قسمت اول چگونه بازی رومیزی خود را بسازیم؟

۰۹ تیر ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۳ کد : ۱۲۲۵ مدرسه بازی‌پردازی مقالات
ساخت بازی رومیزی خودتان، فعالیت و کاری است که می‌توانید به کمک آن همه افراد را در شب بازی تحت تاثیر قرار دهید. اما قبل از اینکه از طرح خود رونمایی کنید، باید اصول بازی، همچون اهداف و
قسمت اول چگونه بازی رومیزی خود را بسازیم؟

مترجمین: محمد علیزاده_ مجید اشویی

 

چگونه بازی رومیزی خود را بسازیم؟

ساخت بازی رومیزی خودتان، فعالیت و کاری است که می‌توانید به کمک آن همه افراد را در شب بازی تحت تأثیر قرار دهید. اما قبل از اینکه از طرح خود رونمایی کنید، باید اصول بازی، همچون اهداف و قوانین را طراحی کنید. پس از دقت نظر به این موضوع، شما آماده هستید که نمونه اولیه را آشکار کنید تا بتوانید طرح خود را آزمایش کنید. بعد از اینکه همه اتفاقات در تست کار کردند، تمام کاری که باید انجام دهید ایجاد یک محصول تمام شده شیک و نوآورانه است و همه شما برای شب بازی آماده خواهید شد. برای رسیدن به این هدف، مراحلی را با شما به اشتراک می‌گذاریم تا بتوانید به بهترین شکل این مسیر را پیش ببرید.

 

مرحله اول: طراحی بازی

ایده‌های خود را یادداشت کنید. شما نمی‌دانید که در چه موقعیتی ایده‌های اصلی به شما الهام خواهند شد. ممکن است متوجه شوید که ترکیب دو ایده متفاوت، یک مفهوم برای ایجاد یک بازی جدید و جالب را رقم می‌زند. یک یادداشت داخل یک دفترچه، روی رایانه خود یا بر روی نرم‌افزاری در تلفن همراهتان نگه دارید.

هنگامی که در یک شب در حال انجام بازی هستید، ممکن است ایده مناسبی در حین بازی کردن به دست‌آورید. بنابراین همراه داشتن ابزار یادداشت‌برداری در این لحظات می‌تواند مفید و اثربخش باشد.

وقتی برای الهام گرفتن از بازی‌های فکری دیگر وارد فروشگاهی می‌شوید از خودتان بپرسد «چه کاری می‌توانم برای بهبود این بازی انجام دهم؟» این سوال اغلب می‌تواند شما را به سمت نوآوری‌های جالب سوق دهد.

 

بازی خود را با یک تم گسترش دهید. تم‌ها «حس» یک بازی را منتقل می‌کنند و همچنین می‌توان از آن‌ها به عنوان «ژانر بازی» یاد کرد. بازی‌هایی مانند Sorry! دارای تم ساده «رقابت تا لحظه آخر» هستند می‌توانند انتخاب یک تم مناسب برای ساخت بازی مناسب باشند. بازی‌های رومیزی جنگی پیچیده که به وارگیم‌ها مشهور هستند، دارای تم‌هایی شامل نبرد، سیاست بازیکنان و استراتژی قرارگیری قطعه بازی هستند.

ممکن است تم بازی خود را در رمان مورد علاقه، سریال‌های طنز یا سریال‌های تلویزیونی دلخواهتان پیدا کنید و از آن‌ها الهام بگیرید. اسطوره‌ها و افسانه‌ها اغلب در هنگام توسعه تم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. عناصر مشترک شامل خون‌آشام‌ها، جادوگران، اژدها، فرشتگان، شیاطین، کوتوله‌ها و بسیاری دیگر در زمره مضامین مورد استفاده برای تم بازی قرار می‌گیرند.

 

از مکانیزم‌ها استفاده کنید تا بازی خود را توسعه دهید. مکانیزم‌ها روش‌های تعامل بازیکنان با صفحه بازی و بازیکنان دیگر است. در مونوپولی، مکانیزم‌ها به صورت تاس ریختن، خرید / فروش املاک و کسب درآمد قرار گرفته‌اند. مکانیزم‌های Axis & Allies شامل حرکت قطعات در یک تخته بزرگ و حل نبردها و درگیری بین بازیکن از طریق تاس ریختن است.

برخی از افراد با یک مکانیزم شروع می‌کنند و سپس تمی پیرامون آن ایجاد می‌کنند، در حالی که برخی دیگر با یک تم عالی روبرو می‌شوند و سپس مکانیزم‌ها را برای مطابقت با آن تم طراحی می‌کنند. برای آن‌که به مکانیزم‌های مورد انتظار خود دست یابید چندین مکانیزم را آزمایش کنید و با آزمایش و خطا به مکانیزم‌های مورد علاقه خود دست پیدا کنید.

مکانیزم‌های رایج که معمولاً مورد علاقه طراحان بازی قرار می‌گیرد، استفاده از چرخش صفحه، تاس ریختن، حرکت مهره‌ها، کارت کشیدن، کاشی کاری، حراج است.

 

محدوده سنی بازیکنان بازی خود را تعیین کنید. دامنه سنی بازیکنان شما بر پیچیدگی صفحه بازی و قوانین آن تأثیر می‌گذارد. اگر بازی را برای کودکان طراحی می‌کنید، بهتر است بازی شما ساده، قابل فهم و سرگرم کننده باشد. برای بزرگسالان، می‌توانید بازی‌ای رقابتی‌تر، هیجان انگیزتر و پیچیده‌تر ایجاد کنید.

