دکتر علی حسینی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی واحد استان قم

مهمترین هدف فرهنگی شعبه سازمان دانشجویان واحد قم، برگزاری برنامه های فرهنگی براساس نیاز دانشجویان و تقویت و ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی است

۱۹ مهر ۱۴۰۲ | ۱۵:۵۰ کد : ۳۳۳۴ اخبار سازمان شُعَب سازمان دانشجویان
مهمترین هدف فرهنگی شعبه سازمان دانشجویان واحد قم، برگزاری برنامه های فرهنگی براساس نیاز دانشجویان و تقویت و ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی است

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان ایران، به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد تاسیس سازمان دانشجویان ایران، جناب آقای دکتر علی حسینی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی واحد استان قم در گفتگو با این سازمان به بیان نظراتی پیرامون اثربخشی فعالیت های فرهنگی کشور و چشم انداز این سازمان در طراحی و اجرای فعالیت های دانشجویی و فرهنگی پرداخت. در ادامه به بخشی از این گفت‌وگو می‌پردازیم:
1. سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی به چه میزان توانسته است در زمینه کادرسازی و تربیت نیروهای کارآمد و متعهد برای جهاددانشگاهی موفق عمل کند؟
سازمان دانشجویان شعبه قم با تشکیل هسته‌های دانشجویی و آموزش مهارت‌ها و توانمندی های مورد نیاز دانشجویان همراه با آموزهای متعالی اسلامی، زمینه ساز تربیت نسل متعهد و کارآمد در سطح استان شده است؛ به گونه ای که بسیاری از دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه های استان قم در سازمان ها و نهاد های مختلف دولتی و خصوصی مشغول به خدمت شده اند، در این بین جهاد دانشگاهی استان نیز از این ظرفیت کمال بهره را در جهت حفظ جوانگرایی خود برده است.
2. چه برنامه‌ای برای توسعه ارتباط با دانشجویان و حضور پررنگ تر جهاددانشگاهی در دانشگاه ها دارید؟
سازمان دانشجویان شعبه قم درصدد آن است که جهت ارتباط بیشتر با دانشجویان، باشگاه علمی فرهنگی دانشجویان استان قم را در یکی از دانشگاه های دولتی استان قم تاسیس کند که در صورت تاسیس باشگاه، ارتباط جهاددانشگاهی با دانشجویان به شکل گسترده‌ای افزایش خواهد یافت. هم چنین از آنجایی که ایجاد بستر جهت تقویت فعالیت های دانشجویی، تلاش برای ترویج روحیه کارگروهی درمیان دانشجویان، کوشش مستمر در راستای افزایش مهارت های فردی و اجتماعی دانشجویان و...از جمله اهداف تاسیس باشگاه می باشد، با راه اندازی باشگاه، ارتباط جهاددانشگاهی با دانشجویان توسعه خواهد یافت.
از دیگر برنامه هایی که در طی سال های اخیر نیز توسط سازمان دانشجویان استان قم با هدف تسهیل ارتباط دانشجویان و جهاد در سطح دانشگاه های استان اجرا می کرد، برگزاری نشست های تخصصی با فعالین دانشجویی و فرهنگی در دانشگاه بود. در سال تحصیلی پیش‌رو نیز، این برنامه با استقبال نهادهای مختلف فرهنگی در سطح استان و دانشگاه روبرو شد، بطوریکه مدیرکل ورزش و جوانان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز مدیر کل نهاد کتابخانه های عمومی استان نیز برای شرکت در نشست های تخصصی با دانشجویان اعلام آمادگی و تمایل نموده اند. این برنامه علاوه بر افزایش مشارکت دانشجویان در امور مختلف، سبب تقویت نقش و جایگاه جهاد دانشگاهی در دانشگاه و نیز افزایش ارتباط دانشجویان با سازمان دانشجویان بعنوان یک نهاد همکار با سایر نهاد های فرهنگی در سطح استان می شود.
3. چه برنامه‌های شاخصی توسط واحد شما دنبال می شود و اجرای چه برنامه های جدیدی را درنظر دارید؟
برنامه شاخص سازمان دانشجویان قم در گام نخست تاسیس باشگاه دانشجویان و هم چنین صدور کارت عضویت با هدف تقویت هویت دانشجویی و افزایش مشارکت دانشجویان با سازمان دانشجویان می باشد. در ادامه سازمان دانشجویان استان قم در نظر دارد ضمن برگزاری برنامه های فرهنگی براساس نیاز دانشجویان، به تقویت و ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی، به‌عنوان مهمترین عامل کاهش آسیب های اجتماعی در جامعه بپردازد. هم چنین تقویت هسته های دانشجویی، راه اندازی کافه های مختلف، تدریس کارگاه ها توسط دانشجویان عضو سازمان و... از جمله برنامه های جدید سازمان می باشد.
4. پیشنهاد شما برای اثرگذاری هرچه بیشتر فعالیت‌های فرهنگی و دانشجویی جهاددانشگاهی چیست؟  
تجربه برگزاری برنامه های مختلف در سازمان دانشجویان استان قم نشان می‌دهد که از مهمترین راهکارهای افزایش اثرگذاری برنامه های فرهنگی بر روی دانشجویان، افزایش مشارکت دانشجویان در فرایند فعالیت های فرهنگی از برنامه ریزی تا اجرا است. بر این اساس سازمان دانشجویان قم با همکاری مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران شعبه قم در نظر دارد طرح سنجش ارزش ها و نگرش های فرهنگی و اجتماعی دانشجویان دانشگاه های شهرقم را با هدف برنامه ریزی مبتنی بر ذائقه فرهنگی و اجتماعی دانشجویان در مهرماه برگزار کند؛ نتایج حاصل از این پیمایش می تواند گام مهم و اجرایی در افزایش ضریب نفوذ و اثرگذاری برنامه های فرهنگی دانشجویی جهاد دانشگاهی را در دانشگاه به ارمغان آورد. 
5. از نگاه شما مهمترین دغدغه‌ها و موانعی که در واحد شما در حوزه فرهنگی وجود دارد  چیست؟ 
گستردگی و تنوع فعالیت های فرهنگی از یک سو و نیز نقش اساسی آن به‌عنوان مکمل فرایند تحصیل دانشجویان و جوانان از سوی دیگر، مستلزم رعایت اصول مهمی از جمله، همگرایی نهاد های فرهنگی در دانشگاه ها و نیز به روز بودن فعالیت های فرهنگی می باشد. از مهمترین دغدغه های سازمان دانشجویان شعبه استان قم، در تمام فعالیت های فرهنگی در دانشگاه های استان از مرحله برنامه ریزی تا مرحله اجراء، افزایش همگرایی بین نهاد های فرهنگی در دانشگاه و نیز اجرای برنامه های به روز و متناسب با نیاز دانشجویان می باشد، تا ضمن کاهش هزینه های برنامه های فرهنگی، بعنوان مهمترین مانع در اجرای برنامه های فرهنگی موثر و کارآمد در دانشگاه، افزایش مشارکت دانشجویان با ذائقه های مختلف فرهنگی را میسر سازد.
 

کلید واژه ها: سازمان دانشجویان ایران جهاددانشگاهی استان قم بیست و پنجمین سالگرد تشکیل سازمان دانشجویان ایران


نظر شما :