قسمت چهارم تاریخچه پازل‌های مکانیکی (Mechanical puzzle)

۱۶ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۰:۱۵ کد : ۱۵۷۵ مدرسه بازی‌پردازی مقالات
پازل‌های تاشو فقط یک حرکت دارند- و آن هم تاشدن است، اما بسیار دشوار هستند زیرا همه چسب‌ها باید به ترتیب و در جهت صحیح پازل تکمیل شوند. این پازل‌ها هدف مشخصی دارند که کاربر سعی می‌کند با جمع و جور کردن پازل آن را کامل کند.
قسمت چهارم تاریخچه پازل‌های مکانیکی (Mechanical puzzle)

مترجم: راضیه اخباری

 

پازل‌های مکانیکی (۴)

در قسمت‌های قبل این سری از مقالات تاریخچه بازی‌های فکری و رومیزی، به معرفی پازل‌های مکانیکی و برخی از انواع این پازل‌ها پرداختیم. در این قسمت می‌خواهیم با سه رده دیگر از پازل‌های مکانیکی آشنا شویم.

مازها و مارپیچ‌ها ( Dexterity )

این پازل‌ها برای مدت بسیار طولانی محبوب بوده‌اند و بیشتر تمدن‌های مختلف در سراسر جهان از آن‌ها برای سرگرمی استفاده کرده‌اند.

با این‌که اغلب از آن‌ها به عنوان «بازی» یاد می‌شود، اما از نظر فنی پازل هستند، زیرا فقط توسط یک شخص حل می‌شوند.

این پازل‌ها غالباً مزیت اضافی آموزش هماهنگی چشم و دست و سایر مهارت‌ها را به کودکان برعهده دارند، اگر چه پازل‌های در دسته مهارت‌افزایی معمولاً تنوع دارند. در حالی که این نوع چازل‌ها مهارت یکسانی را از بازیکن می‌خواهند.

از آن‌جا که این پازل‌ها باید توسط یک نفر تکمیل شوند، آن‌ها یک گزینه عالی برای افرادی هستند که دوست دارند روی پازل‌ها کار کنند، اما این‌که همیشه شخصی پای آن‌ها بنشیند ممکن نیست.

 

 

علاوه بر این، پازل‌های مهارتی نیز هرچه بیش تر تمرین می‌شوند آسان‌تر می‌شوند، این خبر خوبی برای هر کسی است که می‌خواهد مهارت‌های ضعیف خود را بهبود بخشد و آن‌ها را تقویت کند.

از گرفتن یک توپ در یک فنجان گرفته تا حرکت دادن یک توپ از طریق مسر پرپیچ و خم، پازل‌های مهارت، طیف گسترده‌ای از پازل‌ها را پوشش می‌دهند، به این معنی که پیدا کردن بازیابی آن‌ها که بتواند نیازها و سطح توانایی کاربر را برآورده کند، آسان و ممکن است.

پازل‌های حرکات متوالی ( Sequential Movement )

در این نوع پازل‌ها، کاربران می‌بایست، تعدادی حرکت یا مرحله را به ترتیب مشخص انجام دهند تا بتوانند به هدف خود برسند و پازل را در واقع حل کنند.

پازل‌های بسیاری در این گروه گنجانده شده است، از جمله بلوک کشویی ( sliding block )، پیشخوان( counter )، بازی یک نفره ( solitaire )، مکعب چرخشی ( rotating cube ) و پازل مسیر ( route puzzles ).

 

 

وقتی شخصی که این نوع پازل را تکمیل می‌کند، می‌تواند ترتیب حرکت قطعات خود را بفهمد، در اینصورت می‌تواند به راحتی مراحل را برای شکست دادن پازل حرکت دهد.

از آنجا که برای حل معما باید تمام حرکات تکمیل شود، در صورت لزوم کاربران باید مایل به عقب نشینی و حتی شروع مجدد باشند.

برخی از این پازل‌ها مانند پازل‌های کشویی موجود در قاب‌ها بسیار محبوب هستند و به صورت گسترده در بازار عرضه می‌شوند، به این معنی که به راحتی می‌توانید آن‌ها را در سبک‌ها و اندازه‌های مختلف پیدا کنید. با این حال، وقتی این پازل‌ها به درستی تکمیل نشوند، برای تکمیل مجدد آن‌ها به یک حالت اولیه بسیار دشوار است.

این پازل‌ها این مزیت را دارند که می‌توانند بعداً بر روی آن‌ها کار انجام گیرد، برخلاف دیگر پازل‌های مکانیکی مانند پازل‌های به هم پیوسته که به راحتی از هم می‌پاشد.

پازل‌های تاشو ( Folding )

پازل‌های تاشو فقط یک حرکت دارند- و آن هم تاشدن است، اما بسیار دشوار هستند زیرا همه چسب‌ها باید به ترتیب و در جهت صحیح پازل تکمیل شوند. این پازل‌ها هدف مشخصی دارند که کاربر سعی می‌کند با جمع و جور کردن پازل آن را کامل کند.

وقتی پازل به درستی جمع شود کاربر برنده خواهد شد و معمولاً یک تصویر کامل به دست می‌آید. این امر به طور کلی بدیهی است زیرا آنها قادر به ایجاد یک تصویر خاص از طرح در سطح پازل بودند.

 

 

پازل‌های تاشو مدرن به صورت لولایی ساخته می‌شوند یا از هر جهت جمع می‌شوند، که این کار آن‌ها را بسیار سخت‌تر از پازل‌های تاشو قدیمی می‌کند. از آن‌جا که این پازل‌ها از هر ماده‌ای، از جمله پلاستیک ساخته می‌شوند، به طور کلی پیدا کردن آن‌ها و خرید با قیمت ارزان ممکن است. با این وجود پازل‌های تاشو پلاستیکی خطر شکستن در حین استفاده را دارند.

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به آیدی bazikhallagh مراجعه کنید.

 

منابع

https://amazinggameroom.com/puzzles/different-types-of-mechanical-puzzles/

https://en.wikipedia.org/wiki/Mechanical_puzzle

کلید واژه ها: بردگیم ببروبازیکن بردگیم پازل تاریخچه پازل پازل مکانیکی


نظر شما :