مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران

ایران جز ده کشور با مصرف بالای پلاستیک است/نیازمند وضع سیاستهای بازدارنده و تشویقی برای کاهش مصرف پلاستیک هستیم

سلسله وبینارهای علمی- ترویجی هفته محیط زیست
نشست گفتگو پیرامون روز جهانی بدون پلاستیک به همت کانون محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و با همکاری باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی از سلسله نشست های علمی و ترویجی محیط زیست و سلامت برگزار شد
ایران جز ده کشور با مصرف بالای پلاستیک است/نیازمند وضع سیاستهای بازدارنده و تشویقی برای کاهش مصرف پلاستیک هستیم

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی؛ شینا انصاری مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران روز شنبه ۲۱ تیرماه در این نشست ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص تاریخچه استفاده از ظروف و محصولات پلاستیکی که به قرن ۱۹ و ۲۰ میلادی برمیگردد، گفت: تغییر سبک زندگی مردم و رفاه طلبی آنها سبب افزایش مصرف پلاستیک ها شده و این محصولات را به جزء جدایی ناپذیر زندگی تبدیل کرده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر جهان با مشکلی تحت عنوان آلودگی پلاستیکی مواجه است تصریح کرد: متاسفانه هنوز یک اجماع جهانی در خصوص آن وجود ندارد و سیاست های ملی کشورها محدودیت هایی در خصوص منع و کاهش مصرف محصولات پلاستیکی دارند.
انصاری در پاسخ به این سوال که میزان مصرف پلاستیک در ایران چقدر است بیان کرد اطلاعات دقیقی در دست نیست؛ به علت دسترسی آسان و ارزان قیمت به این محصولات و بر اساس برخی از آمارها کشور ما جز ده کشور با مصرف بالای پلاستیک است. به طو مثال روزانه ۶۰۰ تن پسماند پلاستیکی وارد سایت دفع پسماند آراد کوه میشود.
مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران ادامه داد: ما ضوابطی برای پسماند پلاستیکی و کاهش مصرف مواد آسیب رسان به محیط زیست نداریم و نیازمند وضع سیاستهای بازدارنده و تشویقی و تقویت زیرساختها هستیم.
وی با اشاره به نقش سیاست کاهش مصرف و استفاده از روش‌های جایگزین تصریح کرد: اگرچه امروزه مبحث پلاستیک های زیست تخریب پذیر مورد توجه قرار گرفته است اما هنوز ابهامات فراوانی وجود دارد و توسط متخصصان محیط زیست تایید نشده است و از آنجایی که این محصولات میتوانند به اجزا بسیار ریزتری تجزیه شوند، با پدیده ریز پلاستیکها مواجه هستیم که به مراتب خطرناک تر هستند.
در انتها انصاری به نقش آموزش و فرهنگ سازی توسط سازمانهای مردم نهاد اشاره کرد و گفت: به طور مثال در یکی از شعب فروشگاه های شهروند خط خرید سبز راه اندازه شده است و برای افرادی که تمایل به خرید محیط زیستی داشته باشند و از کیسه های پارچه ای استفاده کنند، امتیازاتی در نظر گرفته می شود.

 

کلید واژه ها: محیط زیست


نظر شما :