در قالب طرح «ملی ایران، مرزپرگهر» صورت گرفت:

بازدید مدیران جهاددانشگاهی از بندر عسلویه

بازدید مدیران جهاددانشگاهی از بندر عسلویه

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان ایران، تعدادی از روسای سازمان ها، واحدها و مدیران بخش‌های تخصصی جهاددانشگاهی در قالب طرح ملی «ایران، مرز پرگهر» از تاسیسات نفتی بندر عسلویه بازدید کردند.
در این بازدید که در آستانه دهه مبارک فجر و با هدف آشنایی با دستاوردهای انقلاب اسلامی، روزهای 7و 8 بهمن ماه توسط سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی با همکاری و مشارکت وزارت نفت برگزار شد، مدیران جهاددانشگاهی از پالایشگاه گازی فاز ۱۴ پارس جنوبی، تأسیسات و مجتمع پتروشیمی نوری، بندر پتروشمی پارس و اتاق کنترل پالایشگاه سوم گازی ( فازهای ۲ و ۳ پارس جنوبی ) بازدید کردند. 
اولین بازدید از «مجتمع پتروشیمی نوری» صورت گرفت که مهندس ارشد این مجموعه ضمن ارائه توضیحات در مورد نحوه فعالیت بخش های مختلف این مجموعه، از ظرفیت ها و برنامه‌های تحقیق و توسعه این پتروشیمی خبر داد و گفت: شرکت پتروشیمی نوری یکی از شرکت‌های صنایع پتروشیمی کشور است که در تیرماه ۱۳۸۶ توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران و با سرمایه‌گذاری حدود ۸۰۰ میلیارد تومان راه‌اندازی شد. این مجتمع اکنون با ظرفیت ۴٫۵ میلیون تن در سال به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مواد آروماتیکی جهان شناخته می‌شود. پتروشیمی نوری به پاس قدردانی از زحمات محمود نوری که از طراحان این مجتمع بود و در فروردین‌ماه ۱۳۸۵ در این مجتمع درگذشت، تغییرنام یافت. از نظر جغرافیایی، مجتمع پتروشیمی نوری در زمینی به مساحت ۶۱ هکتار در حاشیه شمالی خلیج‌فارس به فاصله ۲۸۰ کیلومتری از مرکز استان بوشهر، در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در بندر عسلویه واقع شده‌است و خوراک آن توسط شرکت ملی نفت ایران تامین می‌شود. در ادامه از بخش های مختلف پتروشیمی نوری و اتاق کنترل بازدید شد و اعضای جهاددانشگاهی نیز به توضیح و ارائه پیشنهاد نحوه همکاری خود با این بخش ها پرداختند.
در بازدید از بندر پتروشمی پارس، مهندس رضا کاوه، رئیس عملیات بندر پتروشیمی پارس به توصیف مساحت، میزان ظرفیت بارگیری، تخلیه بار و ظرفیت پهلودهی کشتی ها پرداخت و گفت: این بندر با مساحت 236 هکتار(200 هکتار حوضچه، 36 هکتار پسکرانه) جزء بزرگترین اسکله های داخل کشور می باشد که ظرفیت 35 ملیون تن در سال را دارا می باشد و همچنین ظرفیت پهلودهی کشتی ها نیز 5000تا 70000D.w.T  می باشد.
در روز دوم این سفر نیز از فاز 14 پارس جنوبی بازدید به عمل آمد و طی آن مهندس شاهین فر، مدیر سایت فاز ۱۴ پارس جنوبی در توضیحاتی کامل و جامع به تاریخچه، شروع بهره برداری، میزان تولیدات و... پرداخت و ضمن یادآوری این نکته که 70 درصد از تجهیزات این فاز، تولید شرکت های داخلی بوده، اضافه کرد: در استخراج نفت، کار پرعظمتی را شاهد هستیم که افتخارآمیز است. به عنوان مثال میدان پارس جنوبی شامل دو بخش می‌شود که سهم ایران در استخراج از آن دو بلوک است. یکی از این بلوک‌ها 29 فاز گازی را تشکیل می‌دهد. در این دو بلوک حدود سیصد و چهل و یک حلقه چاه نفت برداشت شده و توانستیم از این