سازمان دانشجویان آغوش خود را به روی همه دانشجویان ایران گشوده است/ آغاز برهه جدید در سازمان

۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۵ کد : ۸۵۶ اخبار سازمان
مهدی عباسی، سرپرست سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی ضمن تقدیر از زحمات شش ساله سازمان در دوره مدیریت قبلی، در یادداشتی برنامه ها و چشم انداز آتی سازمان را توصیف کرد.
سازمان دانشجویان آغوش خود را به روی همه دانشجویان ایران گشوده است/ آغاز برهه جدید در سازمان

حدود ۲۲ سال پیش، سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی به همت جمعی از جوانان پرانگیزه، خلاق، فرهنگی و دلسوز جهاد دانشگاهی، پا به عرصه وجود نهاد. هدف مؤسسان، آن بود که زمینه را برای کشف، شکوفایی و اعتلای استعدادهای اجتماعی، سیاسی، هنری، علمی و فرهنگی دانشجویان و ارتقای همکاری و مشارکت آنان فراهم سازند. در دوران حیات پُربرکت و بالنده سازمان، دانشجویان توانستند در زمین آماده و بارور آن، نهال‌هایی بکارند که امروز، هریک، درختی تناور شده است؛ برای نمونه، می‌توان به خبرگزاری ایسنا اشاره کرد.
سازمان دانشجویان، در طی این ۲۲ سال، فرازونشیب‌های بسیاری به خود دیده، اما همواره از سرشت خود که همانا دانشجویی‌بودن، فرهنگ‌بنیاد بودن، مشارکتی‌بودن، داوطلبانه‌بودن، زاینده بودن و نوآور بودن است، حراست کرده است. این امر، به‌ویژه در طی شش سال گذشته، بیش از پیش خود را نشان می‌دهد؛ گرچه که بی‌تردید موفقیت‌های این دوران بر بنیاد موفقیت‌هایی استوار است که پیش از آن و در طی سال‌ها تلاش بی‌وقفه، رؤسا و اعضای پیشین سازمان رقم زده‌اند.
این سازمان در شش سالی که با مدیریت جناب آقای مهندس مهدی کاظمی گذراند، موفقیت‌های بسیاری به‌دست آورد. مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران که پیش از آن، در اقدامی نوآورانه آغاز شده بود، چنان بالیده که امروز، به یکی از مهم‌ترین رویدادهای دانشجویی سرزمین‌مان تبدیل و از دل آن، مرکز ملی گفتگو، مناظره و آزاداندیشی زاده شده است. تأکید مؤسسان سازمان بر تعدد و تنوع بخشیدن به فعالیت‌های متناسب با زندگی جوانان دانشجو، آن را به عرصه مسئولیت و نوآوری اجتماعی کشانده و از دل آن، رویدادهای کارآفرینی اکسیر، و نیز باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست بیرون آمده است. پس از آن نیز، حوزه بازی‌های خلاق، دستور کار سازمان قرار گرفته است. آنچه بر این افتخار می‌افزاید این است که این همه، به دست پرتوان «دانشجویان» به‌ویژه اعضای سازمان و کانون‌های دانشجویی آن در دفتر مرکزی سازمان و شعبه‌های آن در واحدهای جهاد دانشگاهی سراسر کشور انجام شده است و سازمان توانسته به‌خوبی ازعهده انجام رسالت خویش برآید؛ و شگفت آنکه، همه اینها تقریباً با دست خالی و به‌دشواری انجام شد، اما آنچه حاصل آمده، کام همه را شیرین کرده است.
اکنون، برهه دیگری در حیات سازمان آغاز شده است. سازمان دانشجویان می‌خواهد با تکیه بر شیرینی کامیابی‌ها و تلخی ناکامی‌های گذشته، این راه دشوار را پرافتخارتر از گذشته ادامه دهد. بی‌تردید، ضرورت بالندگی سازمان و حفظ حیات آن در شرایط امروز، ایجاب می‌کند با تأکید بر اصول بنیادین سازمان از‌یک‌سو، و نظرداشت مقتضیات روز ازسوی‌دیگر، عرصه‌های جدیدی به روی سازمان گشوده شود.
