فاطمه فدایی مدیر اجرایی سازمان دانشجویان در استان گیلان در گفتگو با سازمان دانشجویان:

سازمان دانشجویان بستر امنی است برای دانشجو تا بتواند توانایی های خود را مورد بررسی قرار دهد، مهارت بیاموزد و آماده مسیر شغلی آینده شود

۱۹ تیر ۱۴۰۲ | ۱۱:۳۲ کد : ۳۲۵۴ اخبار سازمان شُعَب سازمان دانشجویان
برای آشنایی بیشتر با شعب سازمان در سراسر کشور و برنامه‌های آتی هر شعبه، سازمان دانشجویان ایران، مجموعه‌ گفتگوهایی با مدیران اجرایی سازمان دانشجویان ترتیب داده است که این گفتگوی ما با فاطمه فدایی، مدیر اجرایی سازمان دانشجویان واحد گیلان در ادامه می‌آید.
سازمان دانشجویان بستر امنی است برای دانشجو تا بتواند توانایی های خود را مورد بررسی قرار دهد، مهارت بیاموزد و آماده مسیر شغلی آینده شود

ضمن معرفی اجمالی خود، در خصوص سابقه و نیز اهم فعالیت‌های جاری شعبه‌ای که در آن فعالیت می‌کنید، توضیح دهید.
عرض سلام و احترام، فاطمه فدائی هستم.کارشناس ارشد روانشناسی، مدیراجرایی سازمان دانشجویان استان گیلان. از سال 95 به واسطه مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران با سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی آشنا شدم و پس از کسب رتبه اول استانی و مقام تیم اخلاق مرحله منطقه ای همچنین رتبه سوم مرحله کشوری، همکاری با سازمان دانشجویان ادامه یافت. پس از  5سال فعالیت دانشجویی و داوطلبانه، برگزاری برنامه های فرهنگی-اجتماعی، و فعالیت در کانون جهش سازمان دانشجویان استان گیلان به عنوان دبیرکانون، در آذرماه سال 1399 پس از مصاحبه و بررسی رزومه، از سوی ریاست سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی، مسئولیت مدیراجرایی شعبه گیلان را به صورت رسمی برعهده گرفتم. 
از آغاز پذیرش مسئولیتم یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایم در اختیار قراردادن بستری مناسب برای دانشجویان بود تا بتوانند فعالیت‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی مدنظرشان را اجرا نمایند. فرصتی که تمام دانشجویان دانشگاه‌های استان از آن بهره‌مند شوند. با این چشم انداز ارتباط با دانشگاه مادر استان(دانشگاه گیلان)، دانشگاه های پیام نور، علمی کاربردی، فنی حرفه ای، موسسات غیرانتفاعی و آزاد اسلامی از اولین فعالیت های اجرایی ما بود. همچنین برقراری ارتباط و آغاز همکاری با دستگاه های اجرایی، موسسات مردم نهاد، موسسات فرهنگی-هنری نیز انجام شد. خروجی آن انعقاد چند تفاهم نامه همکاری و انجام طرح های شاخص داخلی شد.

