یخچال های طبیعی مهم ترین سنسور طبیعی برای ارزیابی اثرات تغییر اقلیم است/نقشه پوشش گیاهی کشور دارای اطلاعات ناقص و غیر قابل استناد است

دومین همایش محیط پاک با رویکرد تخصصی ذوب یخچال‌های طبیعی ایران و تاثیر آن بر محیط زیست" به همت کانون سبزاندیشان دانشگاه تربیت مدرس و باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی ایران و انجمن ایرانی ژئومورفولوژی در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.
یخچال های طبیعی مهم ترین سنسور طبیعی برای ارزیابی اثرات تغییر اقلیم است/نقشه پوشش گیاهی کشور دارای اطلاعات ناقص و غیر قابل استناد است

یخچال های طبیعی مهم ترین سنسور طبیعی برای ارزیابی اثرات تغییر اقلیم است

نعمت اله کریمی، مجری طرح حفاظت از یخچال های طبیعی کشور در دومین همایش محیط پاک با رویکرد تخصصی ذوب یخچال‌های طبیعی ایران و تاثیر آن بر محیط زیست گفت: به دلیل شرایط آب و هوایی و بارندگی یخچال ها ی کشور ما محدود و به دلیل ماهیت یخچال های طبیعی دسترسی به آنها بسیار سخت است.

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی؛ کریمی با اشاره به اینکه بسیاری از رودخانه ها در فصل گرم سال وابسته به یخچال ها می باشند تصریح کرد: یخچال ها شبیه سد طبیعی عمل کرده و با ذخیره بارندگی های فصل سرد آنها را در فصل گرم سال در اختیار مناطق پایین دست قرار می دهند.

وی ضمن تاکید بر این موضوع که هیچ پدیده ای در طبیعت به اندازه یخچال ها نمی تواند بیان کننده وضعیت اقلیمی اطراف ما باشد گفت: یخچال های طبیعی مهم ترین سنسور طبیعی برای ارزیابی اثرات تغییر اقلیم است.

وی ادامه داد: گونه های منحصر به فرد جانوری و گیاهی مناطق یخچالی به وجود آمده و اگر یخچال ها از بین بروند اولین اتفاقی که رخ می دهد از بین رفتن این گونه هاست.

کریمی افزود: با توجه به اهمیت بالای یخچال ها طرحی در وزارت نیرو و موسسه تحقیقات آب تحت عنوان محافظت از یخچال های طبیعی تشکیل شده است.

مجری طرح حفاظت از یخچال های طبیعی کشور خاطرنشان کرد: خیلی از افراد جامعه یخچال ها را نمی شناسند و نیاز به افرادی داریم که در زمینه یخچال ها ورود کرده و در خصوص آنها تحقیق و پژوهش کنند.

وی ادامه داد: نیاز به اطلاع رسانی و برگزاری نشست های متعدد در این خصوص داریم اما باید توجه داشته باشیم که این موضوع تبدیل به مد نشده و به یکباره همه به سمت یخچال نروند.

نقشه پوشش گیاهی کشور دارای اطلاعات ناقص و غیر قابل استناد است

کوروش کاووسی، گیاه شناس و دانشجوی پسادکتری دانشگاه سن پترزبورگ، دیگر سخنران این همایش، با بیان اینکه یخچال ها اکوسیستم های منحصر به فردی هستند گفت: ما میراث دار آخرین یخبندان ها هستیم و باید از آن حفاظت کنیم.

وی افزود: با حضور دام در ارتفاعات، مواد آلی وارد ارتفاعات می شود، و گونه های گیاهی از خانواده گندم از مناطق پایین تر به سمت بالا آمده و بعد از آن جانورهایی جهت استفاده از این گونه ها ورود پیدا کرده و در نهایت باعث از بین رفتن گیاهان بومی و خاص این مناطق می شود.

وی ادامه داد: تعدای زیادی نمونه پروانه از یخچال های علم کوه جمع اوری شده است که هنوز نوع گونه بعضی از آنها شناسایی نشده است، اگر یخچال ها را دست بدهیم بخش زیادی از این گونه ها را نیز از دست خواهیم داد.

کاووسی خاطرنشان کرد: بانک بذر مدون در ایران نداریم، لذا باید یک سازمان، موسسه یا دانشگاه این مسئولیت را قبول و این کار را انجام دهد و به عنوان یک پروژه پژوهشی این موضوع را تعریف کند. تا قبل از اینکه یخچال ها را از دست بدهیم بتوانیم بانک بذر، دانش بذرشناسی، گیاه شناسی و جانورشناسی از این مناطق داشته باشیم.

وی داده های ما در مورد این مناطق از کشورمان را بسیار ضعیف دانست و گفت: نقشه پوشش گیاهی کشور قدیمی، دارای اطلاعات ناقص و غیر قابل استناد است، در حالی که در کشورهای مترقی هر ۵ سال یکبار نقشه های پوشش گیاهی به روز می شود.

