یازدهمین دوره "مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران" در مرحله منطقه ای به میزبانی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران برگزار شد

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۵:۴۲ کد : ۳۱۶۱ اخبار سازمان گفتگو، مناظره و آزاد اندیشی
فینال یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران در مرحله منطقه‌ای روز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت در سالن دانشجو دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران برگزار شد.
یازدهمین دوره "مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران" در مرحله منطقه ای به میزبانی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران برگزار شد

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان ایران، فینال یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران در مرحله منطقه‌ای، روز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت با مناظره دو گروه «بیان» به عنوان گروه موافق و گروه «قلم» به عنوان گروه مخالف با گزاره «شکاف نسلی در ایران به مرحله بحران رسیده است» و گروه «با طه» به عنوان گروه موافق و گروه «مشکات» به عنوان گروه مخالف با گزاره «توسعه فضای مجازی موجب دین‌گریزی جوانان می‌شود» در سالن دانشجو دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران برگزار شد.
فاطمه حسن‌نژاد، میلاد سفیدیان، محمد امین عامری، مطهره نقی‌زاده اعضای گروه «بیان» به عنوان گروه موافق و امیر کشاورز نجفی، مرتضی گونجی، محمد مصطفایی، امین چگینی اعضای گروه «قلم» به عنوان گروه مخالف را تشکیل می‌دادند که با گزاره «شکاف نسلی در ایران به مرحله بحران رسیده است» با یکدیگر مناظره کردند.
در بخش ابتدای این مناظره مطهره تقی‌زاده، سخنران گروه «بیان» یعنی گروه موافق، بیان کرد: نسل، مفهوم مبهمی است و تعریف مشخصی ندارد و نسل را از فاصله میانگین والدین با فرزندانشان می‌توان سنجید. جامعه‌شناسی مفهوم نسل گروهی از همسالان است که که با تجربه جمعی آن‌ها به وسیله یک حادثه یا وقایع تاریخی هر نسل شکل می‌گیرد. شکاف نسلی به اختلاف و نبود درک مشترک از آرمان‌ها و ارزش‌ها است.
وی ادامه‌ داد: همه ما می‌دانیم که در ایران شکاف نسلی وجود دارد اما چیزی که وجود دارد، این است آیا این شکاف به مرحله بحران رسیده یا خیر که به نظر می‌آید به این مرحله رسیده است. بحران وضعیتی است که یک سیستم یا بخش‌هایی از آن مختل می‌شود و تغییرات و شرایط اجتماعی شرایطی ایجاد می‌کند که سیستم کارکرد خود را به قدری از دست می‌دهد که منجر به بی‌ثباتی شود و خطر نابودی کل سیستم را به همراه داشته باشد.
تقی‌زاده افزود: بحران اجتماعی اولین بحران است که مولد احساس منفی از کار است و ارزیابی منفی از آینده را به همراه دارد و احساس ناممکن بودن راه حل‌ها را ایجاد می‌کند. ما می‌خواهیم این بحران‌ها را علاوه بر جنبه اجتماعی از منظر اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، رسانه‌ای و خانوادگی هم بررسی کنیم. در جنبه خانوادگی می‌توان به افزایش خشونت خانگی اشاره کرد که از تبعات بحران ناشی از شکاف بین نسلی است. همچنین شاهد کاهش روا‌داری بین اعضای خانواده و کاهش سرمایه اجتماعی خانواده هستیم. خانواده به عنوان یک مأمن و پناه و جایی که می‌تواند سرمایه اجتماعی باشد را تجربه نمی‌کند بلکه فرد تمام تلاشش این است که از خانواده دوری یا فرار کند و خانواده را در جریان مسائل زندگی خود قرار ندهد.

