مسئول دبیرخانه باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی:

بازی های خلاقانه رویکردی نو در آموزش محیط زیست

نشست های علمی-ترویجی
‌نشست زنده گفتگو پیرامون بومی سازی بازی wingspan که روز شنبه مورخ ۲۲ تیرماه ۱۳۹۹ در پلتفرم اینستاگرام برگزار شد، گلبخش (مدیرعامل شرکت هزار تو)، موسوی (مدیر عامل باشگاه پرنده نگری ایرانیان) و علی اصل (پرنده شناس و عضو هیئت مدیره راهنمایان گردشگری کشور) به عنوان سخنران حضور داشتند.
بازی های خلاقانه رویکردی نو در آموزش محیط زیست

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، در این نشست صیاد شیخی ئیلانلو، مسئول دبیرخانه باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی با اشاره به اهمیت موضوع آموزش و استفاده از رویکرد بازی های خلاق و ظرفیت های موجود در این خصوص به ویژه مرکز بازی های خلاق سازمان دانشجویان و همچنین موسسات فعال در زمینه بازی های رومیزی را فرصتی ارزشمند و بستری مناسب برای همکاری برشمردند.
عباس گلبخش در ادامه و در بخش نخست این گفتگو به تشریح ویژگی های بازی Wingspan و همچنین رویکردها و اثرات مثبت بازی در جامعه پرداختند. به طوریکه تحقیقات انجام شده در خصوص بازی ها نشان داده است که علاوه بر افزایش میزان یادگیری تاثیر معنی داری در جهت سلامت روان افراد در جامعه می تواند داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه بازی مذکور جزو بازی های بسیار مطرح در جهان بوده و تا کنون توانسته جوایز بین المللی بسیاری را دریافت کند گفت: در واقع این بازی با رویکرد آموزشی و برای معرفی هر په بیشتر پرندگان و ویژگی های زیستی و زیستگاهی آن به مخاطبین طراحی و منتشر شده است.
گلبخش در خصوص اقدامات آتی در خصوص این بازی نیز برنامه بومی سازی این بازی را مطرح و اذعان داشت: تا کنون مذاکراتی با سازمان محیط زیست و باشگاه پرنده نگری ایرانیان در این خصوص صورت گرفته که انشالله در ادامه راه این همکاری ها گسترده تر خواهند شد.
در ادامه حامد موسوی به ابعاد حفاظتی و آموزشی این بازی پرداخت و در خصوص زیستگاه های پرندگان، الویت استفاده از پرندگان در کارت های بازی، پارامترهای تاثیر گذار در انتخاب گونه ها و همچنین اضافه کردن آیتم های بیشتری در خصوص پرندگان ایران صحبت کرد.
موسوی ضمن اشاره به برخی گونه های خاص از جمله زاغ بور، درنای سیبری، دارکوب بلوچی و میش مرغ هر کدام از این گونه ها ار دارای یک ویژگی برجسته دانستند که نیاز است در بومی سازی بازی به آنها توجه شود.
وی از انجمن های فعال در حوزه پرنده شناسی و پرنده نگری و همچنین طبیعتگردان دعوت کرد پس از تولید در جهت استقبال فروش آن با تولید کننده همکاری هایی را داشته باشند که آنها نیز بتوانند با انگیزه های مضاعفی به معرفی بازی های بیشتری در این حوزه بپردازند.
در بخش پایانی رضا علی‌اصل نیز در خصوص آیتم های مورد نیاز جهت اضافه شدن به نسخه بومی توضیحاتی را ارایه و شروع چنین اقداماتی را کار بسیار ارزشمند توصیف کرد.
وی تاکید کرد: نحوه ارائه محتواهای علمی باید از طریق روش های گوناگونی در دسترس عموم قرار گیرد تا بتوانیم حداکثر اثر گذاری را داشته باشیم. لذا با توجه به رویکرد بازی و بحث آموزشی بودن آن فرصتی فراهم خواهد شد تا بتوانیم اطلاعات علمی موجود را تا حدودی در قالب بازی های خلاقانه در اختیار جامعه قرار دهیم.
وی کد های اخلاقی و رفتاری در قبال پرندگان را نیز جزو ملزومات دانست و تصریح کرد: این کد های اخلاقی و رفتاری از طریق بازی های خلاق می تواند با پذیرش بیشتری مواجه شود.
وی خاطرنشان کرد: جامعه راهنمایان گردشگری کشوری به ویژه در بخش راهنمایان طبیعتگردی قطعاً از این اقدام حمایت های لازم را خواهند داشت و استقبال خوبی می تواند از سوی راهنمایان در خصوص این بازی صورت گیرد.

 

کلید واژه ها: محیط زیست


نظر شما :