جشنوارۀ نوآوری و کارآفرینی دانشجویان کشور تلاشی برای ارتباط دانشگاهیان با صاحبان کسب‌وکارها

اولین دوره جشنوارۀ نوآوری و کارآفرینی دانشجویان کشور به همت سازمان دانشجویان ایران و نهادهای همکار مرتبط برگزار می‌شود. به بهانه برگزاری این جشنواره گفتگوی کوتاهی با رقیه نظری، مسئول دبیرخانه جشنواره انجام داده‌ایم تا خوانندگان نسبت به کم و کیف، چگونگی برگزاری و اهداف جشنواره آشنایی پیدا کنند.
جشنوارۀ نوآوری و کارآفرینی دانشجویان کشور تلاشی برای ارتباط دانشگاهیان با صاحبان کسب‌وکارها

یکی از دغدغه‌های مهم و اصلی سازمان در دورۀ جدید کارآفرینی و ارزش‌آفرینی است و در این راستا جشنوارۀ نوآوری و کارآفرینی دانشجویان کشور برگزار خواهد شد، زمینه‌ها و ضرورت‌های برگزاری این جشنواره را در چه می‌دانید؟

سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی به عنوان نهاد انقلابی دانشگاهی، این دغدغه را دارد که در نگرش و رویکرد دانشجویان در مواجهه با مسائل تحولاتی را ایجاد کند. یکی از این دغدغه‌ها مسئلۀ بهره‌مندی از دانش است. یعنی می‌خواهیم بدانیم تا چه حد از نتایج پژوهش‌های دانشگاهی در حل مسائل اجتماعی می‌توانیم بهره ببریم؟ یا اینکه پژوهش‌های انجام‌شده در دانشگاه‌ها چه گره‌هایی از زندگی، صنعت و کسب‌وکارهای ما را باز می‌کند؟ یا به زبان ساده‌تر با نتایج پژوهش‌های دانشگاهی(دانش) تا چه حد می‌توانیم ثروت تولید کنیم؟ برای پاسخ‌گویی به این سؤال‌ها باید اقداماتی انجام شود ازجمله اینکه زیست‌بوم دانشگاه‌ها بررسی شود، ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت را بسنجیم، نحوۀ ارتباط فرهیختگان دانشگاهی با شرکت‌ها و صنایع را در نظر داشته باشیم و مسئلۀ دیگر اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است.
کارآفرینی مستلزم بسیج منابع و پذیرش ریسک برای رسیدن به سود و منفعت است. کارآفرینی دانشگاهی یعنی ما از توان علمی دانشجویان(دانش منابع انسانی) در گردش چرخ صنعت بهره‌مند شویم؛ اگر بتوانیم از یادگیری و دانش دانشجویان در حل مسائل صنعت استفاده کنیم، یعنی درحال تبدیل دانش به ثروت هستیم، یعنی برای توسعۀ اقتصادی و اشتغال‌آفرینی قدم برمی‌داریم. 
با توجه به پژوهش‌های انجام‌شده و مسئلۀ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی متوجه می‌شویم، یافته‌های علمی دانشگاه‌ها به‌ندرت در حل مسائل اجتماع و صنعت به‌کار برده می‌شود. لذا بررسی ارتباط نهاد دانشگاه و سایر نهاد‌ها و صنعت و تسهیل‌گری برای برقراری ارتباط بین این نهاد‌ها، چگونگی تبدیل دانش به ثروت و اشتغال‌آفرینی و رسیدن به توسعۀ اقتصادی و رفاه اجتماعی، ضرورت فعالیت در این زمینه‌ها را به دانشگاهیان و دولتمردان نشان می‌دهد. برای اینکه بتوانیم به اهداف نهفته در این ضرورت‌ها دست یابیم، باید نگاه نو و متفاوت‌تر از قبل را انتخاب نماییم. یعنی تاکنون گره‌ای در کار بوده که ما را با این مسائل مواجه کرده است... .
بنابراین، باید نگاه نوآورانه و کارآفرینانه به مسائل داشته باشیم؛ نوآوری در دانش، نوآوری در فرایند(تکنولوژیکی- سازمانی)، نوآوری در محصول(کالا و خدمات) ... و کارآفرینی و ارزش‌آفرینی نیازمند تلاش مستمر به منظور بهبود و بهینه‌سازی است و این تلاش بدون خلّاقیت و نوآوری راه به‌جایی نخواهد برد.

در حال حاضر، کم و کیف رفتار کارآفرینانه در میان دانشجویان به چه صورت است؟ آیا آمار و اطلاعات در این خصوص موجود است؟ 

برای اینکه دانشجویان ما نگاه و رفتار کارآفرینانه داشته باشند، خانواده‌ها، سیستم‌های آموزشی و رسانه‌های اجتماعی باید از سنین بسیار پایین بینش کارآفرینانه را در افراد ایجاد و تشویق نمایند، علاوه بر داشتن نگاه کارآفرینانه، در کشور و جامعه شرایط اشتغال‌زایی کارآفرینانه ایجاد شود، یعنی قوانین اجرایی باید برای فعالیت کسب‌وکارها شرایط و امکانات را فراهم کند. نتایج پژوهش‌های انجام‌شده در‌خصوص توانمندی دانشجویان بعد از فراغت از تحصیل و تأثیر تحصیلات دانشگاهی در موفقیت شغلی و حرفه‌ای دانشجویان و ارتباط صنعت و دانشگاه، پیامی را به ما می‌رساند که عملکرد فارغ‌التحصیلان از نظر توانمندی به گونه‌ای نیست که بتوانند بعد از فراغت از تحصیل وارد چرخۀ بازار کار شوند، نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی روز به روز در حال افزایش است و شاهد مهاجرت نخبگان و فارغ‌التحصیلان به کشورهای دیگر هستیم. لذا باید به فکر حل مسئله باشیم و برای جلوگیری از فرار سرمایه‌های ملی و انسانی کشور، نگاه نوآورانه نسبت به ثبت شرکت‌های دانش‌بنیان و انواع کسب‌وکارها و به‌کارگیری نخبگان و فارغ‌‌التحصیلان دانشگاهی داشته باشیم. 

پیش‌بینی شما از سطح و کیفیت مشارکت دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط در برگزاری این رویداد ملی چگونه است؟

سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی با اجرای طرح جشنوارۀ نوآوری و کارآفرینی دانشگاهی درصدد تسهیل‌گری برای تبدیل دانش به ثروت و ارزش‌آفرینی و ارتباط دانشجویان و صنعت‌گران و صاحبان کسب‌و‌کارها است، برای دست‌یابی به این اهداف و برگزاری بهینه این رویداد، در حال برگزاری جلسات و تبادل‌نظر با متولیان آموزش و دولتمردان هستیم. امید است با همکاری خبرگان در حیطۀ نوآوری و کارآفرینی و اساتید دانشگاه تهران، پارک‌های علم و فناوری، شعب و واحد‌های جهاد‌دانشگاهی، وزارت علوم و فناوری و سایر نهاد‌های مرتبط بتوان در حل مسائل موجود، گام‌های محکم و اساسی برداشت.
 

کلید واژه ها: کارآفرینی سازمان دانشجویان ایران دانشجوی کارآفرین کارآفرین


نظر شما :