیلگر در تنوع دادن به فعالیت‌های فرهنگی دانشجویی همیشه مطرح باشد. بنابراین امروزه اجرای برنامه هایی که براساس نیاز روز دانشجو برنامه‌ریزی و تدوین شود می تواند بهترین اثر گذاری را داشته باشد.
از نگاه شما مهمترین دغدغه‌ها و موانعی که در واحد شما در حوزه فرهنگی وجود دارد ، چیست؟
 سطحی نگری هایی که در حوزه فرهنگی وجود دارد باعث عدم پیشرفت فرهنگی شده است . متأسفانه هنوز به درک درستی از اثرگذاری فعالیت‌های فرهنگی نرسیده‌ایم و این مسائل عاملی شده که برای فعالیت‌های فرهنگی بودجه‌ریزی مناسبی صورت نگیرد، و این امر بیانگر آن است که مسائل فرهنگی در اولویت آنان نبوده است؛ البته اولویت در مسائل فرهنگی به باور و داشتن نگرش فرهنگی است، ما در قدم اول باید به نگرش فرهنگی و تأثیرگذاری و اثربخشی آن برسیم و در قدم دوم نداشتن ساختار و فرآیندهای مناسب در حوزه فرهنگی از دیگر موانع موجود است. به علت عدم رهیافت مشترک متولیان فرهنگی استان، موازی‌کاری‌هایی درحوزه فرهنگی صورت می‌گیرد؛ در نتیجه ما نیازمند طراحی یک الگوی کامل فرهنگی با بهره‌مندی از تمام ظرفیت‌ها هستیم. البته دانشگاه‌ها باید از ظرفیت بسیار زیاد جهاد دانشگاهی استفاده نمایند چرا که جهاد دانشگاهی در دانشگاه‌ها برای جلوگیری از موازی‌کاری‌ها و تعاملات بیشتر میان نهادها، کانون‌ها و تشکل‌ها و انجمن‌های دانشگاه‌ها نقش تسهیل‌گری را ایفا می‌کند و همواره آمادگی لازم را برای همکاری با بخش‌های مختلف دانشگاه‌ها دارد.

کلید واژه ها: بیست و پنجمین سالگرد تشکیل سازمان دانشجویان ایران استان گیلان سازمان دانشجویان ایران جهاددانشگاهی


نظر شما :