معرفی بازی سیگا (Seega)

۲۴ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۸:۳۶ کد : ۱۱۲۷ مدرسه بازی‌پردازی معرفی بازی
یک بازی بسیار قدیمی است به صورتی که سن آن تاکنون مشخص نشده است. به نظر می‌رسد این بازی از نسل بازی‌های Roman Latrunculi است و نهایتاً مربوط به خانواده بازی‌ها Hnefatafl باشد
معرفی بازی سیگا (Seega)

معرفی بازی seega

تاریخچه

Seega یک بازی بسیار قدیمی است به صورتی که سن آن تاکنون مشخص نشده است. به نظر می‌رسد این بازی از نسل بازی‌های Roman Latrunculi است و نهایتاً مربوط به خانواده بازی‌ها Hnefatafl باشد زیرا روش «ساندویچ» برای این دسته از بازی‌ها به کار می‌رود. Seega امروزه در مناطقی از شمال آفریقا بازی می‌شود.

انواع مختلفی برای بازی Seega وجود دارد. ما در این جا فقط دستورالعمل‌هایی برای یکی از رایج‌ترین و اساسی‌ترین نوع این بازی رو مورد بررسی قرار می‌دهیم. صفحه بازی از یک مربع ۵ در ۵ تشکیل شده و هر بازیکن دارای دوازده توکن مجزا است. البته در انواع دیگر این بازی، صفحه آن ممکن است به مربع ۷ در ۷ یا ۹ در ۹ افزایش یابد. در این صورت هر بازیکن به ترتیب دارای بیست و چهار یا چهل مهره خواهد بود.

هدف بازی

بازیکنان در حال تلاش برای حذف مهره‌های حریف خود هستند. بازی زمانی به پایان می‌رسد که یک بازیکن (بازنده بازی) فقط یک مهره داشته باشد.

شروع بازی

بازیکن دیگر در مربع‌های" O" دو مهره را می‌گذارد. برای شروع، اولین بازیکن دو مهره از توکن‌هایش را داخل مربع‌هایی که با" X" در شکل زیر مشخص شده‌اند، قرار می‌دهد.

حرکت بازی

بازیکنان در هر نوبت، یکی از مهره‌هایشان را در مربعی خالی به جز مربع وسط قرار می‌دهند. این عمل تا زمانی که تمام مهره‌های هر دو بازیکن گذاشته شوند ادامه می‌یابند. (مربع وسط خالی باید بماند)

عملیات مهره‌های متحرک

در این مرحله بازیکنان می‌توانند یکی از مهره‌های خود را به خانه خالی در مجاورت خود حرکت دهند. این حرکت به صورت + امکان پذیر است و بازیکنان نمی‌توانند مهره‌های خود را به صورت مورب جابه جا کنند.

حذف کردن مهره‌ها (حرکت ساندویچ)

مهره‌ای حذف می‌شود (از صفحه جدا می‌شود) که توسط دو مهره حریف محاصره (حرکت ساندویچ) شده باشد. حرکت ساندویچ به صورت مورب حساب نمی‌شود.

حرکت ساندویچ زمانی رخ می‌دهد که با قراردادن مهره بازیکن مهاجم، حرکت ساندویچ ایجاد شود. به عنوان مثال، اگر مهره خود را بین دو مهره حریف جاب‌جا کنید، مهره شما در امنیت خواهد بود. اگر در طرح اولیه، یکی از مهره‌های شما بین مهره‌های حریف باشد، باز هم آن مهره در امنیت قرار دارد.

کلید واژه ها: بازی باستانی


نظر شما :

آمنه ۲۱ آبان ۱۴۰۰ | ۰۱:۲۴
سلام آیا این بازی با ریاضی هم در ارتباط هست