خوب و بد کار دانشجویی

۲۳ آذر ۱۳۹۹ | ۱۴:۴۵ کد : ۲۰۹۷ دانستنی‌های دانشجویی
کار چه در دوران دانشجویی چه در تمام طول زندگی شاید مهم‌ترین دغدغه هرفردی باشد، کار دانشجویی یکی از شیوه‌های شروع به اشتغال در اوایل جوانی است. دانشجویانی هستند که در کنار درس خواندن به دلایل مالی، استقلال یا کسب تجربه دوست دارند وارد بازار کار شوند. شاغل بودن در دوران دانشجویی مزیت‌ها و هم‌چنین معایبی دارد در این مقاله می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم و راه‌هایی را به شما معرفی کنیم که شاید بتواند راهگشا باشد و به کسب درآمد بیانجامد!
خوب و بد کار دانشجویی

مزایای کار دانشجویی:


تمرین برای زندگی
کار کردن در کنار تحصیل یک تمرین خوب برای آینده است. بعد از فارغ التحصیلی اکثر کارفرمایان برای شروع اشتغال از شما سابقه کاری می‌خواهند، کار دانشجویی یک تمرین خوب و یکی از بهترین زمان‌ها برای کسب تجربه است. اهمیت تجربه به‌حدی است که حضرت علی، علیه‌السلام، آن را مهم‌تر و بالاتر از علم می‌دانند.
دانشگاه محل تحصیل علم است، بسیاری از دانشجویان تازه وارد به بازار کار احساس می‌کنند بی‌سواد هستند و رشته تحصیلی آن‌ها هیچ فایده‌ای برایشان نداشته است. تجربه چیزی نیست که در دانشگاه به شما آموزش دهند. یک مزیت کار دانشجویی توانمندسازی دانشجویان در زمینه‌های مختلف است.
دانشجویان در قالب کارهای دانشجویی یک دوره کارورزی را می‌گذرانند که بسیار مفید خواهد بود.


کسب استقلال
گاهی به‌رغم اینکه برخی از شغل‌ها را نمی‌توان به‌عنوان یک شغل دائمی حساب کرد؛ اما می‌توانند منبع درآمد موقتی خوبی باشند.
شاید یکی از اولین قدم‌ها برای شروع یک زندگی مستقل، رسیدن به استقلال مالی باشد؛ کار پاره‌وقت در دوران دانشجویی یکی از بهترین راه‌ها برای تقویت استقلال در فرد است.


تأمین هزینه‌های مالی
امروزه دیگر والدین به تنهایی قادر به تأمین همه هزینه‌ها نمی‌باشند، دانشجویان می‌توانند با کار کردن در حین تحصیل کمک خرج آنان باشند. یکی از مزایای اشتغال دانشجویان کسب درآمد و تأمین بخشی از هزینه‌های تحصیل خود است. علاوه براین یکی از مهم‌ترین مزایای کارکردن این است که نگاه فرد به پول متفاوت می‌شود و به همین دلیل است که می‌گویند مردی که کار و درآمد ندارد هنوز مرد نشده است؛ چون نوع نگاه این فرد به زندگی متفاوت از فردی است که درآمد دارد.


قدرت برنامه‌ریزی زمان
کار و تحصیل در کنار یکدیگر باعث می‌شود شما وقت خود را تنظیم کرده تا بتوانید تمام کارها را به بهترین نحو انجام دهید، به مرور کارهای شما نظم پیدا کرده و همه‌چیز خیلی خوب پیش خواهد رفت

 

معایب کار دانشجویی:


کمبود وقت و نرسیدن به کارهای دیگر
مسلماً اولویت اول هر دانشجویی درس‌خواندن است و یکی از ایرادهای کار دانشجویی این است که باعث می‌شود دانشجو از انجام کارهای مهم دیگرش باز بماند. بسیاری دانشجویان شاغل از کمبود وقت و نرسیدن به کارهای دیگر خود شکایت دارند و حتی گاهاً مجبورند غذای خود را یا در مسیر دانشگاه و یا محل‌کار بخورند.
این مشکل در زمان امتحانات خود را بیشتر نشان می‌دهد و اگر دانشجو نتواند برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشد با مشکلات زیادی مواجه می‌شود.

بی‌توجهی به درس و دانشگاه
یکی از دام‌های مهم کسب درآمد این است که وقتی شیرینی آن به مذاقش شما بشیند، سعی می‌کنید که برای درآمد بیشتر وقت بیشتری را هم به این موضوع اختصاص دهیدو حتی تمام توجه و وقت خود را به آن اختصاص داده و درس و دانشگاه را فراموش کنید.


درآمد کم
میزان درآمد پایین شاید بزرگترین نقطه ضعف کارهای دانشجویی باشد و به همین دلیل بسیاری را به سمت فعالیت‌ها و شغل‌های بیرون دانشگاه سوق می‌دهد. سعی کنید شغلی پیدا کنید که هم برایتان لذت بخش باشد و هم درآمد مورد نظرتان را فراهم کند.


تداخل با ساعات کاری
این مسئله به‌خصوص برای افرادی که شغل‌های دولتی دارند بسیار حائز اهمیت است. گاهی افراد به هیچ عنوان نمی‌توانند ساعات امتحان و یا کلاس خود را با ساعت‌های بیکاری‌شان تنظیم کنند و یا برای ساعت کلاس خود مرخصی بگیرند در چنین مواقعی مجبورند یا کار خود را از دست بدهند و یا درس مورد‌نظر را حذف کنند.

 

خلاصه کنیم کلام را...
داشتن شغل دوران دانشجویی نه تنها به دانشجو در جهت تأمین بسیاری از هزینه‌های مالی کمک می‌کند بلکه او را برای کار آماده‌تر می‌سازد. به‌خصوص اگر شغل او متناسب با رشته تحصیلی‌اش باشد. دانشجویانی که رشته متناسب با شغل خود را انتخاب می‌کنند و یا متناسب با رشته تحصیلی‌شان کار می‌کنند هم در تحصیل موفق‌ترند هم کار خود را به نحو احسن و با اطلاعات کافی و تسلط انجام می‌دهند.
کار دانشجویی یک قابلیت دیگر نیز دارد که در صورت مدیریت صحیح می‌تواند توجه و توانایی دانشجویان را جهت دهی کند و در قالب امور فرهنگی، پژوهشی و آموزشی پروژه‌های کلان را به سامان برساند.
‏دانشجویان باید بتوانند با تفکرات مختلف کار کنند و به نوعی ارتباط کاری و یادگیری نحوه تعامل با همکاران با انجام کارهای دانشجویی در دانشگاه میسر می‌شود. حتی می‌توان گفت کار دانشجویی به همراه کسب علم بهترین نوع شروع ایده برای کسب و کار است.

مطالب مرتبط

 

مزیت‌ها، چالش‌ها و شرایط کار دانشجویی چیست؟

چگونه معدل الف دانشگاه شویم؟ ‌‌ ‌‌‌‌


نویسنده: فائزه پوراکبری

کلید واژه ها: کار دانشجویی


نظر شما :