وی در پایان اظهار کرد: ما در حال گذار از یک جامعه سنتی به سمت جامعه مدرن هستیم. این دوران به صورت حتمی در همه جوامع طی می‌شود اما این دوران که می‌تواند کوتاه‌مدت یا بلند‌مدت باشد در ایران به قدری طولانی شده است که به بحران بلندمدت تبدیل شده و جامعه دچار بی‌ارزشی شده و نمی‌داند که درست و غلط چیست و نه می‌تواند به ارزش‌های سنتی گذشته پایبند باشد و نه می‌تواند ارزش‌های جدید و مدرن را بپذیرد.
امیر کشاورز نجفی، سخنران گروه «قلم» یعنی گروه مخالف در بخش نخست بیان کرد: هرزمان که ما از تفاوت بین نسل‌ها صحبت می‌کنیم وقتی به گزاره‌های جامعه‌شناسان مراجعه ‌کنیم، به سه کلمه مهم فاصله نسلی، شکاف نسلی و گسست نسلی برمی‌خوریم. نسل‌‌ها چون به طور ذاتی با متغیرهایی مواجه‌اند با هم تفاوت‌‌هایی دارند و ما نمی‌توانیم منکر تفاوت هرنسل با نسل گذشته شویم که به آن فاصله نسلی می‌گوییم. وقتی منابع هویتی نسلی و تقویت کننده یکدیگر نباشند و پیوستگی نسلی از بین برود و زمینه برای بروز تعارض نسلی به وجود بیاید، می‌گوییم دچار شکاف نسلی شده‌ایم. افتادن کامل میان دو نسل و اینکه یک نسل هویت خود را به صورت کامل از نسل گذشته جدا بداند، انقطاع نسلی گفته می‌شود.
وی ادامه داد: گروه بیان اشاره کرد که آداب و رفتار این نسل با گذشته متفاوت است در صورتی که تغییر آداب رفتاری از یک نسل به نسل دیگر به معنای شکاف نسلی نیست. اینکه گفته می‌شود شکاف نسلی امکان دارد به وجود بیاید؛ بله ممکن است که در آینده رخ بدهد اما اینکه اکنون اتفاق افتاده باشد، بعید است و چیزی که امروز در حال وقوع است، بنابر آمار و منابعی که پژوهشگران انجام داده‌اند، فاصله نسلی است که اتفاقی طبیعی بوده و چیزی عجیبی نیست.
کشاورز نجفی افزود: شکاف نسلی یکی از مهم‌ترین مسائل اجتماعی در هر جامعه و تهدید کننده منافع، گروهی و ملی است لذا برای اثبات آن نیاز به تحلیل عینی است و باید آمار دقیق و متواتر صحیح از مراجع علمی ارائه کنیم که الگوهای رفتاری این نسل با نسل گذشته متفاوت است. طبق پژوهش‌‌‌‌هایی که انجام شده، جامعه‌شناسان تفاوت نسلی حاضر را آنقدر جدی ندانستند که بخواهند آن را شکاف نسلی بیان کنند بلکه آن را اختلاف نسلی نام ‌برده‌اند و بیان اینکه شکاف نسلی رخ داده معتبر نیست. بنابر استناد این دو پژوهش می‌توانیم بگوییم که ایران هنوز دچار شکاف نسلی نشده است. نسل‌ها دارای تفاوت هستند و اگر بخواهیم هر تفاوتی را شکاف نسلی بنامیم، به کلمات دقیق جامعه‌شناسی لطمه می‌زنیم و کار غیر علمی انجام داده‌ایم.  
وی اظهار کرد: یک سری سوال از گروه مقابل دارم که شکاف نسلی را به صورت علمی بیان کنند و آمار دقیق، منطقی و متواتر از مراجع علمی اعلام کنند که شکاف نسلی صورت گرفته و ارزش‌های جامعه حاضر با نسل گذشته تفاوت چشمگیری داشته است و باید بیان کنند که ارزش‌ها و هنجارها به طور کلی تغییر پیدا کرده است. همچنین یک روش استاندارد را بیان کنند که این اختلاف نسلی فاصله نسلی نیست و شکاف نسلی است.
