محمدرضا غلامپور، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی واحد استان فارس

سازمان دانشجویان ایران، موثر ترین و موفق ترین شبکه دانشجویی در ۲۵ سال اخیر

۲۰ مهر ۱۴۰۲ | ۱۵:۱۱ کد : ۳۳۳۷ اخبار سازمان شُعَب سازمان دانشجویان
سازمان دانشجویان ایران، موثر ترین و موفق ترین شبکه دانشجویی در ۲۵ سال اخیر

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان ایران، به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد تاسیس سازمان دانشجویان ایران، محمدرضا غلامپور، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی واحد استان فارس در گفتگو با این سازمان به بیان نظراتی پیرامون اثربخشی فعالیت های فرهنگی کشور و چشم انداز این سازمان در طراحی و اجرای فعالیت های دانشجویی و فرهنگی پرداخت. در ادامه به بخشی از این گفت‌وگو می‌پردازیم:
1. سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی به چه میزان توانسته است در زمینه کادرسازی و تربیت نیروهای کارآمد و متعهد برای جهاددانشگاهی موفق عمل کند؟
به عقیده بنده سازمان دانشجویان به عنوان موثر ترین و موفق ترین شبکه دانشجویی در ۲۵ سال اخیر تاثیر بسزایی در معرفی ظرفیت‌های عظیم این نهاد در بین دانشجویان و بالطبع  تربیت و هدایت دانشجویان بر اساس نیازهای جهاددانشگاهی داشته است. بسیاری از جهادگران که امروز در قسمت‌های مختلف فرهنگی و پژوهشی حضور دارند در گذشته از اعضای فعال سازمان دانشجویان بوده اند و شیوه آشنایی آنان با جهاددانشگاهی از طریق ارتباط و مشارکت در برنامه های سازمان دانشجویان بوده است. 
2. چه برنامه‌ای برای توسعه ارتباط با دانشجویان و حضور پررنگ تر جهاددانشگاهی در دانشگاه ها دارید؟ 
سازمان دانشجویان استان فارس به عنوان یک سازمان پویا و قوی در دو سال اخیر با تحول چشم گیر در فعالیت های خود نسبت به گذشته قدم مهمی را در معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود در دانشگاه ها برداشته است.به دلیل موقعیت مکانی خاص دفتر مرکزی سازمان فارس که خارج از دانشگاه ها است ارتباط و ورود به دانشگاه ها دشوارتر از حالت معمول است که در یکسال اخیر جهت حل این معضل، برنامه ریزی دقیقی صورت گرفته است و پله پله به سمت موقعیت های برنامه ریزی شده در حال حرکت هستیم. بخشی از برنامه ریزی اصلی ما برنامه ریزی روی ایجاد و توسعه شبکه دانشجویی شتاب به عنوان (شبکه تبلیغات اطلاع رسانی و برنامه ریزی سازمان) بوده است که تا به اکنون موفق بوده و همچنان در حال توسعه آن با حضور فعالین دانشجویی دانشگاه ها، معاونان و مدیران فرهنگی و دیگر چهره های علمی و فرهنگی دانشگاهی هستیم. 

3. چه برنامه‌های شاخصی توسط واحد شما دنبال می شود و اجرای چه برنامه های جدیدی را درنظر دارید؟
امروز دانشجویان استان سازمان دانشجویان فارس را بیش از هر چیز با جوانان فعال و خستگی ناپذیر آن می‌شناسند.در سال گذشته تلاش‌های خوبی جهت گسترش کانون‌های دانشجویی و توسعه فعالیت های کانون های سازمان صورت پذیرفت و به حمد الهی موفقیت آمیز بوده و کانون های سازمان دانشجویان امروز در حال رقابت با کانون های فعال دانشگاه های دیگر هستند و برنامه های فاخری در این کانون ها اجرا می‌گردد که بعضا مدیران استانی و اساتید برتر علمی در این برنامه ها حضور پیدا می‌کنند. مطمئنا گسترش کانون‌های دانشجویی در شیراز و حتی شهرستان‌ها جهت اجرایی کردن اهداف سازمان دانشجویان در دست اقدام خواهد بود.
4. پیشنهاد شما برای اثرگذاری هرچه بیشتر فعالیت‌های فرهنگی و دانشجویی جهاددانشگاهی چیست؟  
طبق فرموده مقام معظم رهبری اثر کار فرهنگی موثر و خوب صددرصد است و هیچ کار فرهنگی خوبی بی اثر نیست. سرمایه گذاری بر کارهای فرهنگی یقینا تاثیرات بلند مدت و موثری دارد که یک شبه حاصل نمی‌شود و بر مسائل اجتماعی،اقتصادی و ...ما موثر است. شناسایی دانشجویان نخبه، استفاده از ظرفیت های دانشجویی در برنامه ریزی و اجرای برنامه‌ها توسط دانشجویان مطمئنا بهترین مسیر اثربخشی فرهنگی خواهد بود و نهاد جهاددانشگاهی به عنوان بازوی مهم و تاثیر گذار برنامه های فرهنگی دانشجویی که یه نهاد علمی و غیرسیاسی هست بایستی بیش از پیش مورد توجه مسئولان کشوری قرار گیرد و حمایت های هر چه بیشتر از این نهاد چه از لحاظ مادی و چه دادن اختیارات تاثیرگذار قطعا بر فعالیت های اثربخش موثر است.

5. از نگاه شما مهمترین دغدغه‌ها و موانعی که در واحد شما در حوزه فرهنگی وجود دارد، چیست؟ 
استان فارس و شهر شیراز به عنوان پایتخت فرهنگی جمهوری اسلامی ایران شایسته نگاه ویژه مسئولان فرهنگی کشور جهت برگزاری برنامه های شایسته می باشد. حال آن که مشکلات مختلف و متعدد باعث گردیده در گذر زمان بخش فرهنگی جهاددانشگاهی فارس را دستخوش معضلاتی از جمله مشکلات زیرساختی و کادر متخصص و جوان نماید. حمایت از کار دانشجویی، حمایت معنوی جهت ایجاد فضای حضور دانشجویان جهت همفکری دانشجویان کلیه دانشگاه ها باعث پیشرفت فرهنگ استان و بالطبع دانشگاه های استان خواهد داشت.
 

کلید واژه ها: بیست و پنجمین سالگرد تشکیل سازمان دانشجویان ایران سازمان دانشجویان ایران جهاددانشگاهی استان فارس


نظر شما :