قسمت اول تاریخچه بازی‌های رومیزی

۱۱ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۶:۱۸ کد : ۱۰۸۸ مدرسه بازی‌پردازی مقالات
در طی چند سال اخیر، بازی های فکری، رشد به سزایی کرده اند. در سال ۲۰۱۲ گاردین در رابطه با «عصر طلایی بازی های رومیزی» اعلام داشت که این بازی ها هر سال با ۴۰ درصد نرخ رشد مواجه بوده اند؛ که این مقدار از نرخ رشد سالانه ۲۰ درصدی گوگل نیز بالاتر است.
قسمت اول تاریخچه بازی‌های رومیزی

نویسنده: پیتر عطیا (Peter Attia)

مترجمین: راضیه اخباری، فاطمه اخباری و ریحانه جارچی‌زاده

در طی چند سال اخیر، بازی های فکری، رشد به سزایی کرده اند. در سال ۲۰۱۲ گاردین در رابطه با «عصر طلایی بازی های رومیزی» اعلام داشت که این بازی ها هر سال با ۴۰ درصد نرخ رشد مواجه بوده اند؛ که این مقدار از نرخ رشد سالانه ۲۰ درصدی گوگل نیز بالاتر است. علاقه به شکوفایی همچنین ویل ویتون و فلیسیا دی را به آغاز ساخت سریال های یوتیوبی محبوبی به نام «تیبل تاپ» برانگیخت. این سریال ها سلبریتی های اینترنتی را در مقابل یکدیگر به رقابت واداشت و به ازای هر ویدیو چند صد هزار بازدید را به دنبال داشت.

اما چگونه چنین چیز قدیمی ای به این میزان محبوبیت دست یافت؟ داستان از کجا شروع شد؟

 

اولین بازی رومیزی

(۵۰۰۰ سال قبل از میلاد)

بیشتر مردم نمیدانند که بازی های رومیزی در واقع ماقبل تاریخی هستند؛ این به این معناست که بازی های رومیزی قبل از زبان نوشتاری وجود داشته اند؛ اما اولین بازی کدام بوده است؟ …تاس!

قطعه ای که امروزه در بیشتر بازی های رومیزی وجود دارد، اساس قدیمی ترین بازی های انسانی بوده است.

یک سری از ۴۹ سنگ کوچک حکاکی شده و نقاشی شده در تپه گورستانی ۵۰۰۰ ساله باسورهویوک در جنوب شرقی ترکیه پیدا شد؛ اینها قدیمی ترین قطعات بازی هستند که تا به حال پیدا شده است. سپس قطعات مشابه در سوریه و عراق پیدا شد و به نظر می رسد مربوط به بازی های فکری متعلق به هلال حاصلخیز باشد. هلال از مناطق اطراف رود نیل، دجله و فرات در خاورمیانه تشکیل شده است؛ در واقع همان منطقه ای که پاپیروس، خوشبو کننده های تنفسی و تقویم نیز که برای برنامه ریزی شب بازی شما مورد نیاز است، اختراع شده است.

دیگر تاس اولیه ی بازی ها با نقاشی بر روی یک طرف تکه چوب های صاف اختراع شد. این چوب ها همزمان با یکدیگر ریخته شده و مقدار عددی سمت نقاشی شده، تاس شما خواهد بود. تاس بین النهرینی، از چندین ماده شامل استخوان مفصلی حکاکی شده، چوب، سنگ های نقاشی شده و لاک لاک پشت، ساخته شده بودند.

تاس های چهار وجهی و تاس چوبی بین النهرینی

تاس استخوانی، قرن ۵-۳ قبل از میلاد از یونان / تراس (بالکان)

 

نهایتاً تاس از گستره ی بزرگی از مواد مختلف شامل برنج، مس، شیشه، عاج و مرمر ساخته شدند. تاس های دوران رومی بسیار شبیه تاس های شش وجهی امروزی به نظر می آید. همچنین تاس هایی با گوشه های برش داده شده وجود داشته اند (همانطور که در تصویر بالا می بینید) که قابلیت های مضاعفی را ایجاد می کردند. این تاس ها شباهت زیادی به تاس های شماره بالای «دی اند دی» و دیگر بازی های نقش آفرینی دارند.

