معرفی بازی سفالگر

۲۲ آذر ۱۳۹۹ | ۱۹:۱۸ کد : ۲۰۹۴ مدرسه بازی‌پردازی معرفی بازی
شما استادکاران سفالگری هستید که برای ساخت ظروف سفارش داده شده در بازار با یکدیگر رقابت می‌کنید. شاگردان خود را به ناحیه‌های مختلف می‌فرستید تا مواد مورد نیاز ظرف‌های سفارش داده شده را جمع‌آوری کنند و زودتر از سایر بازیکنان ظرف‌ها را بپزند. استادکاری که بتواند پیش از دیگران یک ظرف را کامل کند، کارت آن ظرف را برمی‌دارد و امتیاز آن را به دست می‌آورد.
معرفی بازی سفالگر

نویسندگان: سیدعلی طباطبایی و علی علیزاده

 

مطالب مرتبط

معرفی بازی هامپوئیل

معرفی بازی کاشی‌چین

 

معرفی بازی سفالگر

بالاخره انتظارها به سر رسید و بازی جذاب سفالگر منتشر شد. بازی سفالگر که یک بازی کاملاً ایرانی می‌باشد، توسط شرکت هوپا و با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تولید شده است.

در ابتدا جا دارد از جناب آقای لولاگر، مدیر ارشد نشر هوپا بی‌نهایت سپاسگزار باشیم که بازی سفالگر را قبل از انتشار، به ما هدیه دادند و فرصت کردیم قبل از انتشار عمومی بازی کنیم. حال که بازی منتشر شد، فرصت خوبی است تا درباره آن بیشتر بنویسیم. این نکته را هم اضافه کنیم بازی در ایده آزاد دوم، مقام برتر را کسب نمود.

تعداد بازیکنان: ۲ تا ۵ بازیکن

زمان بازی: ۶۰ دقیقه

سن مناسب بازیکنان: +۱۲

طراحان: امیر اردشیری، وحید اسماعیلی، فاطمه علاالدین

 

 

داستان بازی

ایران در آغاز دوره اسلامی، شاهد تحولات فرهنگی گسترده‌ای بود. یکی از این تحولات، کنار گذاشتن ظروف فلزی و روی آوردن به استفاده گسترده از ظروف سفالی در زمینه‌های مختلف زندگی بود. این دوره عرصه پیدایش نمونه‌ای عالی از ترکیب هنر و کاربرد بود که در آن خاک در قالب ظروف سفالی تا حد اثری هنری تعالی می‌یافت. در بازی سفالگر، بازیکنان در نقش استادکاران سفالگری برای پختن ظروف سفارش داده شده در بازار با یکدیگر رقابت می‌کنند. آن‌ها شاگردان خود را به ناحیه‌های مختلف می‌فرستند تا مواد مورد نیاز ظرف‌های سفارش داده شده را جمع‌آوری کنند و زودتر از سایر بازیکنان ظرف‌ها را بپزند. بازیکنی که بتواند پیش از دیگران یک ظرف را کامل کند، کارت آن ظرف را برمی‌دارد و امتیاز آن را به دست می‌آورد. با رسیدن مجموع امتیازات یک بازیکن به عدد ۲۰، بازی به پایان می‌رسد. بازیکنی که بیشترین امتیاز را به دست بیاورد، برنده این بازی خواهد بود.

 

 

محتویات بازی

  • صفحه بازی دورو (یک رو برای بازی ۲ یا ۳ نفره، روی دیگر برای بازی ۴ یا ۵ نفره)
  • ۲۵ مهره شاگرد در ۵ رنگ مختلف (سبز، زرد، قرمز، آبی و سیاه)
  • ۴۰ مهره گِل (مکعب قهوه‌ای)
  • ۴۰ کارت رنگ
  • ۸ کارت گِل
  • ۴۲ کارت ظرف
  • ۳۳ نشان طرح (شامل: ۱۱ طرح انتزاعی، ۱۱ طرح حیوانی و ۱۱ طرح انسانی)
  • ۱۴ نشان مهارت
  • ۱ نشان سحرخیز
  • ۱ نشان خرابکار
  • ۳ نشان قفل
  • ۳۰ نشان ظرف (شامل: ۱۰ کاسه: ۱۰ کوزه و ۱۰ تنگ)
  • دفترچه راهنما + کتابچه ظروف سفالی

 

 

هدف و جریان بازی

هدف بازیکنان در بازی سفالگر، کسب امتیاز از طریق پختن کارت‌های ظرف است. بازیکنان برای پختن ظروف به منابع مختلفی مانند گِل، نشان ظرف، کارت رنگ و نشان طرح احتیاج دارند. بازیکنان این منابع را با برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی در ارسال شاگردان خود به بخش‌های مختلف صفحه بازی انجام می‌دهند. صفحه بازی به ۶ بخش تقسیم شده است که عبارتند از: بخش تهیه گِل، کارگاه سفالگری، بخش بازار رنگ، بخش کارگاه نگارگری، بخش کوره سفالگری و بخش کارت‌های ظرف.

