معرفی بازی UNO

۳۰ مهر ۱۳۹۹ | ۰۹:۴۱ کد : ۱۸۴۴ مدرسه بازی‌پردازی معرفی بازی
بازی UNO که در زبان اسپانیایی و ایتالیایی به معنی «یک» می‌باشد، در سال ۱۹۷۱ توسط Merle Robbins (مرل رابینز) طراحی شد. با توجه به اینکه Merle علاقه زیاد خانواده و اقوام و آشنایان و دوستانش را به این بازی دید، با سرمایه‌گذاری روی توسعه این بازی به مبلغ ۸,۰۰۰ دلار و تولید ۵۰۰۰ نسخه از این بازی، شروع به فروش آن کرد. او این بازی را در آرایشگاهش به فروش رساند. سپس تجار محلی نیز شروع به فروش این بازی کردند.
معرفی بازی UNO

نویسنده: علی علیزاده

 

مطالب مرتبط

معرفی بازی تراژان (Trajan)

معرفی بازی پنج قبیله (five tribes )

معرفی بازی ریشه ( Root )

معرفی بازی Terraforming Mars

معرفی بازی Everdell

 

معرفی بازی ون

تعداد بازیکنان: ۲ تا ۱۰ بازیکن (بهترین حالت: ۴ تا ۶ بازیکن)

زمان بازی: ۳۰ دقیقه

سال تولید: ۱۹۷۱ میلادی

سن مناسب بازیکنان: +۶

درجه سختی: ۱.۱۲ از ۵

رتبه بازی در سایت بردگیم گیگ: ۵.۴ از ۱۰

طراح: Merle Robbins

تصویرساز: Keith Haring

ناشر: AMIGO

نوع

بازی خانوادگی

دسته‌بندی

بازی کارتی، شمارش

مکانیزم

مدیریت دست، از دست دادن نوبت

 

 

شرح بازی

تاریخچه

بازی UNO که در زبان اسپانیایی و ایتالیایی به معنی «یک» می‌باشد، در سال ۱۹۷۱ توسط Merle Robbins (مرل رابینز) طراحی شد. با توجه به اینکه Merle علاقه زیاد خانواده و اقوام و آشنایان و دوستانش را به این بازی دید، با سرمایه‌گذاری روی توسعه این بازی به مبلغ ۸,۰۰۰ دلار و تولید ۵۰۰۰ نسخه از این بازی، شروع به فروش آن کرد. او این بازی را در آرایشگاهش به فروش رساند. سپس تجار محلی نیز شروع به فروش این بازی کردند. بعدها Merle Robbins حق انحصاری این بازی را به گروهی با مدیریت Robeert Tezak (رابرت تزاک)، صاحب یک سالن مراسم عزاداری به ارزش ۵۰۰۰۰ دلار به فروش رساند. سپس Tezak شرکت International جامش را تاسیس کرد تا از طریق آن، این بازی را به بازار عرضه کند. تاکنون ۱۵۱ میلیون نسخه از این بازی در سراسر دنیا به فروش رسیده و حق انتشار این بازی در اختیار شرکت Mattel قرار دارد.

 

 

محتویات بازی

این بازی شامل ۵۲ کارت است. ۱۲ کارت به رنگ آبی، ۱۲ کارت به رنگ قرمز، ۱۲ کارت به رنگ سبز و ۱۲ کارت به رنگ زرد می‌باشد. در ۹ کارت از ۱۲ کارتی که به رنگ‌های آبی، قرمز، سبز و زرد می‌باشد، از ۱ تا ۹ شماره‌بندی شده است. ۳ کارت دیگر نیز دارای علائم خاصی است که در ادامه به توصیف آن‌ها می‌پردازیم. ۴ کارت نیز کارت‌های ویژه نام دارند که دارای قوانین جذابی می‌باشند.

شروع بازی

برای شروع بازی، به هر نفر از بازیکنان، ۷ کارت که قبلاً بر خورده است، داده می‌شودو سپس باقی کارت‌ها به پشت روی زمین قرار می‌گیرد. سپس از بین کارت‌هایی که روی زمین قرار دارد، کارتی را که روی باقی کارت‌ها قرار دارد را برگردانده به طوری که نوع و رنگ کارت مشخص باشد.

 

 

هدف بازی

در این بازی، بازیکنان باید کارت‌های خود را زودتر به اتمام برسانند و هرکس که زودتر این کار را انجام دهد، برنده بازی است.

