معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

دانشجویان در حوزه تعاون، نوآوری کنند/ ضرورت تعریف شاخص‌های کارآفرینی در این بخش

دانشجویان در حوزه تعاون، نوآوری کنند/ ضرورت تعریف شاخص‌های کارآفرینی در این بخش

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان ایران به نقل از ایسنا، حامد ویس‌کرمی در اختتامیه سومین دوره مسابقات تخصصی مناظره تعاون که در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد، مناظرات دانشجویی را زمینه ساز شکل گیری نوعی گفتمان سازی در کشور در حوزه های مختلف توصیف کرد و گفت: این مناظرات به ویژه در حوزه تعاون، فرصت خوبی برای شنیدن نقدها و ارائه راهکار به مسئولان می باشد و با توجه به اینکه در مناظرات دانشجویی نظرات موافق و مخالف وجود دارد این تضارب آرا می تواند ما را در مسیر درست قرار دهد.
معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: قرآن همواره می فرماید کسانی که اهل گفت و گو و نظر هستند بهترین انتخاب را می کنند و در مسیر هدایت قرار می گیرند. در واقع در ابعاد اقتصادی نیز امروز ما در مسیری قدم گذاشتیم که مسیر قرآن و هدایت است؛ چرا که اگر معاش وجود نداشته باشد، معاد نیز وجود نخواهد داشت. بنابراین نباید نگاه ما به امر اقتصاد صرفا مادی باشد بلکه باید به ویژگی معنوی آن نیز توجه کنیم.
ویس‌کرمی خاطرنشان کرد: افرادی که در حوزه مناظرات دانشجویی شرکت می کنند، نه تنها به توسعه کشور کمک کرده؛ بلکه با گفت وگو و اندیشه‌ورزی مسیر درست را ترسیم و در اختیار ما قرار می دهند. ضمن اینکه این گفت وگوها تضمین کننده معاش و معاد نیز هستند.
این مقام مسئول تعاون را یکی از سه بخش اقتصادی کشور توصیف کرد و گفت: دین اسلام همواره به امر مردمی سازی اقتصاد اعتقاد دارد و اصالت اقتصاد در دین اسلام با سرمایه یا فرد نیست بلکه اصالت بر پایه کار، تلاش، رونق، همدلی، توسعه و در نهایت همان تعاون پایه‌گذاری می شود. در واقع در مدل تعاونی اقتصادی، یک بستر اجتماعی فراهم است که افراد باید در کنار هم قرار بگیرند.
وی خاطر نشان کرد: مناظرات دانشجویی کمک خواهند کرد که نقص های موجود در حوزه تعاون رفع شود؛ چرا که در این بخش، علیرغم تلاش هایی که صورت گرفته هنوز در نقطه مطلوب قرار نگرفتیم و برای توسعه تعاون نیازمند نوآوری، اصلاح و تحول هستیم که البته یکی از بازیگران این سه اصل همان جنبش های دانشجویی و دانشجویان هستند که با روحیه آرمان خواهی، تحول خواهی و عدالت خواهی می توانند در این زمینه پیشگام باشند.
معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر اینکه دانشجویان در حوزه تعاون نوآوری داشته باشند، تأکید کرد: ما اگر دانشجویان دانشگاه ها را وارد مسئله اقتصاد و تعاون کنیم، بیش از فارغ التحصیلی با علم و برنامه وارد حوزه کار خواهند شد؛ چرا که یکی از مشکلات ما این است که نیروی کار را از دوره دانش آموزی برای ورود به بازار کار آماده نمی کنیم.
وی با بیان اینکه شاخص های کارآفرینی در بخش تعاون هنوز مورد توجه قرار نگرفته است، افزود: جمع های دانشجویی می توانند کمک کنند تا ما به صورت صحیح به تدوین این شاخص ها بپردازیم. ضمن اینکه ما به دنبال این هستیم که از سال آینده امکان جذب دانشجو از دانشگاه های مختلف در رشته های اقتصاد با گرایش تعاون فراهم شود. ضمن اینکه این موضوع در متون درسی دانشجویان نیز گنجانده شود.
ویس‌کرمی در پایان با بیان اینکه باید به سمت ایجاد مشاغل خلاقانه در حوزه تعاون حرکت کنیم، گفت: نگاه ما به شغل باید از نگاه سنتی تغییر کند و فرصت های شغلی متناسب با نیاز امروز جوانان بازتعریف شود.

 

تعاون‌ موضوع پیچیده ای است و از یک بعد، اقتصادی و از بعد دیگر، اجتماعی است

 در بخش دیگر سخنرانی‌ها دکتر جوزی، مدیرکل ترویج و تشکیل تعاونی ها با اشاره به اهمیت برگزاری چنین مسابقاتی جهت ترویج فرهنگ تعاون در کشور افزود: در باب اهمیت مناظره زیاد صحبت شده است ما در حوزه تعاون سوال های مهمی داریم که هم مهم است و هم پیچیده و ساعت ها می‌‎شود از جنبه‌های اجتماعی سیاسی و اقتصادی پیرامون آن صحبت کرد و برای هرکدام استدلال های مهمی مطرح شود. تعاون‌ موضوع پیچیده ای است و از یک بعد، اقتصادی و از بعد دیگر، اجتماعی است. در جلسات تنظیم قانون اساسی، شهید بهشتی نیز به آن اشاره کرده است و از تعاون دفاع می‌کند. ایشان سعی می‌کنند موضوع تعاون را به عنوان "رکن دوم اقتصاد" مطرح کردند. در خصوص مشارکت مردم و الگوسازی نوعی مشارکت شهروندان به آن پرداخت. این موضوع به‌ شدت به کارآفرینی نزدیک است و از منظر کسب و کار به تعاون نزدیک است. تعاون بخش های مختلف کشور را شامل می‌شود. از کشاورزی گرفته تا فناوری و...این مساله را پیچیده می‌کند چراکه متولیان زیادی پیدا می‌کند. یکی از اقدامات مهم که در دانشگاه دنبال آن هستیم مساله تعاون است. انشالله الگوی تعاونی های دانشجویی را با همکاری سازمان دانشجویان در پیش خواهیم گرفت. 

مشاهده گالری تصاویر

کلید واژه ها: وزارت کار سازمان دانشجویان ایران جهاددانشگاهی مناظره تخصصی تعاون سومین دوره مناظره تعاون


نظر شما :