 

 

بازی سفالگر در چند دور انجام می‌شود که هر دور شامل مراحل زیر است:

۱. آماده‌سازی:

در این مرحله، در شروع بازی و در شروع هر دور از بازی، اجزای مختلف بازی آماده می‌شود. برای این کار:

الف) همه کارت‌های گِل را بُر بزنید و به پشت در محل مشخص شده روی صفحه بازی قرار دهید. سپس یک کارت رو کنید و بر روی دسته کارت‌های گِل قرار دهید.

ب) جاهای خالی در بخش بازار رنگ را با کارت‌های رنگ جدید پر کنید.

ج) جاهای خالی در بخش کارت‌های ظرف را با کارت‌های ظرف جدید پر کنید.

 

 

۲. فرستادن شاگردها:

این بخش، مرحله اصلی هر دور بازی است. در این مرحله بازیکنی که صاحب نشان سحرخیز است، یکی از شاگردان خود را به یک خانه آزاد صفحه بازی می‌فرستد. سپس بازیکن بعدی (درجهت ساعتگرد)، یکی از شاگردانش را به یک خانه آزاد صفحه بازی می‌فرستد. این روند ادامه دارد تا شاگردان همه بازیکنان تمام شود. صفحه بازی شامل ۲ نوع خانه است:

الف) خانه محدود که با دایره کوچک نشان داده می‌شود. ظرفیت این خانه‌ها فقط یک شاگرد است؛ بدین معنی که در طول یک دور از بازی، اگر بازیکنی یکی از شاگردانش را به این خانه بفرستد، آن خانه اشغال می‌شود و هیچ شاگرد دیگری نمی‌تواند در آن خانه جای بگیرد.

ب) خانه نامحدود که با دایره بزرگ نمایش داده می‌شود. ظرفیت این خانه‌ها نامحدود است؛ بدین معنی که در یک دور از بازی یک یا چند بازیکن می‌توانند یک یا چند شاگرد خود را به این خانه‌ها بفرستند.

 

 

۳. پایان دور:

همه بازیکنان همه شاگردان خود را از روی صفحه برمی‌دارند و جلوی خود می‌گذارند. سپس امتیاز بازیکنان محاسبه می‌شود. بازیکنی که صاحب نشان سحرخیز است، آن را به بازیکن سمت چپی می‌دهد.

پایان بازی

اگر در مرحله پایان دور، حداقل یکی از بازیکنان به امتیاز ۲۰ رسیده باشد، بازی به اتمام رسیده است. در پایان بازی منابعی را که برای بازیکنان باقی مانده است، بررسی می‌کنیم و بازیکنان از برخی منابع خود امتیاز می‌گیرند:

بازیکنی که بیشترین امتیاز گِل را داشته باشد: ۲ امتیاز

بازیکنی که بیشترین تعداد کارت رنگ را داشته باشد: ۲ امتیاز

بازیکنی که بیشترین تعداد نشان ظرف را داشته باشد: ۳ امتیاز

بازیکنی که بیشترین تعداد نشان طرح را داشته باشد: ۳ امتیاز

 

 

پس از جمع کردن تمامی امتیازهای بازی، بازیکنی که بیشترین امتیاز را کسب کرده باشد، برنده بازی خواهد بود. در صورت تساوی امتیاز، بازیکنی که بیشترین تعداد نشان مهارت را کسب کرده باشد، برنده بازی خواهد بود. در صورتی که تعداد نشان‌های مهارت دو بازیکن با یکدیگر برابر باشد به طور مشترک برنده بازی هستند.

در قسمت آینده، به توصیف تجربیات خود و شرح کیفیت و ارزیابی بازی سفالگر خواهیم پرداخت.

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به آیدی bazikhallagh مراجعه کنید.

 

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بازی‌ رومیزی بازی‌ فکری سفالگر


نظر شما :