در بخش دوم این مناظره فاطمه حسن‌نژاد، نماینده دوم گروه موافق بیان کرد: ما باید پدیده‌هایی را نشان دهیم که نشان از وجود بحران شکاف نسلی دارد. نظریه‌های ارائه شده توسط تیم مخالف برای دهه پیش است و با توجه به تغییرات برای سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ اعتباری ندارد. سن جرم و جنایت به میانگین ۲۰ سال رسیده است و از سال ۱۳۹۲ به بعد دادگاه‌هایی به صورت تخصصی برای بزه‌کاران کودکان و نوجوانان تشکیل شده است که نشان می‌دهد پرونده‌های کودک و نوجوانان بیشتر شده است. هدف از بیان این ‌مطلب، این است که این بحران در جامعه ایرانی وجود دارد. سؤال ما از گروه مقابل این است که اگر این نشانه‌هایی که وجود دارد را دلیلی بر وجود بحران نمی‌بینند، پس چه نشانه‌هایی را به عنوان شکاف نسلی می‌پذیرند؟
وی ادامه داد: اگر سیر تاریخی را در رابطه با اعتراضات خیابانی بررسی کنیم متوجه تفاوت خواسته نسل جوان که متضاد با ارزش‌ها و خواسته‌های ساختار سیاسی است که نسل گذشته آن را تشکیل داده‌اند، می‌شویم. برای مثال میانگین سنی دو اعتراض سال ۱۳۸۸ و ۱۴۰۱ را مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که میانگین سنی افراد کاهش پیدا کرده و ابزارهایی که اعتراض خود را بیان می‌کردند، خشن‌تر شده است. این موضوع نشان‌دهنده این است که به سمت بحرانی‌تر شدن شکاف نسلی می‌رویم و وضعیت از بحران اجتماعی گذشته و وارد بحران سیاسی شده است.
حسن‌نژاد افزود: اگر در سال ۱۳۸۸ بحث اصلاح ساختار سیاسی مطرح بود، در سال ۱۴۰۱ شعارها کل ساختار سیاسی را هدف قرار داده بود و به بحران سیاسی رسیده و تبدیل به ابر بحران شده است.
در ادامه بخش دوم، مرتضی گونجی نماینده گروه مخالف بیان کرد: شواهد متعددی که بخواهد ذهن ما را تحت‌تأثیر  قرار دهد به وفور در رسانه‌ها وجود دارد اما یک گفت‌وگوی عالمانه باید مبتنی بر شواهد میدانی، پژوهش‌ها و پیمایش‌های علمی باشد. ما از گروه موافق درخواست می‌کنیم که اساساً شکاف نسلی را به صورت علمی تعریف کنند و فرق بین شکاف نسلی و فاصله نسلی بیان کنند و گسست نسلی در حوزه علوم اجتماعی را بیان کنند و بگویند کدام یک در حال حاضر وجود دارد.
وی ادامه داد: ایران فقط شمال تهران نیست بلکه مناطق مختلف دیگر هم وجود دارد و ما باید به صورت مجموع نگاه کنیم که آیا شکاف نسلی در سراسر ایران وجود دارد یا اینکه فقط محدود به برخی نواحی است. باید بحرانی بودن شکاف نسلی مشخص باشد و نشانه‌هایی واقعی از وقوع بحران بیان کرد.
در بخش سوم مطهره تقی‌زاده، سخنران گروه بیان در پاسخ به صحبت‌های گروه مخالف بیان کرد: در علوم انسانی واژه‌ای به نام اثبات وجود ندارد و نباید به کار برد. نباید بر مثال‌ها متوقف شد بلکه باید به نمونه‌های متعددی که بیان شد، توجه کرد. اگر نشانه‌های موجود در جامعه بحران نام نمی‌گیرد، دقیقاً چیست؟
وی ادامه داد: نسل حاضر بین هم‌نسلان خود به دلیل رابطه افقی رواداری دارند اما با نسل پیشین به دلیل رابطه عمودی رواداری وجود ندارد و زیر بار هنجارها، ارزش‌ها و باور نسل قبل نمی‌روند. از منظر اقتصادی نیز بحران مشخص است که افراد با حقوق کارمندی می‌توانستند حاشیه امنی برای خود به وجود بیاورند اما این نسل حتی با تحصیلات آکادمیک عالی این امکان را ندارد. این اتفاق سبب ناامیدی از وضعیت آینده می‌شود و علت واکنش شدیدتر نسبت نسبت به وضعیت موجود خواهد شد.
