قسمت دوم تاریخچه جورچین‌ها (Jigsaw puzzle)

۰۵ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۵:۲۱ کد : ۱۳۷۵ مدرسه بازی‌پردازی مقالات
در ابتدا Jigsaw puzzle با نقاشی یک تصویر روی یک تکه چوبی مستطیل شکل و سپس بریدن آن تصویر به قطعات کوچک ایجاد شده بودند. علیرغم اینکه جورچین‌ها با عنوان Jigsaw puzzle شناخته می‌شوند ، اما هیچ‌گاه از اره مویی برای برش آن‌ها استفاده نمی‌شد.
قسمت دوم تاریخچه جورچین‌ها (Jigsaw puzzle)

مترجم: پارسا خسروی نژاد

 

مقالات مرتبط

قسمت اول تاریخچه جورچین‌ها (Jigsaw puzzle)

 

جورچین یک نوع پازل کاشی ( Tiling ) است که هدف آن سرهم کردن و مونتاژ کردن تعدادی قطعه تصویر است. به طور معمول، هر قطعه مجزا شامل بخشی از یک تصویر است. هنگام مونتاژ، پازل یک تصویر کامل را تولید می‌کند.

در ابتدا Jigsaw puzzle با نقاشی یک تصویر روی یک تکه چوبی مستطیل شکل و سپس بریدن آن تصویر به قطعات کوچک ایجاد شده بودند. علیرغم اینکه جورچین‌ها با عنوان Jigsaw puzzle شناخته می‌شوند ، اما هیچ‌گاه از اره مویی برای برش آن‌ها استفاده نمی‌شد. در قسمت اول معرفی جورچین‌ها، با ساخت اولین آن‌ها به عنوان یک وسیله آموزشی آشنا شدیم و دیدیم که رفته رفته به عنوان یک سرگرمی ارزان و پرسود وارد بازار ایالات متحده آمریکا شد.

 

 

تولیدات انبوه و تبلیغات

تحول مهم دیگر معرفی پازل‌های مقوایی برای بزرگسالان بود. تولید انبوه و مقوای ارزان قیمت به تولیدکنندگان این امکان را داد تا قیمت‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. در اواسط سال ۱۹۳۲ رواج تبلیغات از طریق پازل وجود داشت. فروشگاه‌های خرده فروشی با خرید یک مسواک، یک چراغ قوه یا صدها محصول دیگر، پازل رایگان ارائه می‌دادند. چه راهی برای نگه داشتن یک نام تجاری در معرض دید عموم بهتر از این است که مشتریانی که ساعت‌ها برای ساخت تصویر محصول کار می‌کنند را درگیر کنیم؟

پاییز سال ۱۹۳۲ مفهوم جدیدی برای پازل‌ها به همراه داشت. چهارشنبه‌های هر هفته یک پازل به نام Die-cut Jig of retail در دکه‌های روزنامه به فروش می‌رسید. مردم عجله می‌کردند که آن‌ها را بخرند و اولین کسانی باشند که برای حل آن هفته، معرفی می‌شدند. با رقابت میان پازل‌های تبلیغاتی رایگان و پازل‌های ارزان قیمت در هفته، سازندگان پازل‌های چوبی دست‌ساز برای نگه داشتن مشتریان سخت فشار آوردند. با این حال، برندهای با کیفیت مانند پارکر Pastimes علی‌رغم قیمت‌های بالاتر، در به طرح‌های خود در قالب چوب وفادار ماندند.

 

 

رولزرویسِ جورچین‌ها

در واقع افسردگی منجر به تولد پار پازل ( Par Puzzles ) شد، که لقب Rolls Royce را برای جورچین‌ها داشت. فرانک وایر و جان هنریاک، جوانانی که نتوانسته بودند به شغل مناسبی دست پیدا کنند، اولین پازل خود را در سالن میز ناهارخوری در سال ۱۹۳۲ ساختند. در حالی که شرکت‌های دیگر در حال کاهش هزینه‌ها (و کیفیت) بودند، پار به طور پیوسته پازل‌های خود را بهبود بخشید و آن‌ها را برای طبقه مرفه جامعه تولید می‌کرد. کارخانه‌داران، ستاره‌های فیلم‌ها و حتی اعضای خانواده سلطنتی پازل‌های سفارشی مانند تصاویرشان همراه با سال تولدشان را سفارش می‌دادند. Ware و Henriques با ایجاد یک تصویر به صورت لبخند نامنظم، بر خلاف روال همیشه که پازل‌ها از گوشه شروع می‌شدند و در وسط پازل تصویر شکل می‌گرفت، جورچینی متفاوت ساختند.