مهم‌ترین دستاوردها و نیز ظرفیت‌های شاخص شعبه خود را در پاسخ به نیازهای ملی و استان در چه می‌دانید؟ سپاسگزار خواهیم بود تا مصادیق و عناوین مشخص در خصوص 1- دستاوردها و 2- ظرفیت‌ها ذکر کنید.
به جرات میتوانم بگویم یکی از مهم ترین ظرفیت های شعبه گیلان داشتن اعضای دانشجویی خلاق و مسئولیت پذیر است که با کمترین امکانات همیشه خالق بهترین فعالیت ها بوده اند. حضور این ظرفیت دانشجویی فوق العاده سبب شد تا به عنوان شعبه برتر در سال 1400 انتخاب شویم.
و اگر برویم سراغ برنامه های اجرایی، به جز اجرای 13 طرح هماهنگ در سال 1400، طرح های ملی همچون پویش علمی-دانشجویی «راهت ادامه دارد» که همزمان با شهادت شهید فخری زاده اجرا شد و ثمره آن ترجمه و چاپ کتاب تخصصی "تمرین دزیمتری داخلی در پزشکی هسته ای" بود.  از جمله دیگر طرح های شاخص شعبه گیلان پویش دانشجویی «یک کارخوب، یک ردپای خوب» است که با هدف محرومیت زدایی فرهنگی- اجتماعی از آذر 99 آغاز و 
تاکنون نیز ادامه داشته است.این پویش در قالب ارائه خدمات آموزشی، مشاوره ای، بهداشتی، تغذیه ای ویژه افراد کم برخوردار استان گیلان انجام می شود.  
تهیه و تولید محتواهای علمی، فرهنگی و اجتماعی با توجه به نیاز روز دانشجویان در قالب پادکست، معرفی کتاب های کاربردی یکی دیگر از فعالیت های شاخص سازمان دانشجویان گیلان است که با عنوان «صدای سدا»، «سیمای سدا» تولید و منتشر می شود. از نقاط قوت اعضای سازمان دانشجویان استان گیلان حضور دانشجویان با استعداد و توانمند است که با کمترین امکانات بهترین محتواهای کاربردی را تهیه و تولید کرده اند. و تا کنون بسیار مورد استقبال دانشجویان بوده است.
تشکیل دبیرخانه دائمی دانشجویی «بزرگداشت نهضت جنگل» برای اولین بار در کشور همزمان با یکصدمین سالروز بزرگداشت نهضت جنگل، حضور و ایفای نقش در اولین رویداد ملی هم افزایی مدیریت ایران 1401 ، ارائه برترین طرح حوزه خانواده و جمعیت همچنین حضور موثر در ویژه برنامه های استانی و ملی با محوریت جمعیت، یکی دیگر از دستاوردهای مهم سال 1401 سازمان دانشجویان گیلان است.
حضور فعال و نقش آفرینی مدیراجرایی و اعضای شورای مرکزی سازمان دانشجویان گیلان در « اولین پارلمان دانشجویی ایران(شبیه سازی دانشجویی مجلس شورای اسلامی)»که توسط مرکز نوآوری و خانه خلاق قوه مقننه و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در سال 1401 برگزار شد، یکی دیگر از دستاوردهای ما محسوب می شود. 

میزان تعامل واحد سازمانی شما در همکاری با دانشگاه‌ها و سازمان‌ها و دستگاه‌های استانی چگونه است و چه برنامه‌ای برای تقویت این ارتباط دارید؟
در سال 1400 با برقراری ارتباط مثبت برون سازمانی و دانشگاهی موفق به انعقاد تفاهم نامه با امورجوانان جمعیت هلال احمر استان گیلان، دانشگاه پیام نور، همکاری با دانشگاه گیلان، فنی حرفه ای استان، دانشگاه جامع علمی کاربردی و برگزاری مسابقات مناظره دانشجویان برای این دانشگاه شدیم. که خروجی این تعامل، تقاضای دانشجویان این دانشگاه ها برای همکاری بیشتر و تاسیس کانون در سازمان دانشجویان شد. «کانون شهرسازی ایران»، «کانون دادبان»، «کانون چندرسانه ای» از جمله کانون هایی هستند که در پس ارتباط و همکاری با دانشگاه ها در سال 1401 تاسیس شدند. همچنین حضور در جلسات استانی، همکاری با معاونت پیشگیری و اجتماعی از وقوع جرم دادگستری استان گیلان، اداره کل بهزیستی گیلان، امور زنان و خانواده استانداری گیلان، شهرداری رشت، اداره کل کتابخانه های استان، موسسات مردم نهاد و خیریه ها از دیگر ارتباط های برون سازمانی شعبه گیلان محسوب می شود.