باید به گذشته و آنچه به‌دست آورده‌ایم و آنچه از دست داده‌ایم، نیک بنگریم. دلایل شکست‌ها و موفقیت‌هایمان را به‌دقت واکاوی کنیم و از آنها بیاموزیم تا مجبور به تکرار شکست‌ها نشویم. شناخت جهان پیرامون ضرورتی انکارناپذیر در این مسیر است.
سازمان دانشجویان آغوش خود را به روی همه دانشجویان ایران گشوده است و از آنان که دغدغه فرهنگ و جامعه خویش دارند، دعوت می‌کند ما را در راه محافظت از بن‌مایه‌های فرهنگی این سرزمین، اعتلای امر فرهنگ و مسئولیت اجتماعی در دانشگاه، شناسایی و پرورش استعدادهای علمی و فرهنگی دانشجویان، و نگاه‌داشت سرمایه‌های فرهنگی، اجتماعی و علمی یاری رسانند.
درهای سازمان دانشجویان به روی همه دانشجویانی که دل در گرو آبادانی و پیشرفت ایران اسلامی دارند، باز است. سازمان، همه امکانات خود را در سراسر کشور برای حمایت و خدمت آماده کرده است: حمایت از ایده‌ها تا مرحله اجرایی‌شدن آنها در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و علم و فناوری؛ و خدمت به دانشجویان و دانشگاهیان برای اعتلای این امور. سازمان دانشجویان، عرصه آزمون و خطا است برای دانشجویان تا خود را بیازمایند، خطا کنند و خطا کنند تا بیاموزند و آموخته‌هایشان را در راه پیشرفت سرزمین‌شان به‌کار گیرند. آینده نیروی انسانیِ متخصص، مجرب، حرفه‌ای و درعین حال، متعهد و مؤمن، در امروز نهادهای فرهنگی و اجتماعیِ مدنی مانند سازمان دانشجویان تضمین می‌شود. جذب و ساماندهی نیروهای دانشجویی در عرصه‌های سازندگی و موقعیت‌های ویژه کشور از اصلی‌ترین اهداف سازمان دانشجویان است که جز با مشارکت گسترده دانشجویان در سازمان و تلاش سازمان برای تأمین الزامات آن، تحقق نخواهد یافت.
سازمان دانشجویان، هرچه تا امروز درو کرده، به همت دانشجویانی بوده که بذر اندیشه‌های خلاق خویش را بر زمین آن «کاشتند» و سازمان آنها را در «داشت» این بذرها و نهال‌ها یاری رساند تا امروز، فرهنگ این سرزمین، محصولی از جنس عشق «برداشت» کند.
مسیر درخشان سازمان دانشجویان در آینده، تنها و تنها با حضور فعال دانشجویان تضمین می‌شود. سازمان موظف است تمامی امکانات لازم را برای میزبانی از دانشجویان خلاق و نوآور، دغدغه‌مند، پرانگیزه و علاقه‌مند به آینده روشن کشور فراهم سازد.
این سطور، فراخوانی است که از همه دانشجویان ایران عزیز دعوت می‌کند پای در راه بگذارند و در مسیر دشوار پیشرفت میهن عزیزمان، همراه ما شوند. از همه می‌خواهیم هر ایده یا طرحی را که گمان می‌کنند می‌تواند در تقویت بنیادهای فرهنگی، اجتماعی و علمی دانشگاه‌ها و کشور مؤثر باشد، با ما در میان بگذارند. ما وظیفه خود می‌دانیم امکانات لازم را درون و بیرون از جهاد دانشگاهی برای تحقق این ایده‌ها فراهم سازیم.
نیک می‌دانیم که آینده ایران عزیز در دستان دانشجویان سرزمین‌مان است؛ و اینک، در آغازین روز ماه میهمانی خدا، ماه رحمت، صبر و عبادت، رمضان المبارک، در سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی عهد می‌بندیم تا دست در دست یکدیگر، گام‌های خویش را در مسیر سازندگی و پیشرفت ایران اسلامی، بلندتر و استوارتر از گذشته برداریم.


نظر شما :