محمد نیکونام، مدیر اجرایی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی استان قزوین:

باید به سمت مهارت‌آموزی به دانشجویان متناسب با بازار کار رشته تخصصی آنان و ارتقاء فرهنگ کارآفرینی و روحیه خودباوری گام‌های مؤثری برداشته شود

۲۱ مهر ۱۴۰۲ | ۲۱:۰۴ کد : ۳۳۳۸ اخبار سازمان شُعَب سازمان دانشجویان
باید به سمت مهارت‌آموزی به دانشجویان متناسب با بازار کار رشته تخصصی آنان و ارتقاء فرهنگ کارآفرینی و روحیه خودباوری گام‌های مؤثری برداشته شود

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان ایران، به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد تاسیس سازمان دانشجویان ایران، محمد نیکونام، مدیر اجرایی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی استان قزوین در گفتگو با این سازمان به بیان نظراتی پیرامون اثربخشی فعالیت های فرهنگی شعبه قزوین و چشم انداز این شعبه در طراحی و اجرای فعالیت‌های دانشجویی و فرهنگی پرداخت. در ادامه به بخشی از این گفت‌وگو می‌پردازیم: 


1. با توجه به تغییرات نسلی و سبک زندگی نسل جدید، ما در سازمان دانشجویان ایران چه فعالیت‌های فرهنگی متناسب باسلیقه دانشجویان می‌توانیم برگزار کنیم؟ 
با توجه به تفاوت‌های نسلی و سبک زندگی نسل جدید که البته فقط مختص ایران نمی‌باشد، باید فعالیت‌های سازمان دانشجویان، خلع‌های موجود نسل جوان دانشجو را در دانشگاه‌ها احصا و با توجه به نیازهای دانشجو و در راستای اعتلای استعدادهای اجتماعی، فرهنگی و علمی دانشجویان برنامه‌ریزی داشته باشد، ما در سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی قزوین طرحی را دنبال می‌کنیم که در آن، دانشجویان در زیست‌بوم ایجادشده علاوه بر کسب مهارت‌های تحصیلی، به کسب مهارت‌های زندگی، توانمندسازی در عرصه‌های اعتقادی و اخلاقی می‌پردازند، هدف ما هدایت و جهت‌دهی به نسل جوان دانشجو است تا به پختگی و کمال لازم برسد. ان شا الله

2. چه برنامه‌ای برای توسعه ارتباط با دانشجویان و حضور پررنگ‌تر جهاد دانشگاهی در دانشگاه‌ها دارید؟
در راستای شبکه‌سازی و توسعه ارتباط با دانشجویان، شبکه فراگیر دانشجویی «شهر دانشجو» در سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی قزوین راه‌اندازی شده است و دانشجویان علاقه‌مند می‌توانند برای عضویت در شهر دانشجو به آدرس https://qazviniso.ir مراجعه نمایند. امید است این سامانه بستر مطلوبی برای گسترش شبکه دانشجویی فراهم آورد.

3. چه برنامه‌های شاخصی توسط واحد شما دنبال می‌شود و اجرای چه برنامه‌های جدیدی را در نظر دارید؟
تشکیل حلقه‌های مسأله محور دانشجویی، تشکیل میزگرد‌ها و کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها، برگزاری مناظرات دانشجویی و نخبگانی، برگزاری نشست های ترویجی هدفمند و منظم در حوزه کتاب به‌منظور معرفی، نقد و بررسی آثار ارزشمند، اجرای فعالیت‌های در حوزه موضوعات و بحران‌های زیست‌محیطی، برگزاری اردوهای دانشجویی باهدف توسعه و تعمیق گفتمان پیشرفت علمی کشور و برگزاری اردوهای جهادی و محرومیت‌زدایی بخشی از برنامه‌های شاخص این واحد می‌باشد.

4. پیشنهاد شما برای اثرگذاری هرچه بیشتر فعالیت‌های فرهنگی و دانشجویی جهاد دانشگاهی چیست؟ 
هرچقدر فعالیت‌های فرهنگی و دانشجویی هدفمند و متناسب با نیازهای نسل جوان دانشجو باشد اثرگذاری بیشتری خواهند داشت، باید به سمت مهارت‌آموزی به دانشجویان متناسب با بازار کار رشته تخصصی آنان و ارتقاء فرهنگ کارآفرینی و روحیه خودباوری گام‌های مؤثری برداشته شود.

5. از نگاه شما مهم‌ترین دغدغه‌ها و موانعی که در واحد شما در حوزه فرهنگی وجود دارد  چیست؟ 
با توجه به تجربه چندین دهه فعالیت جهاد دانشگاهی در حوزه فرهنگ، جهاد دانشگاهی در عرصه فرهنگ حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، بااین‌وجود در دانشگاه‌ها تقسیم‌کار درستی بین نهادهای متولی امر فرهنگ صورت نگرفته و شاید بزرگ‌ترین مانع در برابر جهاد دانشگاهی عدم متناسب‌سازی مأموریت‌های محوله در حوزه فرهنگ با توجه به ظرفیت عظیم این نهاد در راستای هدایت جامعه جوان دانشگاهی و ایجاد حرکت عمومی در جامعه برای شناخت، راهکاریابی و حل مسائل کشور در جهت شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی باشد. 
 

کلید واژه ها: بیست و پنجمین سالگرد تشکیل سازمان دانشجویان ایران سازمان دانشجویان ایران جهاددانشگاهی استان قزوین


نظر شما :