معرفی بای Nippon

۲۰ آبان ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۲ کد : ۱۹۸۷ مدرسه بازی‌پردازی مقالات
در این مقاله، به معرفی یکی دیگر از بازی جذاب و استراتژیک می‌پردازیم. این بازی Nippon نام دارد و رتبه خوبی در بین بازی‌های استراتژیک دارد. در ابتدا، داستان بازی را توصیف کرده و در ادامه محتویات بازی را معرفی می‌کنیم. در ادامه به شرح قوانین اولیه بازی می‌پردازیم.
معرفی بای Nippon

مترجم: علی‌حسین خسروی

 

مطالب مرتبط

معرفی بازی پنج قبیله (five tribes )

معرفی بازی ریشه ( Root )

معرفی بازی Terraforming Mars

معرفی بازی Everdell

معرفی بازی UNO

 

در این مقاله، به معرفی یکی دیگر از بازی جذاب و استراتژیک می‌پردازیم. این بازی Nippon نام دارد و رتبه خوبی در بین بازی‌های استراتژیک دارد. در ابتدا، داستان بازی را توصیف کرده و در ادامه محتویات بازی را معرفی می‌کنیم. در ادامه به شرح قوانین اولیه بازی می‌پردازیم.

معرفی بازی Nippon

تعداد بازیکنان: ۲ تا ۴ نفر (بهترین حالت: ۴ نفر)

زمان بازی: ۶۰ تا ۱۲۰ دقیقه

سال تولید: ۲۰۱۵ میلادی

سن مناسب بازیکنان: +۱۲

درجه سختی: ۳.۷۹ از ۵

رتبه بازی در سایت بردگیم‌گیگ: ۳۰۴

نمره بازی: ۷/۷ از ۱۰

طراح: Nuno Bizarro

تصویرساز: Mariano Lannelli

ناشر: What’s Your Game

نوع

استراتژی

دسته‌بندی

اقتصادی، صنعتی

مکانیزم

نفوذ / اکثریت منطقه‌ای، ترتیب متغیر مراحل

شرح بازی

 

 

ژاپن در دوره Meiji که کشوری بسته، منزوی و فئودالی است، تصمیم به تبدیل شدن به یک کشور صنعتی مدرن می‌گیرد. امپراتوری درخواست‌هایی را به کشورهای خارجی می‌فرستد، تکنسین‌ها و دانشمندان را از غرب می‌آورد، شبکه‌ای از راه آهن را می‌سازد و به یک انقلاب صنعتی بسیار سریع دست می‌یابد. ملت و امپراطور روی حمایت چهار بخش بزرگ، مجامع بزرگی که با قدرت و کنترل گسترده بر اقتصاد ژاپن پدید آمده‌اند، حساب می‌کنند. آن‌ها Zaibatsu نامیده می‌شوند و تأثیر آن‌ها بر امپراطور Meiji و اهمیت آن‌ها در سرنوشت ژاپن بسیار زیاد است.

Nippon یک بازی اکثریت منطقه‌ای است که در آن بازیکنان Zaibatsu را کنترل می‌کنند و سعی می‌کنند با سرمایه‌گذاری در صنایع جدید، بهبود دانش فناوری خود، صادرات کالا به کشورهای خارجی یا استفاده از آن‌ها برای تأمین نیازهای محلی و رشد نفوذ و قدرت خود، شبکه قدرت خود را توسعه دهند. آن‌ها بر دوره صنعتی شدن سریع ژاپن نظارت می‌کنند.

 

 

پایه‌های Zaibatsu بزرگ، کارگاه‌های سنتی ابریشم بود، اما سپس شرکت‌های بزرگ نفوذ و قدرت خود را افزایش دادند و ساختار پیچیده‌ای از شرکت‌های بهم پیوسته ایجاد کردند که آن‌ها را به بازیگران غول پیکر در عصر جدید صنعت جهان تبدیل کرد. هر بازیکن مهار یکی از این شرکت‌های بزرگ را به دست می‌گیرد و سعی در توسعه آن برای رشد و دستیابی به قدرت دارد. برای پیروزی در این بازی، بازیکنان باید با دقت انتخاب کنند که در کدام نوع صنعت سرمایه‌گذاری کنند تا بیشترین نفوذ را در جزایر ژاپن داشته باشند. بازیکنان هر عملی که انجام می‌دهند، به مسیرشان برای دستیابی به فرصت‌های جدید کمک می‌کند.

Nippon یک بازی اقتصادی سریع با تصمیمات چالش برانگیز است که در یک دوره مهم از تاریخ ژاپن و هنگام تولد یک ملت بزرگ تنظیم شده است.

 

 

محتویات بازی

۱ صفحه بازی

۴ صفحه بازیکن

۴۸ کارگر (۸ نفر در ۶ رنگ)

۴ دیسک ردیابی (۱ عدد در ۴ رنگ بازیکن)

تقریباً ۹۰ مکعب سیاه

۱ نشانگر امتیازدهی (استوانه سفید)

۲۴ کاشی قطار (۶ رنگ در هر ۴ رنگ بازیکن

۲۴ کاشی کشتی (۶ رنگ در هر ۴ رنگ بازیکن)

 

 

۴۰ کاشی نفوذ (۱۰ رنگ در هر ۴ رنگ بازیکن)

۲۴ کاشی کارخانه

۲۴ کاشی ماشین آلات

۳۲ کاشی قرارداد

۱۶ کاشی طرح (با مقادیر ۱ یا ۲)