طریق به میدان گازی دست پیدا کنیم. از این تعداد، فاز چهارده پارس جنوبی، به تنهایی گاز استان آذربایجان شرقی و حدود 7 میلیون نفر را تامین می‌کند. همچنین نیروهای متخصص جوان در دوره کرونا سه فاز جدید راه اندازی کردند و این مهندسان جوان ایرانی تا کنون اقدامات مهمی را در زمینه نفت و گاز کشور در این پالایشگاه انجام داده اند. این پالایشگاه با این حجم از فشردگی و در شرایط تحریم و با این شرایطی که جوانان ایرانی دست به دست هم دادند و ساختند، خوشبختانه بدون حادثه ای ناگوار طی این سال‌ها به بهره برداری رسیده است. 
در این بازدید دکتر ابراهیمی رئیس سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاددانش بنیان جهاددانشگاهی ضمن تشکر از میزبانی شایسته وزارت نفت و مجموعه پارس جنوبی بیان کرد: در این بازدید از دستاوردهای انقلاب اسلامی، نسبت به مسائل زیادی آگاهی پیدا کردیم. بنده هم ضمن توصیف کلی از مجموعه جهاددانشگاهی، برای همکاری مشترک و ورود به برخی از حوزه های علمی وفناوری اعلام آمادگی می‌کنیم. جهاددانشگاهی در حوزه‌های فناوری کشور فعالیت زیادی داشته و در حال حاضر بیش از 150 گروه پژوهشی در این مجموعه انقلابی فعالیت می‌کنند که یکی از مهمترین آنان پژوهشگاه رویان هست. همچنین جهاددانشگاهی در حوزه‌های نفت و مهندسی در واحدهای علم و صنعت و خوزستان فعالیت‌های مفید و دستاوردهای بزرگی داشته است. از جمله حوزه‌های همکاری این دو مجموعه را می‌توان در پروژه‌های مواد مصرفی حوزه نفت که تولید داخلی باشد، کنترل و اتوماسیون فنی تعریف کرد. همچنین در واحدهای صنعتی خواجه نصیر و شهیدبهشتی و... نیز در جهاددانشگاهی پروژه های فناورانه ای، در حوزه تجهیزات فنی مهندسی، حفاری، دکل نفتی و...در دست اقدام است. 
نشست نهایی این سفر دور روزه نیز با حضور خانم دکتر فرشیدی، مدیر کل امور پژوهش وزارت نفت، دکتر شاهینی، مدیر پژوهش و فناوری منطقه ویژه انرژی پارس، دکتر صیادی رئیس پژوهش و فناوری مجتمع گازی پارس جنوبی و اعضای جهاددانشگاهی برگزار شد و در این جلسه خانم دکتر فرشیدی مدیر کل امور پژوهش وزارت نفت ضمن تشکر از میزبانی شایسته مجموعه پارس جنوبی افزود: مطابق منویات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) ارتباط صنعت و دانشگاه از مهمترین مسائل امروز کشور است؛ لذا با توجه به اینکه جهاددانشگاهی در زمینه‌های متنوعی فعالیت می‌کند و یک مجموعه انقلابی است که جهاد علمی می‌کند و نیز از طرفی حوزه صنعت نیز نیازهای متنوعی دارد، در این ارتباط باید نسبت به زمینه‌های همکاری و ظرفیت‌های دو مجموعه شناخت ایجاد شود تا متناسب با ظرفیت ها و امکانات هر مجموعه همکاری های مشترک و لازم تعریف و اجرا شود. 
همچنین در این جلسه مدیران جهاددانشگاهی به بیان ظرفیت های واحد خود و همچنین نحوه تعامل با این منطقه را توصیف  کردند که در نهایت مقرر شد طی چند بازدید از واحدهای فعال جهاددانشگاهی در این حوزه، پروژه های مشترکی با همکاری دو مجموعه طراحی و اجرا شود.
شایان ذکر است در کنار بازدیدهای تخصصی، بازدید از جنگل حرا از برنامه های جانبی این بازدید دو روزه بود که در روز اول سفر انجام گرفت.
 

کلید واژه ها: بندر عسلویه پارس جنوبی جهاددانشگاهی سازمان دانشجویان ایران ایران مرز پرگهر


نظر شما :