 

بازی های فکری سرگرمی شاهانه می شوند

(۳۱۰۰ سال قبل میلاد)

بازی های رومیزی میان فراعنه مصر باستان محبوب شدند. قبل از همه، بازی سنت [۱]. این بازی در مدفون شده های قبل از فراعنه و همچنین اولین فراعنه یافت شده اند. بازی سنت در چندین تصویر از مقبره های مس باستان نمایش داده شده است. تا زمان پادشاهی جدید در مصر (۱۵۵۰-۱۰۷۷ قبل از میلاد)، به نوعی طلسم در سفر مرده تبدیل شده بوده است.

مصریان باستان ایمان راسخ به سرنوشت داشتند. آنها باور داشتند که میزان زیادی شانس در بازی سنت به شدت به این مفهوم گره خورده است.این باور وجود داشت که یک بازیکن موفق تحت مراقبت خدایان اصلی در پانتئون ملی است: را، ثوث و گاهی اوقات اوسیریس.

نتیجتاً تخته های سنت معمولاً در کنار دیگر اشیا مفید در سفر پر مخاطره به زندگی بعدی در قبر قرار میگرفتند. حتی این بازی به بخش هفدهم کتاب مرگ ارجاع داده می شود. تا زمانی که پای بازی در میان است، مناظره ها نیز وجود دارند. خود تخته سنت از شبکه ای از ۳۰ مربع تشکیل شده است که در سه ردیف ده تایی قرار گرفته اند؛ دو مجموعه سرباز (حداقل ۵ تا از هرکدام و در برخی مجموعه ها بیشتر، و همین طور در بازی های کوچک تر کمتر) وجود دارد. مورخان برای قوانین واقعی بازی سنت حدس هایی زده اند که توسط شرکت های مختلف که برای فروش امروزی بازی می سازند، برگرفته شده است.

 

بازی های فکری به مذهب گره می خورند

(۳۰۰۰ سال قبل میلاد)

با رشد عمومی بازی های رو میزی میان پادشاهان آنها به سرعت توسط طبقه کارگر برگرفته شدند. خیلی زود بعد از آن، این بازی ها به باور های مذهبی نیز گره خوردند؛ مانند بازی مهن [۲]. با وجود آنکه یک مجموعه کامل از قوانین چگونگی بازی هیچ گاه پیدا نشد، ما می دانیم که این بازی نمایانگر خدایان مهن است. فرقه خورشید، خدای مهن را به صورت یک مار عظیم که به دور خدای خورشید، «ری» [۳]، حلقه زده بود، تجسم می کردند (خود صفحه بازی نشانگر این تفکر است)

.

یک قطعه بازی شیر از بازی مهن‌‌‌‌‌‌‌

 

در حالی که هیچ قانونی برای بازی مهن کشف نشده است، یک بازی مشابه عربی که با نام بازی هینا [۴]، مشخصات متعدد مشابهی را دارا است. به همین دلیل روش بازی استفاده شده در هینا برای بازی مهن نیز صورت میپذیرد. بازیکنان هرکدام با ۶ مهره ی مرمرین و یک شیر شروع می کنند. تاس چوبی همانگونه که در بالا نشان داده شده است، حرکت را مشخص می کند. بازیکنان از انتها و در راستای لبه ی بیرونی صفحه بازی شروع کرده و به سمت مرکز که سر مار قرار دارد، حرکت می کنند. آنها با مهره های مرمرین خودشان به سمت مرکز، با یکدیگر مسابقه می دهند. هنگامی که یک تیله به مرکز می رسد، حرکت برعکس شده و بازیکنان دوباره به سمت نقطه ی شروع حرکت می کنند. در این هنگام، مهره ی شیر وارد بازی می شود. این مهره ی شکارچی، برای گرفتن (خوردن) مهره ی مرمرین رقیب استفاده می شود.

منبع:

https://brewminate.com/the-full-history-of-board-games/


[۱] Senet

[2] Mehen

[3] Re

[4] Hyena


نظر شما :