۹ کاشی شهر

۲۴ کاشی پاداش (با پاداش در جلو و ۲ برابر - ۵ برابر VP در پشت)

۴ کاشی VP چند برابر (با ۲× VP در هر دو طرف)

۱ کیف پارچه‌ای

یادداشت‌های Yen (ین)

چیدمان بازی

صفحه بازی

صفحه بازی را روی میز بگذارید. صفحه بازی به چندین قسمت تقسیم شده است

 

 

منابع بازیکنان

هر بازیکن یک رنگ را انتخاب می‌کند (زرد، قرمز، بنفش یا آبی) و موارد زیر را جلوی خودش قرار می‌دهد:

  • ۸ کاشی قرارداد (۸ قرارداد مختلف وجود دارد. بازیکن از هر نوع یکی را انتخاب می‌کند و آن‌ها را روبه‌روی خود قرار می‌دهد).
  • ۱ کاشی طرح اولیه
  • ۱۰ کاشی نفوذ از رنگ خود بازیکن (ارزش: ۱ تا ۷)

کارت امتیاز پیروزی ( Victory Point )

بازیکن اول را به طور تصادفی تعیین کنید. ترتیب بازی به ترتیب عقربه‌های ساعت در دور میز می‌باشد و از بازیکن اول شروع می‌شود. هر بازیکن صفحه رنگی خود را در مسیر Victory Points (VP) قرار می‌دهد: بازیکن اول در ۱۰، بازیکن دوم در ۱۱، بازیکن سوم در ۱۲ و بازیکن چهارم در ۱۳. در طول بازی، هر بازیکن با کسب Victory Point ، صفحه خود را مطابق با آن توسعه می‌دهد. در صورت از دست دادن Victory Point ، صفحه وی به عقب منتقل می‌شود.

نشانگر امتیازدهی

نشانگر امتیازدهی را در سمت چپ شیار مسیر امتیاز دهی قرار دهید.

 

 

صفحه‌‌های بازیکنان

هر بازیکن با استفاده از نماد رنگی خود، صفحه بازیکن را می‌گیرد. این نماینده Zaibatsu وی است. او آن را در مقابل خود قرار می‌دهد و وسایل زیر را روی آن قرار می‌دهد:

۱۲۰۰۰ Yen (ین) در منطقه بودجه

۲ مکعب سیاه در منطقه بودجه

۶ کاشی رنگی در کنار یکدیگر در منطقه کشتی‌ها با ارزش ۲× VP رو به بالا

۶ قطعه کاشی رنگی در کنار یکدیگر در منطقه قطار با امتیاز +۲ رو به بالا

۱ مکعب سیاه در مسیر ذغال سنگ

۱ مکعب سیاه روی Money

1 مکعب سیاه در مسیر دانش

کاشی‌های VP

چهار کاشی ۲× VP را کنار صفحه بازی قرار دهید.

 

 

کاشی‌های کارخانه

کاشی‌های کارخانه را با توجه به کالای خوب مرتب کنید. آن‌ها را در کنار طرح اولیه کالاهای تولید شده به سمت بالا (نماد در گوشه بالا سمت چپ با ارزش ۲، ۴ یا ۶) در کنار صفحه بازی قرار دهید.

کاشی‌های پاداش

کاشی‌های پاداش را با توجه به ضریب VP در پشت آن‌ها (۲ تا ۵) مرتب کنید و سپس با توجه به امتیاز آن‌ها در جلو (۲ طرح، ۲ ذغال سنگ یا ۵۰۰۰ ین)، در مجموع ۱۲ دسته تشکیل دهید.

کاشی‌های شهر

نقشه ژاپن به ۴ منطقه تقسیم شده است. هر منطقه دارای ۲ قسمت شهری است. به طور تصادفی در هر قسمت شهری از صفحه بازی، کاشی شهر را رو به بالا قرار دهید. همچنین، جهت گیری کاشی را به صورت تصادفی تعیین کنید. کاشی باقیمانده در این بازی استفاده نمی‌شود و به جعبه بازگردانده می‌شود.

 

 

کارگران

۴۸ کارگر را در کیسه پارچه‌ای قرار دهید.

کاشی‌های عمل و ردیف‌های کارگری

کاشی‌های عمل و کارگران را به طور تصادفی از کیسه بیرون بکشید و ۳ کارگر را در هر کاشی عمل در صفحه بازی قرار دهید. همین کار را برای هر کارگر در صفحه بازی انجام دهید.

 

 

منابع مشترک

کاشی‌های ماشینی، کاشی‌های طرح اولیه باقیمانده، مکعب‌های سیاه و یادداشت‌های ین را در کنار صفحه بازی به عنوان یک منبع مشترک قرار دهید. وقتی در قوانین بازی گفته می‌شود که یک بازیکن باید مبلغی را بپردازد، این همیشه بدان معناست که او باید ین بپردازد، یادداشت‌ها را از منطقه بودجه صفحه بازی خود بگیرد و آ‌نها را در منابع مشترک قرار دهد. هنگامی که یک بازیکن ین یا ذغال سنگ دریافت می‌کند، آن‌ها را از منابع مشترک خارج می‌کند و در منطقه بودجه خود قرار می‌دهد. موارد موجود در منابع مشترک محدود نیستند.

 

 

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به آیدی bazikhallagh مراجعه کنید.

 

 

منابع

https://boardgamegeek.com/boardgame/154809/nippon

https://www.ultraboardgames.com/nippon/game-rules.php

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بردگیم بازی رومیزی بازی فکری بازی انتزاعی بازی استراتژی


نظر شما :