در بخش سوم امیر کشاورز نجفی نماینده گروه مخالف بیان کرد: ما از دوستان آمار خواستیم؛ اینکه بیان شود آرمان‌ها، ارزش‌ها و باورهای این نسل با نسل قبل متفاوت است و مثال بیاورند، دلیلی بر بحران شکاف نسلی نیست. آیا پایین آمدن سن جرم دلیلی بر وجود مشکلات اقتصادی نیست و دلیلی بر تفاوت ارزش‌ها است؟

وی ادامه داد: اینکه افراد کم‌سن در اعتراضاتی که به حق یا ناحق باشد حضور داشته باشند، دلیلی بر بحران شکاف نسلی نیست. این اختلافات فاصله نسلی است و ما نمی‌توانیم به صورت متقن و با دلیل بگوییم که شکاف نسلی رخ داده است.
فاطمه حسن‌نژاد در بخش پایانی و جمع‌بندی این مناظره بیان کرد: ارجاع به چند جامعه‌شناس که در دهه پیش تحقیقاتی انجام دادند، برای امروز کاربرد ندارد زیرا وضعیت امروز متفاوت است. ما به بحث تغییر ارزش‌ها و نسل «زد» اشاره کردیم. از طریق بررسی شعارهایی که در اعتراضات بیان می‌شود، شدت تعارضات نسل گذشته با نسل پیشین مشخص می‌شود.
وی ادامه داد: بحران شکاف نسلی در دهه ۷۰ در سطح خانواده، در دهه ۸۰ در سطح تعارض اجتماعی و در اواخر دهه ۹۰ به سطح تعارض در ساختار سیاسی و بحران سیاسی خود را نشان می‌دهد. اگر تظاهرات و اعتراضات با این حجم از خشونت بحران نیست، پس چه نام دارد؟
مرتضی گونجی در بخش پایانی و جمع‌بندی این مناظره در پاسخ به گروه موافق بیان کرد: تمام مثال‌هایی که زده شد در پایه اختلاف نسلی است. ما مصادیقی برای اطلاق بحران به یک وضعیت بیان کردیم، اگر بحران در شکاف نسلی ایجاد شده بود، پویایی بین نسل‌ها متوقف می‌شد؛ کیفیت آثار ادبی، هنری و فرهنگی انقلاب اسلامی رشد نمی‌کرد و حضور دانشمندان و مهندسان جوان یک فرصت برای دشمن بود نه تهدید. بنابراین نمی‌توان گفت که شرایط بحرانی است و به معنای واقعی کلمه آن را تعریف کنیم و مصداق‌سازی کنیم.
وی ادامه داد: نسل جوان هنوز بر ارزش‌ها و هنجارهای نسل گذشته پایبند است، مانند وجود کانون‌های مذهبی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی، ۴۲ هزار گروه جهادی سازمان بندی شده، میانگین سنی شهدای مدافع حرم، حضور دهه‌ هشتادی‌ها در مراسم اعتکاف و تجمع دهه نودی‌ها برای اجرای سرود سلام فرمانده و راهپیمایی ۲۱ میلیون نفری در ۲۲ بهمن و... نشان دهنده این موضوع است که نسل جدید به ارزش‌های گذشته پایبند هستند. نسل حاضر دارای اختلاف نسلی است اما شکاف نسلی خیر.
پس از جمع‌بندی داوران، گروه «قلم» به عنوان گروه مخالف گزاره «شکاف نسلی در ایران به مرحله بحران رسیده است» برنده این مناظره اعلام شد.
