بازی، وقت تلف کردن است!

چرا بازی می‌کنیم؟
۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۱ کد : ۲۰۹۸ مدرسه بازی‌پردازی مقالات
بازی، وقت تلف کردن است!

نویسنده: علی طباطبایی
ویراستار: علی علیزاده
بازی، وقت تلف کردن است! خیلی پیش آمده این جمله را از خانواده و دوستانم بشنوم. اکثر اوقات سکوت می‌کنم اما گاهی پاسخ می‌دهم. دوست داشتم پاسخ‌های خود را با شما در میان بگذارم...
در ابتدای بحث با سوالات رگباری شروع می‌کنم: برای چی غذا می‌خوریم؟ برای چی می‌خوابیم؟ برای چی کار می‌کنیم؟...
- رفع گرسنگی. رفع خستگی. پول در آوردن...
- چرا گشنه می‌شیم؟ چرا خسته می‌شیم؟ چرا پول درمی‌آریم؟...
-...
در نهایت به اینجا می‌رسیم که ما انسان هستیم و هر عملی انجام می‌دهیم بخاطر برآورده کردن نیازهایمان است. حال سوالات دیگری به وجود می‌آید:
آیا بازی برای من نیاز است؟ اگر برای من یک نیاز است آیا برای سایر انسان‌ها هم نیاز است؟ اگر نیازمان برآورده نشود چه می‌شود؟....

 

هرم نیازهای مزلو

برگردیم به کمی عقب‌تر. ما یکسری نیازهای اساسی داریم که آنها را بایستی ارضا نمائیم. می‌شود دسته‌بندی‌های قدیمی نیاز‌ها مانند هرم نیازهای مزلو را مطرح کرد یا نظریات جدیدتر مانند نیازهای گلسری. اگر این نیازها را برآورده نکنیم دچار مشکل می‌شویم. اما هر کس به شیوه خود این نیازها را برآورده می‌کند. مثلاً برای حفظ بقا و گشنگی شخصی، چلوکباب می‌خورد و دیگری پیتزا. حالا ممکن است شخصی این پیتزا را در رستوران و با دوستانش بخورد و با این کارش هم نیاز به بقایش را جواب دهد هم نیاز به عشق و وابستگی هم احترام و… در واقع با یک عمل چندین نیاز خود را برآورده کند.

 


نیازهای گلسری (تئوری انتخاب)


بازی کردن نیز می‌تواند نیازهای اساسی مختلفی را ارضا کند بنابراین من بازی می‌کنم. حالا ممکن است شخصی بازی نکند ولی به شیوه دیگری به نیازهایش پاسخ دهد. در هرم نیازهای مزلو بازی می‌تواند نیازهای روانی و خودشکوفایی را برآورده سازد و در نیاز‌های گلسری بازی نیاز به تفریح و یادگیری را به صورت مستیم و سایر نیازها را به صورت غیر مستقیم برآورده می‌سازد. بنده روش بسیار خوشحال و شادی را برای ارضا نیازهایم انتخاب کرده‌ام و پیشنهاد می‌کنم شما هم آن را امتحان کنید.
به عنوان مثال در شب یلدا با خانواده بازی کوپ یا کودتا که در همین سایت معرفی کردیم را بازی کنید. این بازی را می‌شود با کمترین امکانات و فقط با یک ورق کاغذ و خودکار انجام داد و ساعت‌ها سرگرم شد.
پ.ن: شما هم در حداقل ۳۰۰ کلمه برایمان بنویسید چرا بازی می‌کنید و مطالب خود را در قالب نرم‌افزار word به ایمیل a.tabatabaee@ut.ac.ir ارسال کنید. این مطالب با نام خودتان منتشر خواهد شد.
برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به آیدی bazikhallagh مراجعه کنید.

 

 

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بازی‌ رومیزی بازی‌ فکری بازی


نظر شما :