معرفی بازی کاشی‌چین

۲۸ آبان ۱۳۹۹ | ۱۵:۱۴ کد : ۲۰۴۱ مدرسه بازی‌پردازی مقالات معرفی بازی
در مقاله امروز، به معرفی بازی کاشی‌چین که توسط شرکت «بازی‌دوست» در ایران تولیده شده، می‌پردازیم. این بازی، از نظر طرح کلی و همچنین از جنبه داستانی، دارای طرح جذابی می‌باشد و در طراحی بازی، تلاش شده تا علاوه بر جنبه سرگرمی بازی، مهارت‌های زیادی را از جمله تجسم هندسی و الگویابی آموزش دهد. در این مقاله، قصد داریم تا شما را با تمام جنبه‌های این بازی آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.
معرفی بازی کاشی‌چین

نویسندگان: سیدعلی طباطبایی و علی علیزاده

 

مطالب مرتبط

معرفی بازی Terraforming Mars

معرفی بازی Everdell

معرفی بازی UNO

معرفی بازی Nippon

معرفی بازی هامپوئیل

 

در مقاله امروز، به معرفی بازی کاشی‌چین که توسط شرکت «بازی‌دوست» در ایران تولیده شده، می‌پردازیم. این بازی، از نظر طرح کلی و همچنین از جنبه داستانی، دارای ایده‌های جذابی می‌باشد و در طراحی بازی، تلاش شده تا علاوه بر جنبه سرگرمی بازی، مهارت‌های زیادی را از جمله تجسم هندسی و الگویابی آموزش دهد. در این مقاله، قصد داریم تا شما را با تمام جنبه‌های این بازی آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

معرفی بازی کاشی‌چین

تعداد بازیکنان: ۲ تا ۴ نفر

زمان بازی: ۳۰ دقیقه

سن مناسب بازیکنان: +۸

مکانیزم‌ها: مدیریت دست، کاشی‌گذاری، ساخت الگو

 

 

مقدمه

امروز، به معرفی بازی کاشی‌چین می‌پردازیم. کاشی‌چین، یک بازی استراتژی انتزاعی است که به صورت ۲ تا ۴ نفره و در زمان ۳۰ دقیقه بازی می‌شود. این بازی، از دل معماری سنتی ایران به وجود آمده که با نقش و نگارهای اصیل تاریخی سرگرمی مناسبی برای همه اعضای خانواده می‌باشد. ایده این بازی از هنر کاشی‌کاری، که یکی از هنرهای اصیل معماری سنتی ایرانی _ اسلامی می‌باشد، گرفته شده تا هم با آن سرگرم شویم و هم با میراث فرهنگی ماندگار کشورمان آشنا شویم. کاشی‌چین تلاقی هنر و سرگرمی در بازی ایرانی است تا هویت و هنر اصیل و تاریخی سرزمین‌مان را همراه زندگی امروزی‌مان کرده و نقش کوچکی در ترویج آن داشته باشد.

 

 

داستان بازی

در این بازی، شما کاشی‌کارانی هستید که در یک رقابت دوستانه و با رعایت اصول کاشی‌کاری، دیواری از نقش و نگارها را می‌سازید. پس آماده باشید تا هنر خود را به نمایش بگذارید.

تجربه ما

کیفیت ساخت

جعبه بازی با ابعاد ۲۳×۲۳×۶، از مقوای نسبتاً خوبی ساخته شده و دارای کیفیت مناسبی می‌باشد. اما قسمت جذاب بازی، کاشی‌ها و نشانگرهای آن است که از مقوای باکیفیتی ساخته شده و دارای دوام و استحکام هستند. محل نگهداری نشانگرها نیز از طلق ساخته شده و از دیگر جذابیت‌های بازی است. برگه‌های نگهبان از مقوای معمولی و انعطاف‌پذیری ساخته شده که دو گوشه آن برای باز شدن، برای پنهان کردن کاشی‌ها به راحتی باز و بسته می‌شود. همچنین، کیسه بازی کیفیت مناسبی دارد.

