دبیر انجمن آرامان زنگان

تفکیک از مبدا پسماند راه حلی مهم جهت جلوگیری از دفن پلاستیکها

نشست های علمی-ترویجی
نشست مجازی استارتاپ دانشجویی مدیریت پسماند در شهر زنجان را با حضور مهندس سینا دواجی اصل (کارشناس ارشد محیط زیست، دبیر انجمن آرامان زنگان و کارآفرین محیط زیست در دانشگاه زنجان) دوشنبه ۲۰ مرداد ماه به میزبانی یاسمین دباغ کار، دبیر منطقه ۴ باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی و دبیر انجمن علمی باغبانی دانشگاه زنجان برگزار شد.
تفکیک از مبدا پسماند راه حلی مهم جهت جلوگیری از دفن پلاستیکها

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی نشست مجازی استارتاپ دانشجویی مدیریت پسماند در شهر زنجان را با حضور مهندس سینا دواجی اصل (کارشناس ارشد محیط زیست، دبیر انجمن آرامان زنگان و کارآفرین محیط زیست در دانشگاه زنجان) دوشنبه ۲۰ مرداد ماه به میزبانی یاسمین دباغ کار، دبیر منطقه ۴ باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی و دبیر انجمن علمی باغبانی دانشگاه زنجان برگزار کرد.

دواجی در ابتدا به معرفی فعالیت‌های انجمن آرامان زنگان پرداخت و بیان کرد فعالیت‌های این تشکل در ابتدا از محل دانشگاه زنجان و کاملاً خیرخواهانه به صورت جمع آوری درب بطری های پلاستیکی و فروش آن به منظور خرید یک عدد ویلچر برای استفاده معلولین نیازمند بوده است و پس از فراغت از تحصیل فعالیت ها با تیم جدیدی ادامه پیدا کرده است و تشکیل کمپین آرامان زنگان منجر به اجرای طرح تفکیک پسماند از مبدا شده است.

دبیر انجمن آرامان زنگان پژوهش علمی که بیانگر مشارکت ۶۰ درصد مردم در اجرای تفکیک از مبدا بوده است را باعث ایجاد جرقه‌ای در شروع فعالیت جدید و تشکیل کمپین بیان کرد. وی در ادامه اضافه کرد به پشتوانه این پژوهش علمی این فعالیت را ابتدا از خانه‌های خود شروع و به تفکیک زباله پرداختیم. استقبال مردم و بازخورد مثبت این فعالیت باعث بزرگ‌تر شدن زنجیره مشارکت مردمی شد که در پی آن از ما درخواست امکاناتی برای اجرای بهتر آن می‌نمودند.

دواجی با اشاره به جلسات متعدد انجمن بیان کرد؛ بررسی و همفکری های صورت گرفته نشان داده است با ساخت مخازن تفکیک پسماند از مبدا طبق رنگ بندی استاندارد جهانی (ظرفیت ۲۰۰ لیتر) می‌توان پاسخگوی نیاز آپارتمان ها و ادارات بود و نسبت به گسترش این طرح اقدام نمود، لذا نسبت به ساخت و توزیع آن اقداماتی صورت گرفت و تاکنون بیش از ۸ هزار مخزن تفکیک زباله در شهر زنجان توزیع شده است که تمامی سرویس‌ها و ساماندهی توسط لجستیک انجمن آرامان زنگان در حال انجام است.

دواجی مهمترین مشکلی که تفکیک پسماند از مبدا می‌تواند حل کند را جلوگیری از دفن مقدار زیادی پلاستیک عنوان کرد و دستیابی به این مهم را تنها مهار ۳۰ درصد از زباله خشک شهر زنجان که به مقدار ۴۵۰ تن زباله روزانه می باشد، بیان کرد. وی افزود تشکیل تیم آموزش و اخذ مجوزهای لازم با مراجعه به درب منازل نسبت به منظور توجیه شهروندان از جمله تدابیری بود که به منظور آموزش شهروندان و همراه ساختن آنها صورت گرفت.

کارآفرین محیط زیست دانشگاه زنجان یکی از مهمترین دستاوردهای این فعالیت را ایجاد اشتغال برای زباله گردها در سطح شهر عنوان کرد، در حال حاضر تعدادی از آنها در کارگاه این انجمن مشغول به کار شده اند.

دواجی در خصوص استقرار کانکس های انجمن در بخش‌هایی از زنجان بیان کرد که در حال حاضر ۳ کانکس با آرم آرامان زنگان در سه شهرک زنجان مستقر شده‌اند و ساعات کاری برای آنها تعریف شده است. در هر کدام از این کانکس‌ها افرادی حضور دارند تا نسبت به سوال‌ها و رفع مشکلات شهروندان پاسخگو باشند. البته در مقابل این کانکس‌ها مخازنی تعبیه شده است که در صورت نیاز، مردم می‌توانند از این مخازن نیز استفاده نمایند. در انتها نیز پرسش و پاسخ صورت گرفت.

کلید واژه ها: محیط زیست مدیریت پسماند


نظر شما :