در قالب نوزدهمین دوره طرح ملی «ایران، مرز پرگهر»؛

اردوی علمی - فرهنگی دانشجویان رشته‌های هتلداری و گردشگری به مقصد استان فارس

اردوی علمی - فرهنگی دانشجویان رشته‌های هتلداری و گردشگری به مقصد استان فارس

در راستای برنامه‌های معاونت فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی و به همت انجمن علمی - دانشجویی هتلداری، اردوی علمی - فرهنگی از استان فارس، ویژه دانشجویان رشته‌های هتلداری و گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ به مدت پنج روز از تاریخ 14 تا 19 دی با حضور ۳۰ نفر از دانشجویان این رشته برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان ایران به نقل از روابط عمومی دانشگاه علم و فرهنگ، اولین روز از این اردوی پنج‌روزه به دیدار از سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی پارس و چهاردهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی در شیراز اختصاص داشت تا دانشجویان با اهم محصولات و خدمات مربوط به گردشگری، اقامت، پذیرایی و استانداردهای به‌روز در این صنایع آشنا شوند. دانشجویان در این نمایشگاه در برخی از رویدادها و نشست‌های مرتبط حضور پیدا کردند. زیارت "حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ(ع)" ازجمله بخش های دیگر برنامه های این روز بود.
بازدید از بافت تاریخی شهر شیراز و آثار دوران اسلامی این شهر ازجمله برنامه‌های بازدید روز دوم بود که دانشجویان طی آن از "مسجد نصیرالملک"، "مسجد وکیل"، "حمام وکیل"، "بازار وکیل"، "ارگ کریمخانی"، "نارنجستان قوام" و "خانه زینت‌الملوک" دیدن کردند و راهنمای تخصصی اردو توضیحاتی را درخصوص ویژگی‌های معماری، جنبه‌های گردشگرانه و برخی تحولات بافت قدیم شیراز و کارکرد فرامحله‌ای و فراشهری آن ارائه داد.
سومین روز سفر دانشجویان به بازدید از "حافظیه"، "سعدیه"، "باغ عفیف‌آباد" و "باغ ارم" اختصاص داشت. بررسی وضعیت ظاهری بناها و کاربری‌های گذشته و حال، تاریخچه ایجاد، تعمیرات یا نگهداری، بررسی ایوان‌ها، شبستان‌ها و رواق‌ها و بازدید از فضاهای داخلی مقاصد ذکرشده ازجمله برنامه‌های این اردو در سومین روز خود بود. همچنین، در این روز، دانشجویان با حضور در دانشگاه شیراز، در کارگاه دوساعته تشریفات در هتل‌ها حضور پیدا کردند و با موضوعاتی چون نحوه مهمان‌نوازی و سرویس‌دهی، اخلاق حرفه‌ای، خصوصیات یک میزبان حرفه‌ای، وظایف یک میزبان، تشریفات پذیرایی مدرن، شناخت سرویس‌دهی حرفه‌ای، روان‌شناسی مشتری و ... آشنا شدند. بازدید از محله «سنگ سیاه» و شنیدن روایت های دست اول نحوه تبدیل این محله دارای بافت فرسوده به محله دارای اماکن اقامتی سنتی و ساماندهی وضعیت این منطقه ازجمله برنامه‌های دیگر این روز بود. دانشجویان در این بازدید با پلاک‌های ثبت‌شده با ارزش تاریخی مانند خانه مصطفوی، خانه دکتر صداقت‌کیش، خلوت‌خانه مویدی، خانه تاریخی یزدان و ... که مجموعه های هتل سنتی نیایش را شکل می‌دهند، آشنا شدند. 
بازدید از مجموعه "تخت جمشید" به‌عنوان یکی از مهم‌ترین آثار ثبت‌شده ایران در میراث جهانی یونسکو، ازجمله برنامه‌های بازدید روز چهارم بود. در این بازدید، دانشجویان نسبت به جنبه‌های معمارانه بنای تخت جمشید از منظر سازه، ساخت‌وساز، شکل ستون‌ها و سکوها، کتیبه‌های موجود، وسعت کاخ‌ها، بازسازی‌های ادوار بعدی، خشت‌نوشته‌های کشف‌شده و خطوط مربوط به دوره هخامنشی اطلاعاتی کسب کردند. 
روز پایانی سفر دانشجویان به بازدید از بازارهای سنتی شیراز و خرید اختصاص داشت که پس از آن، از دانشجویان در خصوص برنامه‌های سفر نظرسنجی صورت گرفت. مقرر است تا گزارش کامل این سفر در قالب یک ویژه‌نامه چاپ و منتشر شود.
طرح ملی «ایران، مرز پرگهر» با هدف تقویت روحیه خودباوری و تحقق شعار «ما می‌توانیم» هرساله ویژه دانشگاهیان و نخبگان دانشگاهی سراسر کشور به منظور آشنایی آن‌ها با مواریث فرهنگی، تمدنی و طبیعی، پروژه‌های ملی و توانمندی‌های صنعتی، اقتصادی، علمی، آموزشی و زیربنایی کشور انجام می‌شود و پس از چند سال، دانشجویان دانشگاه علم و فرهنگ نیز در اجرای این طرح مشارکت جدی دارند.

 
 

کلید واژه ها: ایران مرز پرگهر سازمان دانشجویان ایران جهاددانشگاهی دانشگاه علم و فرهنگ


نظر شما :