 

 

بسته‌بندی بازی

همانطور که در بالا اشاره شد، کیفیت مواد سازنده بازی در حد خوب و مطلوبی می‌باشد. از جذابیت‌های بسته‌بندی بازی کاشی‌چین، می‌توان به این موضوع اشاره کرد که هر دسته از محتویات بازی، محل مخصوص به خود را دارد و جعبه بازی به گونه‌ای طراحی شده تا فضای مناسبی برای قطعات بازی وجود داشته باشد. برای مثال، نشانگرها در طلق مخصوص خود قرار گرفته و در کنار کاشی‌ها قرار می‌گیرند. برگه‌های نگهبان و کیسه بازی نیز در کنار هم و در قسمتی مجزا از دیگر قطعات درون جعبه گذاشته می‌شوند. از نکات منفی این بازی، می‌توان به این موضوع اشاره کرد که در بازی گفته شده که باید کاشی‌ها را در کیسه ریخته و آن‌ها را بر هم بزنیم و به طور شانسی از درون کیسه، کاشی برداریم. اما کیسه فضای مناسبی برای این کار نداشته و کوچک بوده، و ما خودمان از کیسه دیگری برای این کار استفاده کردیم.

 

 

برگه راهنمای بازی

برگه راهنمای بازی، حجم کمی داشته و به راحتی قابل حمل است. همچنین، تمامی نکات مورد نیاز بازی از چیدمان تا مشخص کردن برنده را به صورت مختصر اما قابل درک شرح داده و از توضیح زیاد و خسته‌کننده برخوردار نمی‌باشد.

گرافیک بازی

گرافیک بازی، از جنبه‌های جذاب بازی است. جعبه بازی، از طرح گرافیکی مطلوبی برخوردار بوده و از رنگ‌های موجود در بازی روی آن استفاده شده است. پشت جعبه، سعی شده تا جزئیات این بازی را از معرفی مختصات بازی تا مختصری از شیوه بازی کردن نشان دهد. کاشی‌ها و نشانگرهای بازی، از رنگ‌ها و طرح‌های متنوعی برخوردار بوده و حتی در اشکال هندسی نیز دارای تنوع می‌باشد. برای مثال، کاشی‌ها مربعی، نشانگرها دایره‌ای و برگه‌های نگهبان به صورت مستطیلی می‌باشند. در مجموع، گرافیک بازی، کیفیت مطلوبی دارد.

 

 

خود بازی و جمع‌بندی

از جذابیت‌های بازی که ما را به سمت خود کشید، رنگ‌ها و اشکال هندسی متنوع بازی بود. همچنین‌، داستان بازی نیز از جنبه‌های جالب بازی به شمار می‌رود؛ چراکه بنا بر داستان بازی، بازیکنان باید با تفکر و با استفاده از هوش، طرح‌های متنوعی را بسازند. حتی در خارج از جریان بازی نیز، با توجه به اینکه بازی دارای رنگ‌ها و طرح‌های مختلفی برای کاشی‌هاست، شما می‌توانید با کنار هم قرار دادن قطعات مختلف با رنگ‌های مختلف، اشکال جذاب و رنگارنگی ایجاد کرده و خلاقیت و سلیقه خود را بسنجید. در این بازی، شما باید با تفکر بازی کنید تا بتوانید امتیازات بیشتری کسب کرده و بازی را ببرید. البته باید کمی هم خوش‌شانس باشید. چرا که ممکن است کاشی‌هایی که در اختیار دارید، از نظر شکل و رنگ، خیلی برای شما خوش‌یمن نباشند. از دیگر نکات مثبت بازی، تعداد بالای قطعات بازی است که منجر به تکرارپذیری بالای بازی می‌باشد. البته به نظر ما، بازی می‌تواند بیشتر ادامه یابد و بنابراین، اگر تعداد کاشی‌ها و نشانگرهای بازی بیشتر باشد، بازی را جذاب‌تر می‌کند. در مجموع، این بازی، منتقدان و طرفداران خود را دارد و این بازی، مخصوصاً در این زمان، بازی خوبی برای سرگرم کردن اعضای خانواده می‌‌ باشد.

