بازدید علمی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی از نیروگاه رودشور در قالب طرح ملی «راه بلد»

بازدید علمی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی از نیروگاه رودشور در قالب طرح ملی «راه بلد»

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان ایران، اولین اردوی علمی دانشجویی طرح ملی «راه بلد» با بازدید جمعی از دانشجویان و اساتید دانشگاه شهیدبهشتی از نیروگاه رودشور توسط سازمان دانشجویان واحد شهیدبهشتی برگزار شد. 
در این بازدید علمی، دانشجویان ضمن آشنایی با فرایند تولید برق در نیروگاه رودشور و همچنین روش های مختلف تولید برق در سطح این مجموعه و در سطح جهانی، و همچنین  اقدامات زیست محیطی و  مسئولیت اجتماعی این شرکت آشنا شدند.
نیروگاه رودشور اولین نیروگاه خصوصی ایران می‌باشد که در راستای تحقق اصل ۴۴ قانون اساسی و برنامه‌های توسعه‌ای دولت با حمایت وزارت نیرو و با تکیه بر توانایی و تجربیات متخصصین ایرانی احداث گردیده است. فاز اول نیروگاه با ظـرفیت نامی‌ ۷۹۲ مگاوات در سال ۱۳۸۶ به بهره‌برداری تجاری رسید. سوخت اصلی نیروگاه گاز طبیعی و سوخت پشتیبان گازوئیل می‌باشد.
نیروگاه رودشور دارنده نشان صنعت سبز می‌باشد. این نیروگاه موفق شده است در سال‌های ۱۳۸۸ ، ۱۳۹۴ و ۱۳۹۶ لوح تقدیر واحد صنعتی دوستدار محیط زیست از سوی سازمان حفاظت محیط زیست کشور ، مؤسسه UNIDO و giz را دریافت نماید. همچنین نتایج اندازه‌گیری غلظت گازهای خروجی از دودکش‌های این نیروگاه بسیار پایین‌تر از حد مجاز و قابل قبول سازمان محیط زیست کشور می‌باشد.
علیرغم محدودیت شدید منابع آب در منطقه رودشور شهرستان زرندیه و به منظور هم‎سویی با سیاست‌های زیست محیطی کشور، احداث فضای سبز در دستور کار نیروگاه قرار گرفته است و تاکنون حدود ۱۴ هکتار فضای سبز با استفاده از سیستم آبیاری قطره‌ای و تحت فشار اجرا شده و بیش از ۲۰ هزار اصله درخت از گونه‌های مختلف که مقاوم به هوای گرم هستند، کاشته شده است. از سوی دیگر در راستای بیابان زدایی منطقه و به صورت داوطلبانه، طرح جنگل‌کاری به مساحت ۱۰۰ هکتار آغاز شده که فاز اول آن به بهره‌برداری رسیده است.
اقدامات اجرایی و دستاورد فعالیتهای مسئولیت اجتماعی این گروه در طرح هایی همچون تصفیه آب شرب روستاهای سیستان و بلوچستان، پویش کهنوج بدون پلاستیک و احداث نیروگاه خورشیدی وایجاد منبع درآمدی پایدار برای بانوان سرپرست خانوار می باشد.

 

کلید واژه ها: سازمان دانشجویان ایران جهاددانشگاهی راه بلد دانشگاه شهید بهشتی


نظر شما :