شعبه‌ای که در آن فعالیت می‌کنید، چه امکانات و ظرفیت‌هایی را برای دانشجویان و به‌ویژه دانشجویان تازه‌وارد به دانشگاه‌ها در اختیار دارد؟ و جذب دانشجویان به چه شکل انجام می‌شود؟ و نهایتاً سپاسگزار خواهیم بود تا بفرمایید که چه پیشنهاد و راهنمایی برای شعب سازمان دانشجویان در سطح کشور برای جذب دانشجویان علاقه‌مند و خلاق دارید؟
این موضوع مربوط به فرد است. یعنی با تغییر مدیران و ریاست واحدها دسترسی دانشجویان به امکانات و امتیازها متفاوت می شود. و این یکی از آسیب ها محسوب می شود. آنچه ما در حال حاضر در اختیار دانشجویان قرار داده ایم از آذر 99 تا امروز، عبارت است از ارائه خدمات آموزشی در قالب توانمندسازی و مهارت افزایی رایگان، معرفی اعضای فعال به بخش های مختلف جهت همکاری در قالب کاردانشجویی، تسهیل اجرای طرح های ملی و استانی ، چاپ کتاب با همکاری سازمان انتشارات جهاددانشگاهی کشور، دراختیار قراردادن کارت های تخفیف آموزشی، رفاهی و.....
آنچه از سابقه فعالیت های اجتماعی خود از بیرون ساختار سازمان دانشجویان آموختم این بوده است که روحیه همدلی، یادگیری و همکاری می‌تواند سبب شود افراد علاقمند به حضور در تیم شما را داشته باشند. پس همواره تلاش کردم با دانشجویان همراه و همدل باشم و به لطف خدا همین شیوه سبب شد هر عضو که از همکاری با ما دستاورد مورد نظرش را کسب می کرد و شرایط شعبه گیلان را محیا برای فعالیت های بی حاشیه و صحیح دید دوستانش را همراه کرد. یکی دیگر از شیوه‌های عضوگیری حضور در جلسات هم‌اندیشی انجمن های علمی دانشگاه‌ها بود و ما از این طریق به معرفی سازمان دانشجویان پرداختیم.
پیشنهاد ما برای شعب کشور این است همواره هویت دانشجویی حفظ شود و دانشجو را در ساختیارهای سرسختانه قرار ندهیم. اگر فضا دوستانه و صمیمی باشد دانشجویان با ما همراه خواهندشد.

اگر بخواهید آسیب‌شناسی نسبت به اقدامات ستاد سازمان دانشجویان ایران در تهران یا فعالیت‌های خودِ شعبه داشته باشید، چه مواردی را ذکر می‌کنید؟
فکرمی‌کنم یکی از آسیب‌های جدی، اجرای برنامه های کلیشه‌ای است. دانشجوی امروز دیگر پذیرای برنامه های مناسبتی نیست. بلکه رویدادهای خلاقانه با نیاز روز او باید اولویت سازمان دانشجویان باشد. همچنین عدم ساماندهی شرایط اداری-سازمانی و نبود حمایت های سازمانی و ساختاری مدیران اجرایی سازمان دانشجویان استان ها، نبود یک ارزیابی دقیق از عملکرد دبیران فعال و موفق کانون های هر شعبه و جذب آنان در ساختار سازمانی.
سازمان دانشجویان درگاه ورود دانشجویان و نیروی انسانی جوان و کارآمد به ساختار جهاددانشگاهی است. باید شرایط حضور و جذب برای نخبگان و افرادی که در مسئولیت های داوطلبانه موفق عمل کرده اند مورد توجه قرار بگیرند و عدم توجه به این افراد سبب هدر رفت انرژی و بازخوردهای منفی برای سازمان جهاد دانشگاهی می باشد.

اهم برنامه‌های آیندۀ شعبه‌ای را که در آن فعالیت می‌کنید، تشریح کنید؟
باتوجه به عملکرد ما در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، در سال پیش رو در نظر داریم با اجرای رویدادهای شاخص منطقه ای و ملی در سطح کشور تغییراتی را در شعبه گیلان لحاظ کنیم که قطعا لازمه اجرای آن برخورداری حمایت ستاد، دیگر شعب سازمان و بیش از آن جهاددانشگاهی گیلان است. 
از نظر شما وظیفه سازمان دانشجویان ایران به صورت کلی در قبال جامعه دانشجویی کشور چیست؟
سازمان دانشجویان مهم ترین وظیفه اش عملی کردن شعار "خانه دانشجویان ایران"است که همواره درباره آن صحبت کرده‌ایم. سازمان دانشجویان باید تماما خانه دانشجویان ایران باشد. همچنین تثبیت جایگاه سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی در دانشگاه های کشور باید انجام شود. در اینجا رایزنی با وزارتخانه‌ها می‌تواند به تثبیت این هویت فرادانشگاهی و فراسازمانی کمک کند تا  بتوانیم به معنای واقعی مدیران و مسئولین آینده کشور را تربیت کنیم. 
 
 

کلید واژه ها: سازمان دانشجویان ایران جهاددانشگاهی استان گیلان مصاحبه مدیران اجرایی شعب


نظر شما :