تصور کشور توسعه یافته بدون توجه به رشد اقتصادی غیرممکن است

۲۲ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۶:۴۳ کد : ۱۵۸۷ گفتگو، مناظره و آزاد اندیشی
مناظره پنجم از مرحله مقدماتی مسابقات مناظره تخصصی تعاون بین دو تیم فرهنگ سازان جوان و فکرت به ترتیب به عنوان موافق و مخالف با گزاره «با گسترش نفوذ سیاست های اقتصادی نئولیبرالی در سطح جهان، شرکت های تعاونی ازگردونه رقابت حذف خواهند شد» برگزار شد.
تصور کشور توسعه یافته بدون توجه به رشد اقتصادی غیرممکن است

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، عرفانه نعمتیان اولین مناظره کننده تیم فرهنگ سازان جوان در موافقت با گزاره با بیان اینکه تصور کشور توسعه یافته بدون توجه به رشد اقتصادی غیرممکن است و در حال حاضر اقتصاد تعاونی در دنیا کشورها را پیش می‌برد گفت: سازمان بین المللی تعاون یا ای سی ای که بیش از ۱۰۰ عضو از کشورهای توسعه یافته را دارد و خیلی از کمپانی‌های بزرگ آن‌ها به صورت تعاونی اداره می‌شود و در بعضی از کشورها گردش مالی سالانه آن‌ها از فروش نفت ما بیشتر است.
وی ادامه داد: نئولیبرالیسم مجموعه سیاست‌های اقتصادی است که طی ۲۵ سال گذشته رواج پیدا کرده است و می‌توان تأثیر ان را به وضوح در اقتصاد تعاونی دید زیرا باعث افزایش ثروت ثروتمندان وکاهش فقر فقرا می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه لیبرالیسم در معنای منفی و علت اصلی همه مشکلات بشر رایج شده است و روزی نیست که منتقدان از تأثیر ان بر زندگی انسان‌ها صحبتی به میان نیاورند افزود: کالایی شدن همه ابعاد زندگی بشر، مصرف گرایی، نابرابری زندگی انسان‌ها از پیامدهای این ایدئولوژیشیطانی است.
نعمتیان تصریح کرد: لیبرالیسم را از منظر اقتصادی، می‌توان دیدگاهی دانست که رقابتی شدن اقتصاد وکاهش مداخله دولت رادر امور اقتصادی را ترویج می‌دهد ولی از آنجایی که اقتصاد را نمی‌توان ازحوزه های زیست اجتماعی جدا دانست پیامدهای این موضوع در پدیده‌های انسانی دیگر هم بازتاب زیادی دارد.

میلاد طهرانی از تیم فکرت در مخالفت با گزاره گفت: اولین بار این جریان توسط اقتصاد دانانی در فرانسه نهادینه شد و تصمیم گرفته شد یک جریان اصلاحی از جریان غرب که به علت تفکرات لیبرالی کلاسیک‌ها شکست خورده بود شکل بگیرد و علت شکست هم این بود که گفته بودند که هیچ دخالتی در اقتصاد نداشته باشیم.

وی افزود: رکت های تعاونی مشارکتی است که عده‌ای از افراد برای دست یافتن به منافع مشترک گرد هم می ایند و در واقع به بیزینس می‌پردازند این شرکتها ذیل خصوصی سازی تعریف می‌شوند که یکی از مهمترین ارکان لیبرالیسم است.
وی در خصوص علت مخالفت تیم فکرت با گزاره یاد شده تصریح رکد: وجه اول این مخالفت از باب آن است که نئولیبرالیسم با انحصار مخالف و مدافع رقابت است از طرفی شرکت‌های تعاونی زیر مجموعه بخش خصوصی محسوب می‌گردند، چگونه این سیاست‌ها که به بخش خصوصی کمک می‌کند قرار است موجب حذف تعاونی‌ها گردد؟
وی ادامه داد: بخش دوم مخالفت ازین منظر است که به فرض آنکه سیاست‌های نئولیبرالیسم در تمام سطح جهان نفوذ کرده باشد چگونه می‌توان انتظار داشت در تمامی نقاط جهان نتیجه یکسان دهد زیرا گزاره حکمی کلی در باب جهان داده است.
وی با بیان اینکه اگر مقدمه گزاره را بپذیریم به حذف تمام شرکت‌های تعاونی خواهیم رسید خاطرنشان کرد: طبق آمار اتحادیه بین المللی تعاون ۱۰ درصد از جمعیت جهان در تعاونی‌ها مشغول به کار هستند سوالی که مطرح میشه این هست که چگونه بیزینس این ۱۰ درصد حذف خواهد شد یا اساساً مگر در طول تاریخ داشته‌ایم یک بخش گسترده‌ای از مالکیت حذف شود؟