هنگام تصمیم گیری در محدوده سنی، تمی که برای بازی خود در نظر دارید، را در خاطر داشته باشید. یک بازی شکار زامبی مناسب کودکان نخواهد بود، اما ممکن است برای طرفداران بزرگسال نمایش‌های تلویزیونی زامبی مناسب باشد.

 

محدودیت قطعات قابل پخش بین بازیکنان، زمان و اندازه را برای بازی خود مشخص کنید. برخی از بازی‌ها در اندازه صفحه، تعداد توکن‌های قابل پخش یا تعداد کارت‌ها محدود هستند. اندازه صفحه بازی و تعداد کارت‌ها همچنین تأثیر خواهد گذاشت تا بازیکنان بتوانند بازی شما را به اتمام برسانند. هنگام تنظیم این محدودیت‌ها، به این فکر کنید:

تعداد بازیکنانی که بازی شما پشتیبانی می‌کند. آیا بازی فقط برای دو بازیکن سرگرم کننده خواهد بود؟ یا حداکثر تعداد افرادی که می‌توانند بازی کنند چطور؟ آیا کارت / نشانه کافی برای بازیکنان وجود دارد؟

طول متوسط زمان بازی شما. علاوه بر این، طولانی‌ترین زمانی که انجام کامل بازی به طول می‌انجامد. این رو هم در نظر داشته باشید بازیکنان برای یادگیری قوانین به زمان نیاز دارند.

اندازه بازی شما. تصفحات بزرگ و جعبه یا کیف بازی معمولاً باعث پیچیدگی می‌شوند و زمان بازی را طولانی‌تر می‌کنند، اما این امر باعث می‌شود بازی شما نیز کمتر قابلیت حمل داشته باشد.

 

تصمیم بگیرید که بازیکنان چگونه برنده خواهند شد. زمانی‌که ایده‌های اصلی بازی خود را نوشتید، از خود بپرسید «شرایط برنده این بازی چیست؟» روش‌های مختلفی را که بازیکن می‌تواند برنده شود در نظر بگیرید و در هنگام کار روی بازی این موارد را به خاطر بسپارید.

بازی‌های سرعت‌عمل و رقابتی موجب می‌شوند بازیکنان برای رسیدن به پایان بازی و پیروزی عجله کنند. در این نوع بازی‌ها، اولین بازیکنی که به خانه نهایی (حرکت نهایی) برسد، برنده می‌شود.

بازی‌های بر مبنای شمارش امتیازات، بازیکنان را برای جمع آوری امتیازات، سکه‌های بیش‌تر و یا جمع‌آوری توکن‌های خاص مانند امتیاز پیروزی یا کارت‌های ویژه، تشویق می‌کند. در پایان بازی، بازیکن با بیش ترین امتیاز برنده می‌شود.

بازی‌های مشارکتی (تعاملی) شامل بازی‌هایی است که بازیکنان را به همکاری با هم دعوت می‌کنند تا در جهت یک هدف مشترک مانند تعمیر زیردریایی gnomish یا متوقف کردن شیوع ویروس قرار گیرند.

بازی‌های ساخت عرشه به کارت‌ها تکیه می‌کنند تا گیم پلی را به سمت خود حرکت دهند. بازیکنان برای تقویت دست خود برای دستیابی به اهداف بازی کارت کسب می‌کنند، سرقت می‌کنند یا کارت‌های بازرگانی می‌گیرند و به خرید وفروش یا معاوضه می‌پردازند.

 

قوانین مهم و پایه را بنویسید. بدون شک این موارد با تغییر روند بازی، خود به خود تغییر خواهند کرد، اما وجود یک مجموعه پایه از قوانین به شما امکان می‌دهد به سرعت تست بازی را شروع کنید و بتوانید آزمون و خطا کنید. هنگام نوشتن قوانین بازی‌تان موارد زیر را در نظر داشته باشید:

در بسیاری از بازی ها از طریق انداختن تاس یا کشیدن کارت، اولین بازیکن را برای شروع بازی انتخاب می‌کنند. بالاترین عدد تاس یا برترین کارت، بازیکن اول را نشان می‌دهد

مرحله پخش قطعات بازی. بازیکنان در هنگام نوبت خود چه کاری می‌توانند انجام دهند؟ برای متعادل کردن زمان نوبت، اکثر بازی‌ها فقط به انجام یک یا دو عمل از طرف بازیکن در هر نوبت اکتفا می‌کنند.

تعامل بازیکنان. بازیکنان چگونه روی یکدیگر تأثیر خواهند گذاشت؟ به عنوان مثال، بازیکنان حاضر در یک خانه ممکن است از طریق بالاترین تعداد کارت یا تاس، با هم دوئل کنند.

مرحله توقف حرکت. اگر دشمن یا تأثیرات صفحه بازی (مانند آتش سوزی یا سیل) به گونه‌ای وجود داشته باشد که مانع از انجام حرکت یا عمل خاصی بشود، لازم است که هنگام اجرای این موارد در گیم پلی مشخص کنید.

وضوح نتیجه. نتایج را می‌توان با یک چرخش ساده تاس رقم زد. رویدادهای ویژه ممکن است نیاز به کارت یا عملیات خاص داشته باشند. (مانند بازی‌های دونفره)

 

در مقاله بعدی با چگونگی ساخت نمونه اولیه یک بازی رومیزی آشنا خواهید شد.

 

منبع

https://www.wikihow.com/Make-Your-Own-Board-Game

 

کلید واژه ها: بازی فکری


نظر شما :

علیرضا ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۸:۵۲
عالی بود این مطلب ممنون