وی افزود: اگر کانون محیط زیست و دانشجویان حامی محیط زیست بخواهند کاری را انجام بدهند باید پایه های علمی قوی داشته باشند تا بعد از آن بتوانند به اشاعه و ترویج حفاظت بپردازند.

عکس هایی که کوهنوردان تهیه کرده اند میتواند میزان تخریب یخچال ها در فواصل کمتر از یک قرن را نشان دهد.

امین معین، مسئول کارگروه محیط زیست فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی ایران ضمن اشاره به قابلیت های جامعه کوهنوردی در کمک به پروژه های علمی گفت: داده های ارزشمندی مثل عکس ها و فیلم ها در فواصل زمانی مختلف که کوهنوردان دارند می تواند در راستای اهداف علمی استفاده شود.

وی ادامه داد: عکس هایی که کوهنوردان تهیه کرده اند میتواند با تاثیرگذاری روی جوامع عمومی و نمایش میزان تخریب در فواصل کمتر از یک قرن به دغدغه مند کردن افراد به حفظ یخچال ها کمک کند.

معین با اشاره به برگزاری نمایشگاه مقایسه ای نمایشگاه های عکس های کوهنوردان از یخچال ها و پیشنهاد برگزاری این نمایشگاه به صورت سالانه تصریح کرد: بسیاری از مدیران دولتی و پژوهشگران ما تصوری از یخچال ندارند و به این شکل می توانیم اهمیت یخچال ها را به جامعه نشان دهیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: فدراسیون کوهنوردی آمادگی دارد با در اختیار قرار دادن امکانات سخت افزاری، شرایط حمل و نقل و پناهگاه ها بتواند به اعتلای محیط زیست کشور کمک کند.

نیاز جامعه تقدم توسعه فرهنگی بر توسعه اقتصادی است

منوچهر فرج زاده اصل، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با گرایش اقلیم شناسی، گفت: از نکات مهم مورد توجه جهان در حال حاضر، یخچال های طبیعی به عنوان یکی از شاخص های نشان دهنده پیامد تغییر آب و هوا و گرمایش جهانی است.

وی تصریح کرد: بحث حفاظت از محیط زیست علی رغم صحبت های فراوان هنوز به عنوان دغدغه مورد توجه نیست و عمدتاً به عنوان یک ژست اجتماعی به آن نگاه می شود.

وی ادامه داد: باید محیط زیست یخچال های طبیعی را به عنوان یک دغدغه عمومی مطرح کرده و توجه مردم و مسئولین را به این واحد طبیعی کشور جلب کنند.

با بیان اینکه در ۴۰ سال گذشته اتفاقاتی که برای محیط زیست کشور رخ داده، تخریب آن را رغم زده است اذعان داشت: در این زمینه به کار فرهنگی گسترده نیاز داریم و اگر توسعه فرهنگی به توسعه اقتصادی مقدم نباشد در آینده نیز شاهد همان چیزی هستیم که امروز می‌بینیم.

عقد تفاهم نامه ما بین موسسه تحقیقات آب و دانشگاه ها در خصوص تحقیق از یخچال های طبیعی، تشکیل کارگروه تخصصی یخچال های طبیعی با همکاری کانون ها، انجمن ها و دانشجویان حامی محیط زیست، انجام مطالعات تخصصی توسط دانشجویان، برگزاری تورهای تخصصی جهت آشنایی دانشجویان با یخچال های طبیعی، ایجاد زیرساخت لازم برای همکاری دانشجویان جهت جمع آوری داده های مورد نیاز، تشکیل پایگاه داده تخصصی در خصوص یخچال ها، ارائه پیش نویس دستورالعمل بازدید از یخچال ها برای تورهای گردشگری به میراث فرهنگی از جمله پیشنهاداتی بود که در پایان نشست تخصصی ذوب شدن یخچال های طبیعی ایران و تاثیر آن بر محیط زیست مطرح شد.

دومین همایش محیط پاک با رویکرد تخصصی ذوب یخچال‌های طبیعی ایران و تاثیر آن بر محیط زیست" به همت کانون سبزاندیشان دانشگاه تربیت مدرس، معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تربیت مدرس، کمپین هر دانشجو یک آبادگر، باشگاه کوهنوردی و ورزشهای کوهستانی آزادی آمل، فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی کشور، باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی ایران و انجمن ایرانی ژئومورفولوژی در در سالن شهید مطهری دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

هدف از برگزاری این همایش، بررسی همه جانبه معضل تاثیر گرمایش زمین بر یخچال‌‌های طبیعی به‌عنوان منابع عظیم و غنی آب شیرین و اثر مخرب آن بر محیط زیست، به همراه ارائه یک راهکار کاربردی و عملی در جهت حفظ یخچال‌‌های طبیعی کشور است.

در این نشست استادان، متخصصان و محققان در علوم مرتبط با این حوزه و نیز جامعه کوهنوردی و ورزش‌های کوهستانی از نگاه خود، مسئله را مورد واکاوی و بررسی قرار دادند.

 

کلید واژه ها: محیط زیست محیط پاک


نظر شما :