لزوم اصلاح سیاست‌گذاری در بخش تعاون/تعاونی ها جهت کمک به وضع کنونی جامعه به وجود آمدند

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۲ کد : ۱۵۸۱ گفتگو، مناظره و آزاد اندیشی
سومین مناظره مرحله مقدماتی مسابقات مناظره تخصصی تعاون با گزاره «مشکل اصلی بخش تعاون نه سیاستگذاریها در این بخش که وضعیت کنونی کلیت اقتصاد ایران است» با حضور اعضای تیم سنگر آزادی به عنوان موافق و اعضای گروه تیم سیفا به عنوان مخالفین گزاره برگزار شد.
لزوم اصلاح سیاست‌گذاری در بخش تعاون/تعاونی ها جهت کمک به وضع کنونی جامعه به وجود آمدند

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، علیرضا میردیده از تیم سنگر آزادی در ابتدای مناظره گفت: گروه ما از دو جنبه به این قضیه نگاه خواهد داشت، یک اینکه آیا سیاست‌های پیشین در قیاس با سیاست‌های جهانی تعاونی نادرست بوده‌اند؟ و دوم آیا در اقتصاد نابه‌سامان امکان اجرای سیاست‌ها درست وجود دارد؟
وی افزود موافقت ما با این گزاره ازین باب است که فرض برآن است که سیاست گزاری های چند ساله در بخش تعاون نادرست بوده و با نگاه به کشورهای دارای تعاونی و الگو برداری از آنها پرداخته و به اصلاح سیاست گذاری در بخش تعاون بپردازیم.
وی ادامه داد: با اتخاذ سیاست های مناسب و جایگزینی آن با سیاست‌های نادرست حاکم بر بخش تعاونی می‌تواند مانع اصلی مقابله با رشد تعاون را برداشت.
وی با بیان اینکه سیاست های مناسب در شرایط نامناسب پاسخ مناسبی دریافت نخواهند کرد، ادامه داد: اگر شرایط اقتصادی پایدار باشد وضعیت سرمایه بهتر است و زمانی که اوضاع اقتصادی در شرایط نا به سامان قرار داشته باشد نهادهای متولی سیاست گذاری از سرمایه اجتماعی کمتری برای تغییر و تحول برخوردار هستند و با احتمال بیشتری با شکست روبه رو می شوند.
وی تصریح کرد: امکان سیاست گزاری مناسب در جهت گسترش سهم تعاونی در اقتصاد ایران به شکل حقیقی وجود ندارد چرا که با ذات تصمیم گیری دولت ایران در تضاد است و در چنین تصمیم گیری هایی دخالت دولت اجتناب ناپذیر است.
در ادامه فاطمه بابایی مطلق از تیم سیفا در مخالفت با گزاره مطرح شده گفت: بعد از انقلاب اسلامی سال ۵۷ مدل تعاونی اقتصادی در ایران شکل گرفت که هدف آن جمع آوری سرمایه های اندک مردم و سرمایه گذاری در بخش های عظیم اقتصادی به منظور رفاه اجتماعی و حل مشکلات اقتصادی نظیر تورم‌و‌بیکاری بود
وی افزود: تعاونی ها به وجود آمدن تا امکانت کافی برای کمک به وضع کنونی جامعه به وجود آمدند، نه اینکه مشکلات اقتصادی سبب ایجاد تعاونی‌ها شده باشد.
وی اذعان داشت: تعاونی ها میتوانند به شرایط دشوار و عبور از تحریم ها کمک کند و اگراین اتفاق رخ نداده است به این دلیل بوده است که ما در بحث قانون گذاری و سیاست گذاری نتوانستیم به درستی عملی کنیم.
محمد پیری دیگر مناظره کننده گروه موافق گفت: اقتصاد ایران شدیداً اقتصاد وابسته به نفت و بسیار سرمایه بر است و اگر قرار باشد تعاونی ها در یک بخش مهم ایران ورود پیدا کنند معضل اساسی نیاز به ورود سرمایه های بسیار زیاد است که از خصلت ذاتی تعاونی ها خارج می شود.
فاطمه اسدی از تیم مخالف در ادامه مناظره بیان کرد: تیم مقابل رسالت اساسی تشکیل تعاونی ها را به خوبی متوجه نشده اند و تصور میکنند دلیل ناکارآمدی تعاونی ها وضعیت اقتصادی کشور است در صورتی که تعاونی ها ابزاری برای حل مشکلات اقتصادی هستند.
وی تصریح کرد: یکی از دلایل رکود تعاونی ها فقدان مدیریتی است که نشات گرفته از تحصیلات پایین اعضای هیئت مدیره است و در اساسنامه برای این بند طبقه بندی خوبی صورت نگرفته است.
علیرضا میردیده در ادامه بحث در ارتباط با موضوعات مطرح شده از سوی تیم مخالف گفت: مشکل شرکت‌های تعاونی همانند دیگر ساختارهای اقتصاد ایران متاثر از وضعیت کلی اقتصاد کشورند و مادامی که اقتصاد ایران نتواند مشکل نااطمینانی اقتصادی، تورم مضمن و ساختارهای رانتیر و نهادهای ناکارآمد و فاسد را حل کند، تغییر سیاست‌های خُرد نه فقط در تعاونی که هیچ‌جا راه‌گشت نخواهد بود.
بابایی مناظره کننده تیم مخالف گفت: به دلیل قوانین اشتباهی که در حوزه تعاونی‌ها تصویب کردیم رانت های بزرگی ایجاد شده است؛ ما برای تعاونی ها رتبه بندی انجام نمیدهیم در حالی که در شرایط کنونی باید سیاست گزاری و نظارت دقیق انجام دهیم تا بتوانیم مشکلات را برطرف کینم.

داوری این مناظره توسط دکتر فرشاد مومنی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر حمیدرضا بابایی عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی و دکتر علیقلی حیدری رییس انجمن علمی تعاون کشور انجام و ۲۷۹ امتیاز به گروه موافق و ۲۱۲ امتیاز به گروه مخالف اختصاص یافت.

 


نظر شما :