بررسی راهکارهای همکاری مشترک سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی با بنیاد بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع)

۳۰ آبان ۱۴۰۲ | ۱۶:۵۰ کد : ۳۳۹۱ اخبار سازمان اسلایدر
بررسی راهکارهای همکاری مشترک سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی با بنیاد بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع)

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان ایران، نشست مشترک سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی و بنیاد بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) با هدف همکاری های مشترک فرهنگی و دانشجویی روز دوشنبه، 29 آبان ماه در سالن شهیدصبوری معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی برگزار شد. 
در این نشست دکتر کلانتر مهرجردی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، رضا فریدزاده رئیس سازمان دانشجویان، مرتضی سعیدی زاده، مدیرعامل بنیاد بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) و معاونان دو مجموعه حضور داشتند. 
در این نشست که در محل سالن شهیدصبوری جهاددانشگاهی برگزار شد، دکتر کلانتر مهرجردی معاون فرهنگی جهاددانشگاهی ضمن تشریح کامل ظرفیت های عظیم فرهنگی جهاددانشگاهی و مسئولیت مهمی که برای جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد انقلابی در دستیابی به اهداف کلان فرهنگی هم راستا با بیانیه گام دوم انقلاب  تعریف شده است، بیان کرد: طرح هایی همچون "مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران"، بسته های اردویی "ایران، مرز پرگهر"، "نکوداشت مفاخر ایران اسلامی"، " جشنواره ملی مهدویت" و دیگر برنامه های فاخر فرهنگی که توسط سازمان دانشجویان و دیگر مراکز و سازمان های فرهنگی ذیل این معاونت برگزار می‌شود، حاکی از تلاش جهاددانشگاهی برای شناسایی ظرفیت هایی است که می‌تواند در نسل جوان و دانشجو الگوساز باشد. 
وی همچنین با اشاره به طرح های فرهنگی جهاددانشگاهی افزود: برنامه های ما با مجموعه بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع)  قرابتی دارد که بتوانیم با یکدیگر همکاری های مشترکی داشته باشیم. به طور مثال "مسابقات ملی مناظرات دانشجویان ایران"، فضایی برای بحث و گفت و گو فراهم می‌سازد تا به جنبه ای از مناظره تکیه کنیم که سیره و روش امام رضا(ع) در مباحثه و مناظره پرررنگ گردد. 
در ادامه دکتر فریدزاده، رئیس سازمان دانشجویان ایران با ارائه گزارشی از یازده دوره برگزاری "مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران" و مقایسه آماری تعداد مسابقات و دانشجویان شرکت کننده و استقبال جوانان در سراسر کشور از این طرح افزود: اگرچه نهادهای آموزشی دیگری تلاش کردند تا با الگوبرداری از طرح مسابقات مناظره دانشجویی، فضایی نزدیک به مسابقات ما در جهاددانشگاهی ایجاد کنند، اما مطابق آمار و نتایج عینی، نه به لحاظ کمی و نه کیفی نتوانسته اند استاندارد لازم را دریافت کنند. 
وی با تشریح فرایند برگزاری "مسابقات ملی مناظره دانشجویان" افزود: ما از سال 1391 و هم زمان با فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) مبنی بر برگزاری کرسی های آزاداندیشی شروع مسابقات را شروع کردیم. آنچه که در همکاری با بنیاد امام رضا(ع) می‌توانیم در عرصه مناظره دست یابیم، ارائه مدل مبنایی از روش و سیره امامان در مباحثه و مناظره است. 