گزاره «توسعه فضای مجازی موجب دین گریزی جوانان می‌شود»
در بخش بعدی این مسابقه گزاره «توسعه فضای مجازی موجب دین‌گریزی جوانان می‌شود» به مناظره گذاشته شد و گروه موافق با نام «یا طه» با اعضای عمران شهشهانی، محمدعلی مسرور، محمدرضا میرزایی فرد، علیرضا میرزایی فرد و گروه مخالف با نام «مشکات» با اعضای محدثه صیفی نژاد، زهرا رمل محمره، حانیه یداللهی، نازنین زهرا صیاد با یکدگیر مناظره کردند.
در بخش اول مناظره عمران شهشهانی، نماینده گروه «با طه» یعنی گروه موافق بیان کرد: زاویه نگاه به یک گزاره بسیار مهم است و چارچوب تحلیل ما دینی است.‌ خداوند در قرآن در آیات متعددی به دسته‌بندی و جبهه‌بندی دنیا می‌پردازد. فضای مجازی را افرادی که جزو جبهه‌های منفی هستند، ساختند. عمده زیرساخت سخت‌افزاری، فنی و محتوایی فضای مجازی توسط ارتش آمریکا، وزارت دفاع آمریکا و موسسات آمریکایی ایجاد شده است. بیشتر از نصف محتوای فضای مجازی توسط شرکت‌های آمریکایی تولید شده و می‌شود.
وی ادامه داد: فضای مجازی به گونه‌ای توسط این جبهه طراحی شده که خواه ناخواه انسان را از محیط خانواده، آموزشی و دین جدا می‌کند. هرکسی که وارد فضای مجازی وارد شود، از این محیط‌ها فاصله می‌گیرد. آمارها نیز این گزاره را تأیید می‌کند. ۷۵ درصد کسانی که در فضای مجازی هستند، به صورت اتفاقی با محتوای نامناسب مواجه می‌شوند و گردش مالی این صنایع رقم‌های بسیار بالایی دارد. طبیعتاً کسانی که اینترنت را در دست دارند حاضر نیستند که از این موضوعات چشم بپوشانند و پشت این فعالیت‌هایی که می‌کنند دلایل اعتقادی عمیقی دارند و فقط بحث مالی برای آن‌ها مطرح نیست.
محدثه صیفی‌نژاد، نماینده گروه «مشکات» یعنی گروه مخالف در بخش اول این مناظره بیان کرد: فضای مجازی یک مفهوم بین‌المللی از فناوری دیجیتال است که افراد برای تعامل، تبادل ایده، به اشتراک‌گذاری اطلاعات، انجام کار و... از آن استفاده می‌کنند. ابتدا باید از دین‌داری و دین‌گریزی تعریف داشته باشیم تا در مقابل بدانیم که دین‌گریزی چه معنایی می‌دهد. وقتی دین اساساً کنار گذاشته شود، دین‌گریزی نام می‌گیرد. دین‌گریزی عوامل بسیاری در جامعه دارد و اصولاً یک مسئله اجتماعی است و این موضوع می‌تواند دلایل بسیار زیادی داشته باشد و ما نمی‌توانیم نگاه تقلیل‌گرایانه داشته باشیم و آن را به فضای مجازی ربط دهیم.
وی افزود: نمی‌توان عوامل بسیاری را که وجود دارند را کنار بگذاریم و صرفاً یک عامل را به عنوان دین‌گریزی یا دین‌داری معرفی کنیم. باید به عوامل درونی، بیرونی، تفکر و پایگاه دینی افراد توجه کرد.
محمدرضا میرزایی‌فرد، نماینده گروه «با طه» در بخش دوم این مناظره بیان کرد: وقتی فرد مدام در معرض محتوای ضد دینی و مستهجن باشد، منجر به دین‌گریزی می‌شود. سازندگان و گردانندگان فضای مجازی معتقد به دین نیستند بلکه مخالف دین هستند. طیف وسیعی از افراد با محتوای فضای مجازی ارتباط دارند که به صورت ناخواسته با محتوای مستهجن مواجه می‌شوند.