قوانین بازی

بازیکنی که کارت را بین بازیکنان دیگر پخش کرده، بازی را شروع می‌کند. این بازیکن باید از میان کارت‌های خود، کارتی همرنگ یا هم شکل با کارتی که روی زمین قرار دارد، پیدا کرده و روی آن قرار دهد. یکی از قوانین جالب بازی این است که اگر یک بازیکن کارتی نداشته باشد تا روی کارت‌های روی زمین قرار دهد، باید یک کارت از روی زمین برداشته و به کارت‌های خود اضافه کند. این بازی در جهت عقربه‌های ساعت ادامه می‌یابد. همانطور که پیش از این نیز گفته شد، کارت‌های ویژه‌ای نیز در بازی وجود دارند که بازی را جذاب‌تر می‌کنند.

 

کارت ممنوع در بازی UNO

کارت ممنوع: این کارت در تمامی رنگ‌ها موجود است و هنگامی می‌توان از آن استفاده کرد که کارتی که روی زمین قرار دارد، هم‌رنگ یا هم‌شکل این کارت باشد. با پایین آمدن این کارت توسط یک بازیکن، نفر بعدی در آن دور بازی، از بازی کردن محروم می‌شود و نوبتش می‌سوزد.

 

;

کارت تغییر جهت در بازی UNO

کارت تغییر جهت: این کارت نیز در تمامی رنگ‌ها موجود می‌باشد و همانند کارت ممنوع، در صورتیکه یک کارت هم‌رنگ یا هم‌شکل آن روی زمین قرار داشته باشد، استفاده می‌شود. این کارت جهت نوبت بازی را عوض می‌کند یعنی اگر روند چرخش نوبت بازیکنان در جهت حرکت عقربه‌های ساعت باشد، با آمدن این کارت، جهت بازی خلاف حرکت عقربه‌های ساعت می‌شود.

 

کارت +۲ در بازی UNO

کارت +۲: این کارت نیز همانند دو مورد قبلی در هر چهار رنگ موجود است و روی کارت هم‌شکل یا هم‌رنگ خودش قرار می‌گیرد. با پایین آمدن این کارت توسط یک بازیکن، بازیکن بعدی باید دو کارت از کارت‌های روی زمین بردارد و همچنین نوبتش نیز در این دور از بین می‌رود.

 

کارت Wild در بازی ONO

کارت Wild : تنها دو کارت از این نوع کارت در بازی وجود دارد. این کارت شرط کارت‌های ویژه بالا در مورد شکل یا رنگ کارت روی زمین را ندارد و بازیکنان هنگام بازی‌کردن، هر وقت که بخواهند می‌توانند از این کارت استفاده کنند. بازیکنی که از این کارت استفاده می‌کند، تعیین می‌کند که در ادامه بازی با چه رنگی ادامه پیدا کند.

 

کارت +۴ در بازی UNO

کارت +۴: جذاب‌ترین کارت بازی، کارت +۴ است. این کارت همانند کارت Wild می‌باشد. تنها دو عدد از آن در بازی وجود دارد و بازیکنان بدون توجه به شکل و رنگ کارت روی زمین، مجازند در هر زمانی از این کارت استفاده کنند. با پایین آمدن این کارت، نفر بعد باید ۴ کارت از کارت‌های روی زمین برداشته و همچنین نوبتش در آن دور نیز از بین می‌رود. همچنین بازیکنی که این کارت را انداخته است، باید تععین کند که در ادامه بازی با چه رنگی ادامه پیدا کند. این کارت می‌تواند تاثیر زیادی در سرنوشت بازی بگجذارد.

 

 

اما یکی از مهم‌ترین و جالب‌ترین قوانین بازی، به پایان آن مربوط می‌شود. زمانی که تنها یک کارت در دست یک بازیکن باقی می‌ماند یا به اصطلاح بازیکن «تک‌کارت» می‌شود، این بازیکن باید بلند بگوید: «ون». این عمل به این معنی است که تنها یک کارت در دستان یک بازیکن قرار دارد و ممکن است در دور بعدی کارتش تمام شود و پیروز بازی شود (البته این تنها یک احتمال است و ممکن است که حتی اگر یک بازیکن تک‌کارت شود نیز در دور بعدی نتواند کارتش را تمام کند و بازی ادامه یابد). اگر بازیکن فراموش کند که این کار را انجام دهد، باید یک کارت از کارت‌های روی زمین بردارد و دوباره بازی ادامه پیدا می‌کند.

پایان بازی

بازیکنی که کارت‌های خود را زودتر از بقیه به پایان برساند، برنده بازی خواهد بود.

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به آیدی bazikhallagh مراجعه کنید.

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بردگیم بازی کارتی بازی فکری بازی رومیزی


نظر شما :

محمد مهدی ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ | ۲۳:۲۱
سلام داخل بازی ما پنج نفر بودیم سه نفر رفتن کنار دو تا موندن حالا اگه یه یکی از اون دو تا کارت تغییر جهت بزاره چه اتفاقی خواهد افتاد؟