همچنین رئیس سازمان دانشجویان ایران ضمن ارائه گزارشی از طرح "ایران، مرز پر گهر" و "تندیس فداکاری دانشجویان ایران" به عنوان دو طرح فاخر در حوزه فرهنگی دانشجویی کشور گفت: دانشجویان رکن مهمی در تعیین جریان های فرهنگی و سیاست‌گذاری های فرهنگی کشور محسوب می‌شوند، از این رو برای اشاعه این ظرفیت در عرصه بین الملل نیز از ظرفیت دانشجویان جهان اسلام در حوزه مناظره می‌توان استفاده کرد.
فریدزاده همچنین با تاکید بر مسابقات بیان(مناظره اساتید و نخبگان دانشجویی) افزود: ترویج منطق و مبانی سیره گفتمانی و رفتاری امام رضا(ع) در مباحثه و مناظره بیش از دانشجویان به جامعه استادان کشور نیز لازم و ضروری بنظر می‌رسد و ما با یک کار پژوهشی و علمی نتیجه محور و درست می‌توانیم به این امر به عنوان یک بخش ویژه در حوزه فرهنگی نگاه کنیم.  
در ادامه جلسه، دکترسعیدی زاده ضمن قدردانی از جهاددانشگاهی، استقبال از ظرفیت عظیم فرهنگی و روحیه تعاملی این نهاد، بیان کرد: گزارش مبسوطی از پیشینه فعالیت‌های بنیاد امام رضا(ع) موجود است که نشان می‌دهد ما در این بنیاد بر اثربخشی و خروجی کار فرهنگی تمیز تاکید بسیاری داریم و تا جایی که ممکن است تلاش می‌کنیم از کارهای تبلیغی و ترویجی با نگاه کلی نگر دوری کنیم. ما تاکید داریم در فعالیت های بنیاد در سراسر کشور، تعداد فعالیت ها و جشنواره ها را کم کنیم و بر نقش آموزشی و توانمندسازی و جریان سازی فرهنگی از درون برنامه های داخل استان‌ها بیافزاییم و جشنواره های امام رضا(ع) را با این نگاه مدیریت کردیم. 
رئیس بنیاد با ارائه گزارشی از جشنواره‌های شعر، تئاتر، گرافیک و دیگر برنامه‌های این بنیاد و استقبال از راه اندازی بخش دانشگاهی این جشنواره‌ها افزود: در بخش دانشجویی انتظارمان را از میزان حرفه ای بودن کار کم می‌کنیم و از ظرفیت عظیم نیروی جوان استفاده می‌کنیم تا میدان تعاملات دانشجویی را به جشنوراه رضوی بیاوریم. 
وی با اشاره به همایش های علمی پژوهشی بنیاد، پیشنهاد نشست های اندیشه ورزی و سلسله نشست های علمی پژوهشی با همکاری جهاددانشگاهی را مطرح کرد و گفت: نیاز به تبیین و تفهمیم در مسائل دینی امر مهمی است که از طریق نشست های اندیشه ورزانه و کرسی های آزاداندیشی باید بدان بصورت جدی پرداخته شود و پیش نیاز این مساله، برگزاری کارگاه های آموزشی مدل مطلوب سیره اسلامی برای مناظرات و تعریف نقش پررنگ تری برای اساتید در این فرایند است. 
همچنین سعیدی زاده با پیشنهاد برگزاری "پویش مسابقه کتابخوانی" دانشگاهیان در سراسر کشور، از ارتقای علمی و بینش دینی و اندیشه‌ای جوانان و دانشجویان صحبت کرد و افزود: تمامی ظرفیت فعالیت‌های بنیاد با نگاه حوزه دانشجویی و دانشگاهی می‌تواند با نوآوری‌های بسیار و مخاطبان جدید فعال گردند. همچنین در عرصه بین الملل، با جشنواره های ملل اسلامی زمینه تاسیس "مرکز گفتگوی دانشجویان جهان اسلام" را نیز می‌توان فراهم کرد. 
در انتهای جلسه، ضمن شرح الزامات همکاری مشترک، انتظارات و بیان ظرفیت‌ها و محدودیت‌های دو نهاد، مقرر شد در محورهای جشنواره دانشجویی، جشنواره های هنری و رسانه‌ای، نشست‌های اندیشه‌ورزانه، همایش های علمی، پویش کتابخوانی، کارگاه‌های علمی آموزش مناظره بر مبنای سیره رضوی و...، با تاسیس دبیرخانه‌ای مستقر در جهاددانشگاهی، ضمن انعقاد تفاهم نامه فی‌مابین جهاددانشگاهی و بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع)، مدل اولیه قرارداد همکاری این دو نهاد مشخص و تعریف گردد. 
 

 

کلید واژه ها: سازمان دانشجویان ایران جهاددانشگاهی بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا


نظر شما :