وی افزود: علت اصلی دین‌گریزی فضای مجزای نیست بلکه وزن سنگینی در این امر دارد. نگاه ما به این موضوع از منظر قرآن و تجربه تاریخی است و سازندگان فضای مجازی با دین، کشور و مردم ما دشمنی دارند.
زهرا رمل محمره، نماینده گروه «مشکات» در بخش دوم این مناظره بیان کرد: اینکه گفته شود اهل عبودیت فضای مجازی را تشکیل ندادند، تقلیل موضوع علمی در این فضای علمی است و مسئله این نیست که اهل عبودیت یا قوم ضاله فضای مجازی را تشکیل دادند. اینکه چون مسلمانان این فضا را تشکیل نداده‌اند، از این فضا استفاده نکنیم غلط است با این دیدگاه جناح‌بندی‌شده باید بسیاری از وسایل را کنار گذاشت.
وی افزود: بی‌علمی و آشنا نبودن به تعلیمات الهی عامل دین‌گریزی است و طبق قرآن چیزی که گروهی را منکر می‌کند، این است که آن موضوع را به درستی درک نکرده‌‌اند. ما در این حالت در حال پاک کردن صورت مسئله است در صورتی که معضل اصلی، آموزش ناصحیح و بی‌مسئولیتی است.
عمران شهشهانی نماینده گروه «با طه» نماینده گروه موافق در بخش سوم مناظره بیان کرد: صحبت ما تجویز استفاده نکردن از فضای مجازی نیست، بلکه تحلیلی است و به شناخت فضای مجازی توجه دارد. بحث ما فراتر از نگاه اجتماعی و تاریخی است و نگاه قرآنی شامل همه این نوع نگاه‌ها می‌شود.
وی افزود: صحبت ما از مسلمان و غیرمسلمان نیست بلکه خداوند در قرآن جبهه‌بندی تعریف می‌کند و ما باید این نگاه جبهه‌بندی را حتماً داشته باشیم، زیرا خداوند در قرآن بر این موضوع تأکید دارد. اگر فناوری از دل کسانی پیشرفت می‌کرد که به ارزش‌ها اعتقاد داشتند، فرم امروزی آن متفاوت بود زیرا آن‌ها به مفاهیم الهی اعتقاد دارند و بحث ما کلان است و اصلاً تقلیل‌گرایانه نیست.
محدثه صیفی‌نژاد، نماینده گروه «مشکات» در بخش سوم این مناظره بیان کرد: نگاه شما تقلیل‌گرایانه است زیرا فضای مجازی را صرفاً بی‌اخلاقی می‌دانید. اگر اینطور نیست و صحبت از درست استفاده کردن از فضای مجازی می‌کنید، به معنای موافقت با حرف ماست. این گزاره علت و معلول اصلی و قطعی دارد و زمانی که شما با آن موافق هستید، به معنای تأیید آن است.

وی ادامه داد: طبق نظرات اندیشمندان اگر می‌خواهیم دین‌مداری در جامعه وجود داشته باشد، دین باید به صورت کارکردی در جامعه حضور داشته باشد و به سطح عمیق جامعه برود و اگر جامعه دین‌گریز است به این معنا است که دین به سطح عمیق جامعه رسوخ نکرده و دین در حد سطحی به مردم داده شده است. سؤالی که پیش می‌آید این است که آیا با کنار گذاشتن فضای مجازی دین‌گریزی از جامعه حذف می‌شود یا خیر؟
محمدرضا میرزایی فرد، نماینده گروه «با طه» در بخش پایانی بیان کرد: بحث قرآن کاملاً علمی است. رسانه خودش در درون خود دارای پیام است، یعنی فرم در حال ارائه محتوا است. فضای مجازی الزاماتی دارد و توسط کسانی ساخته شده است که مخالفان دین هستند. آمار گریز از خانواده، گریز از مدرسه و دور شدن از مسجد را می‌توان مورد مطالعه قرار داد که علت آن فضای مجازی است. مواجه شدن اتفاقی ۷۵ درصدی با محتوای مستهجن نمی‌تواند اتفاقی باشد و حتماً باید در رابطه با آن فکر شود.