پس از جنگ جهانی دوم، پازل‌های چوبی رو به زوال گذاشت. افزایش دستمزدها باعث افزایش چشمگیر هزینه‌ها شد، زیرا زمان زیادی برای برش پازل‌های چوبی لازم بود. با افزایش قیمت‌ها، فروش کاهش یافت. در همین زمان، پیشرفت در حکاکی و قالب‌های برش باعث شد تا پازل‌های مقوایی جذاب‌تر شوند، به ویژه هنگامی که Springbok تولیدهایی با کیفیت بالا از تصاویر زیبا را بر روی jigsaws انجام داد.

در سال ۱۹۶۵ صدها هزار آمریکایی تلاش کردند تا مجموعه‌های Jackson Pollock's را جمع‌آوری کنند که توسط Springbok به عنوان دشوارترین پازل jigsaws جهان به حساب می‌آمد.

کم‌کم و پشت سرهم، برندهای به جا مانده از پازل‌های چوبی ناپدید شدند. برادران پارکر تولید پازل سرگرمی خود را در سال ۱۹۵۸ قطع کردند و دیگر ادامه ندادند.

تا سال ۱۹۷۴، Frank Ware of Par and Straus (از دیگر تولیدکنندگان با سابقه) از تولید جورچین‌ها دست کشیدند. پازل انگلیسی Victory که به راحتی در فروشگاه‌های دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ یافت می‌شد، به طور کامل از بین رفت.

از آنجایی که معتادان واقعی پازل‌های چوبی از این موضوع رنج می‌بردند، استیو ریچاردسون و دیو تیبتز فرصتی برای پرکردن این خلأ احساس کردند. آن‌ها Stave Puzzles را تأسیس کردند و در مدت چند سال موفق شدند Par را به عنوان رهبر پازل‌های چوبی معرفی کنند. در واقع، Stave با راه‌اندازی کارهای هنری که به منظور ایجاد تعامل با الگوهای برش طراحی شده بود، چند قدم از Par فراتر رفت.

 

 

تجربه کار با شکل‌های سه بعدی منجر به ساخت پازل‌های جذابی شد. با گذشت سال‌ها، ریچاردسون بسیاری از پازل‌های چندکاره را اختراع کرد که به چندین روش اشتباه در کنار هم قرار می‌گرفتند، اما تنها یک راه حل صحیح داشتند. شرکت Stave بر روی پازل‌ها و روش‌های شخصی سازی آن‌ها تاکید می‌کند تا جایی که حتی روزهای تولد مشتریانش را نیز به یاد می‌آورد.

موفقیت Stave با پازل‌های لوکس و پر زرق و برق، دیگران را متقاعد کرد که می‌توانند یک بازار جدید در بازار جورچین‌ها پیدا کنند و منجر به تولید گسترده‌تر پازل‌های دستی و سفارشی شد.

در دهه‌های اخیر، ورود صنعت‌گران جدید به ساخت پازل‌های jigsaw ، موجب به وجود آمدن بسیاری از نوآوری‌ها در طراحی جورچین‌ها شده است. حتی برخی از پازل‌های چوبی وجود دارند که توسط لیزرهای کنترل شده کامپیوتری برش داده شده‌اند.

امروزه هر کس می‌تواند پازل‌های معمایی را از بین سبک‌های مختلف پازل، از جمله چوبی و غیره، متناسب با روحیات خود انتخاب کند. البته تعداد معدودی از افراد در حال حاضر به کار با پازل‌های مقوایی و چوبی مشغول هستند؛ چالشی که به دنبال مطابقت تکه‌های مختلف از یک تصویر برش یافته درون یک جعبه ساده که بدون راهنما است.

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به آیدی bazikhallagh مراجعه کنید.

 

 

منابع:

https://www.puzzlewarehouse.com/history-of-puzzles/

https://en.wikipedia.org/wiki/Jigsaw_puzzle#History

کلید واژه ها: ببروبازیکن جورچین پازل بردگیم بردگیم بازی رومیزی


نظر شما :