عباسی با بیان اینکه محور لیبرالیسم فرد گرایانه و بر محور سرمایه است گفت: محور لیبرالیسم نه تنها کارگروهی نیست بلکه اصلت دادن به محور اشخاص است که با توجه به این موارد می‌توان گفت تعاون متفاوت از نئولیبرالیسم است.
وی ادامه داد: در اهداف نیز، شرکت تعاونی تشکیل می‌شود تا نیازهای جامعه را تأمین کند در حالی که نیولیبرالیسم برخواسته از اهداف فرد وبیشترین سود است. در شرکت‌های تعاونی یک عضو فقط فقط حق یک رأی دارند یعنی اصالت با فرد است درحالیکه در شرکت‌های تجاری که زیر مجموعه لیبرالیسم می‌شوند اصالت با سهم و سرمایه است.
وی تصریح کرد: تعاونی‌ها در اروپا زمانی به وجود آمدند که سیاست‌های سرمایه‌داری در حال تخریب بهداشت و پولی کردن آموزش بود، اولین تعاونی در انگلیس نیز به این دلیل که نظام سرمایه‌داری در حال گرفتن بهداشت از فقرا بود، در راستای برطرف کردن این نقض به وجود آمد.
در ادامه شهلایی یادآور شد: گروه مقابل گفتند در نئولیبرالیسم کار گروهی نیست که باید پرسید در کدام قسمت کارگروهی مطرح نشده است؟
وی افزود: ما دو گزارش مهم در مؤسسه هاری‌تژ و مؤسسه آی‌سی‌ا‌ی را باهم مقایسه می‌کنیم متوجه ارتباط معنا داری بین استفاده و اجرای سیاست‌های اقتصادی نئولیبرالی و پویایی شرکت‌های تعاون می‌شویم.
نعمتیان در جمع بندی با اشاره به مطالب کتاب «چرا ملت‌ها شکست می‌خورند» گفت: مهم‌ترین دلیل فقر کشورها این است که نهادهای سیاسی و اقتصادی آن‌ها انحصاری و مردم در این نهادها مشارکت ندارند.
وی ادامه داد: اگر زمینه مشارکت و اعمال قدرت مردم در حوزه‌های اقتصاد و سیاست فراهم نشود فقر و فساد جامعه را فرا می‌گیرد.
وی خاطرنشان کرد: از سری تأثیرات منفی نئولیبرالیسم می‌توان به تاثیرگزاری آن در قانون بازار اشاره کرد که باعث رها شدن شرکت‌های آزاد از هر محدودیتی که توسط دولت برای آن‌ها تعیین شده می‌شود و بدون توجه به اینکه چه مقدار آسیب‌های اجتماعی به آن‌ها وارد می‌شود فعالیت خود را ادامه می‌دهند.
وی افزود: از بین رفتن هزینه‌های عمومی برای خدمات اجتماعی، از بین رفتن نفع عمومی و مقررات و ایجاد خصوصی سازی از دیگر تأثیرات منفی نئولیبرالیسم است.
وی تصریح کرد: عملاً نیولیبرالیسم هیچ نقش مثبتی ندارد و نه تنها به اقتصاد تعاونی کمک نمی‌کند بلکه آن را از گردونه رقابت حذف می‌کند تا جایی که یکی از محققان گفته است که لیبرالیسم به معنای استعمار نو در امریکای لاتین است.

طهرانی نیز در تکمیل مطالب ارائه شده توسط تیم خود گفت: جایی گفته شد که ایران نیولیبرال است. در کدام کشور نیولیبرالیسم ستاد تنظیم بازار وجود دارد درکدام کشور نیولیبرالیسم نرخ حداقل دستمزد وجود دارد ما همه ی اینها را داریم در ایران می‌بینیم آنچه داریم می‌بینیم فرسنگ‌ها با نئولیبرالیسم متفاوت است.
وی تصریح کرد: در گزارش‌های ام ای اف وزارت اقتصادی کره جنوبی ه عنوان یک کشور نیو لیبرال تعداد تعاونی‌ها در کره جنوبی ۱۰ هزار و ۶۱۵ تعاونی درسال ۲۰۱۶ بوده که نسبت به سال ۲۰۱۴ چهار هزار و سیصد و هشتاد مورد افزایش داشتند و میزان در امد این شرکت‌ها میانگین از ۲۳۰ میلیون دلار به ۲۹۰ میلیون دلار رسیده است این موید این است که تعاونی‌ها پیشرفت کرده است
عباسی نیز در جمع بندی نهایی تیم خود گفت: دوستان اشاره کردند که دولت ما لیبرالیسم نیست من شما را ارجاع می‌دهم به مشاور رسانه‌ای اقای روحانی اقای قوچانی می‌گویند حسن روحانی از نظر معیارهای علم سیاست برخواسته از سنت راست مدرن یا لیبرالیسم معاوظه کار تلقی می‌شود
اگر کره جنوبی سیاست‌های نیولیبرالیسم دارد پس چرا دولت کره جنوبی سال ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۰ اجازه ورود حتی یک خودرو را به کشورش نداد برای حمایت از تولید داخلیش پس این دولت محور است
در کتاب اصول و رویکردهای تعاون که این کتاب برای خود وزارت تعاون است اتحادیه بین المللی تعاون سه محور را برای تعاونی می‌گوید یکی مالکیت مشترک است یکی نظارت مردمی در اقتصاد آمریکا کجا نظارت مردمی است در فرانسه کجا نظارت مردمی است.
در خود گزاره بحث رقابت را مطرح می‌کند در نیولیبرالیسم سود برایش محور است و ربا و احتکار و اصراف برایش تعریفی ندارد در حالیکه شرکت‌های تعاونی مخالف اینها هستند درحالی که به رقابت وارد نمی‌شوند برای براورده کردن نیازهای جامعه به وجود امدند به هیچ عنوان با سیاست‌های نیولیبرالیسم همسنخی ندارند.
شهلایی در آخرین زمان این تیم گفت: تیم مقابل اشاره کردند که در نیوریبرال دولت همه شرکت‌های کوچک را حذف می‌کند قوانین آنتی‌تراست یعنی نگذاریم انحصار به وجود آید، نگذاریم شرکت‌هایی بیایند باهم تبانی کنند که بیایند شرکت‌های کوچک‌تر را حذف کنند پس چگونه می‌توانیم بگوییم علاوه بر اینکه تصور اینکه شرکت‌های تعاونی شرکت‌های کوچکی هستند فرضی نادرست است.

 

کلید واژه ها: مناظره تعاون


نظر شما :