وی افزود: ما نمی‌گوییم که از فضای مجازی استفاده بشود یا نشود زیرا این موضوع تجویزی نیست. این گزاره بیان می‌کند که «الف» منجر به «ب» شاید موارد دیگر نیز منجر به «ب» بشود که موضوع بحث نیست اما چیزی که قابل مشاهده است این است که فضای مجازی منجر به دین‌گریزی می‌شود. جنگ نرم چیزی نیست که ما بگوییم؛ قدرت نرم واقعاً وجود دارد و در این زمینه افراد بسیاری در حال کار کردن هستند.
زهرا رمل محمر، نماینده گروه «مشکات» در بخش پایانی بیان کرد: این گزاره به صورت تک عاملی صحبت می‌کند و موضوعات دیگر مطرح نیست پس لطفاً تحلیل خود را دقیق ارائه کنید. قبل از وجود فضای مجازی دین‌گریزی در جامعه وجود داشت پس نمی‌توان دلیل ارائه کرد که فضای مجازی علت دین‌گریزی است. کشورهای‌ سلطه‌طلب راه نفوذ خود را به کشور ما پیدا کردند اما چرا ما نمی‌توانیم از طریق فضای مجازی راهی برای ترویج دین پیدا کنیم؟
وی افزود: باید راهکار ارائه داد یعنی می‌توان فضای مجازی را در دست گرفت و با استفاده درست از فضای مجازی کاملاً ورق را برگردانیم. فضای توسعه برای ما نیز مهیا است. ما نمونه‌های موفقی در استفاده از فضای مجازی برای ترویج دین داریم. می‌توان گفت‌وگوی دو طرفه در فضای مجازی ایجاد کرد و تولید محتوای مناسب برای جوان و نوجوان انجام شود و زمین بازی تغییر کند. ما نمی‌توانیم درهای پیشرفت جامعه را برای خودمان ببندیم اما می‌توانیم با آموزش سواد رسانه‌ای آسیب‌ها را به حداقل برسانیم و از این طریق برای تقویت دین و موضع خودمان از فضای مجازی استفاده کنیم.


مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران، افتخار جهاد دانشگاهی است
 معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران در این مراسم بیان کرد: مناظره دانشجویی یکی از افتخارات جهاد دانشگاهی و سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی است. یکی از راه‌های فرهنگ‌پذیر کردن دانشجویان برنامه‌هایی نظیر مناظرات دانشجویی است که از ۱۰ سال پیش به راه افتاد.
وی ادامه داد: مرحله دانشگاهی مناظره دانشجویی در ماه بهمن و اسفند سال گذشته برگزار شد. در این مرحله رقابت‌ها که از ۱۷ اردیبهشت تا امروز برگزار شد، ۱۶ گروه شرکت کردند. این مسابقات انجام نمی‌شد مگر با همراهی اساتید دانشگاه که حضور داشتند؛ ۱۳ تن از اساتید در این مسابقات با ما همراه بودند.
رحیمیان اظهار کرد: انتظار داشتیم که دانشگاه‌‌ها و رسانه‌های بیشتری از این جریان حمایت کنند. دانشگاه باید از برگزاری چنین جلساتی استقبال و به آن افتخار کند.
وی در پایان افزود: همه شرکت‌کنندگان در این مسابقه برنده هستند چرا که موضوعاتی مطرح شد که قطعاً امکان بیان آن‌ها در فضای جامعه ممکن نبود‌ که به صورت علمی گفت‌وگو شود. در پایان این مراسم برگزیدگان یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران در مرحله منطقه‌ای معرفی شدند؛ گروه «با طه» برگزیده اول، گروه «مشکات» برگزیده دوم، گروه «قلم» به عنوان برگزیده سوم معرفی شدند.

 

 
 

کلید واژه ها: سازمان دانشجویان ایران یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره جهاددانشگاهی مناظره


نظر شما :