مسابقات مناظره دانشجویی، فرصتی برای تمرین گفتگوی معنابخش به زندگی اجتماعی

مسابقات مناظره دانشجویی، فرصتی برای تمرین گفتگوی معنابخش به زندگی اجتماعی

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان ایران، رئیس هیات داوران مرحله استانی دوازدهمین دوره "مسابقات ملی مناظره دانشجویی" استان مرکزی گفت: فضای مناظرات فضای یادگیری و روش شناسی است و در این مسابقات تصمیم داریم که گفتگوی معنابخش به زندگی اجتماعی را تمرین کنیم.
سید محمد الحسینی، در آیین افتتاحیه مرحله استانی دوازدهمین دوره "مسابقات ملی مناظرات دانشجویی" در استان مرکزی که روز یکشنبه، 12 آذرماه برگزار شد، اظهار کرد: تجربه برگزاری این مسابقات نشان‌ داده است که دانشگاه همچنان زنده است. زمانی دانشگاه حیات خود را از دست می‌دهد که اثربخشی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان در محیط خارج از دانشگاه حس نشود. در این صورت دانش تبدیل به بتی خواهد شد که فقط برای صاحب آن بت، مایه تفاخر می‌شود و هیچ نفعی برای دیگران ندارد.
الحسینی ادامه داد: در این صورت سلایقی که در جامعه ‌مستقر خواهد شد، سلایق مبتذلی خواهد بود و محیط‌های علمی از استدلال خارج می‌شود و دانش تبدیل به عادت می‌شود.
وی اضافه کرد: در این سال‌ها هیچوقت پای ثابت مسئولان را در این مسابقات ندیدم. هدف از این مسابقات، دقیقا برای شکست چنین جوی است. وقتی روز دانشجو مبارک می‌شود که توانمندی خاصی به عنوان دانشجو داشته باشید تا چنین ساختارهایی را بشکنید. ساختار اداری و سازمانی در جامعه ما به حدی چاق شده که مدیران فرصت فکر کردن به خارج از سازمان خود را ندارند و فقط به فکر رسیدگی به سازمان خود هستند.
الحسینی با بیان اینکه در مسابقات مناظره به دنبال حقیقت نیستیم، گفت: ما به دنبال روش‌مندی در علوم انسانی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی هستیم. این مسابقات فرصتی برای اندیشه ورزی و تمرین دانشجویان برای نشان دادن بنیاد علمی و معرفت علمی است. این مسابقات فرصتی است برای یادگیری بیشتر و برای اینکه بتوانید به خدمت گرفتن دانش را تمرین کنید.
وی تصریح کرد: این مسابقات فضایی است برای اینکه شما در این محیط بتوانید دغدغه‌های جامعه را بیان کنید.
الحسینی با بیان اینکه فضای مناظرات فضای یادگیری و روش شناسی است افزود: در این مسابقات بناست که گفتگوی معنابخش به زندگی اجتماعی را تمرین کنیم. در گذشته، استان مرکزی پرورش‌ دهنده مشاهیر بزرگی بوده است که به زندگی معنا می‌بخشیدند. معنا بخشیدن زمانی اتفاق می‌افتد که فضای گفتگو به دانشگاه‌ها انتقال یابد.
وی با تاکید بر اینکه دانش باید به حکمت تبدیل شود گفت: اگر ما بخواهیم این روش را عملی کنیم، یکی از راه‌هایش برگزاری مسابقات مناظره است. ما به دنبال این نیستیم که کدام گزاره درست است بلکه به دنبال این هستیم که دانشجویان روش مندی را یاد بگیرند و چگونگی نگاه کردن و تسلط به موضوعات را فرا گیرند.
رئیس هیات داوران مرحله استانی دوازدهمین دوره مسابقات مناظرات دانشجویی استان مرکزی تصریح کرد: وقتی موضوعی دغدغه شما باشد با اقتدار درباره موضوع خود صحبت می‌کنید. ما به دنبال روش مندی هستیم و بایستی گزاره‌های منطقی ارائه دهید و عقلانی از گزاره خود دفاع کنید. دانش معرفت شناسی، سوابق تاریخی و اصول روش شناسی و فلسفه در مناظرات می‌تواند کمک دهنده باشد

کلید واژه ها: سازمان دانشجویان ایران دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره جهاددانشگاهی مناظره دانشجویی


نظر شما :