 

 

محتویات و شیوه بازی

محتویات این بازی، عبارتند از: ۱ عدد کیسه، ۵۴ کاشی، ۴۰ نشانگر و ۴ برگه نگهبان. در این بازی، مهارت‌های زیادی می‌آموزیم از جمله: ریاضی (شمارش، جمع، تفریق و ضرب)، تفکر انتقادی، تصمیم‌گیری منطقی، حل مسئله، تشخیص و تطبیق الگوها و رنگ‌ها، تجسم فضایی و مدیریت منابع.

حال باید بدانیم که چگونه این بازی را انجام دهیم. ابتدا باید چیدمان محتویات بازی را به درستی انجام دهیم. برای چیدن قطعات بازی، نشانگرها را در ۴ دسته (هر دسته یک رنگ مشخص دارد)، به صورت مجزا در گوشه‌ای قرار می‌دهیم. هر بازیکن باید یک برگه نگهبان داشته باشد. کابرد برگه نگهبان، مخفی کردن کاشی‌های هر بازیکن از چشم دیگر بازیکنان می‌باشد. همه کاشی‌ها را داخل کیسه ریخته و تکان می‌دهیم. اگر تعداد بازیکنان ۴ نفر باشد، ۲ کاشی را از کیسه خارج کرده و از بازی حذف کنید. در غیر این صورت با همه کاشی‌ها بازی کنید. حالا هر بازیکن بدون نگاه کردن به داخل کیسه، ۵ کاشی بیرون آورده، پشت برگه نگهبانش می‌چیند.

 

 

شروع بازی

نفر اول با یکی از کاشی‌ها، بازی را شروع می‌کند. نفرات بعدی با توجه به کاشی یا کاشی‌هایی که بازی شده، کاشی خود را طوری قرار می‌دهند که حتماً از یک ضلع به کاشی‌های موجود متصل باشد. کاشی‌ها باید طوری قرار گیرند که نقش‌های موجود در ۴ گوشه آن‌ها یکدیگر را کامل کند. کاشی‌ها، در هر دو طرف خود نقش‌های یکسان و قرینه و همچنین نقش‌های غیریکسان دارند و بازیکنان می‌توانند از هر دو طرف کاشی‌ها استفاده کنند. در هر نوبت افراد تنها یک کاشی بازی می‌کنند و تا زمانی که کاشی داخل کیسه باشد، هر بازیکن باید ۵ کاشی داشته باشد؛ بنابراین هر بازیکن در پایان هر نوبت یک کاشی دیگر از کیسه برمی‌دارد. اگر فردی کاشی مناسب برای جایگذاری نداشته باشد، نوبت به نفر بعدی می‌رسد. اگر بازیکنی نقشی را کامل کند، یک نشانگر امتیاز مربوط به آن نقش را برمی‌دارد. دقت داشته باشید ممکن است بازیکنی با جایگذاری یک کاشی، دو نقش یا بیشتر را کامل کرده و چند امتیاز را از آن خود کند.

 

 

روش امتیازدهی

هر نشانگر، امتیاز مخصوص به خود را دارد. امتیاز هر نشانگر، برابر است با تعداد نشانگرهایی که از آن نوع، بیرون بازی باقی مانده است. به عنوان نمونه اگر از نشانگرهای سبز ۵ عدد باقی مانده باشد و ۳ نشانگر در دستان شما باشد، هر نشانگر در دست شما ۵ امتیاز دارد و این یعنی شما ۱۵ امتیاز کسب کرده‌اید. بدین‌ترتیب امتیازهای کسب شده از همه نشانگرها را محاسبه و جمع می‌کنید. بازیکنی که بیشترین امتیاز را کسب کرده باشد، برنده است. بهتر است برای ساده‌تر شدن بازی و سادگی محاسبه امتیازات، هر نشانگر را یک امتیاز در نظر بگیرید.

 

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به آیدی bazikhallagh مراجعه کنید.

 

 

‌منبع

http://www.bazidoost.ir/

 

 

 

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بردگیم بازی رومیزی بازی فکری


نظر شما :