معرفی بازی لوت و بررسی نسخه تک‌نفره آن

۰۳ دی ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۳ کد : ۲۱۱۷ مدرسه بازی‌پردازی مقالات
در مقاله امروز، یکی دیگر از بازی‌های رومیزی جذاب را معرفی می‌کنیم. در ابتدا، به معرفی بازی اصلی لوت پرداخته و در ادامه، نسخه تک‌نفره یا سولو این بازی را که توسط امین عقلایی طراحی شده، به طور مفصل بررسی می‌کنیم. همچنین از جناب آقای امین عقلایی نیز سپاسگزاریم که نسخه روش انجام نسخه تک‌نفره این بازی را در اختیار ما قرار داده و برای ایشان آرزوی موفقیت داریم.
معرفی بازی لوت و بررسی نسخه تک‌نفره آن

نویسندگان: امین عقلایی و علی علیزاده

 

معرفی بازی لوت و بررسی نسخه تک‌نفره آن
تعداد بازیکنان: ۲ تا ۵ نفر
زمان بازی: ۲۰ دقیقه
سن مناسب بازیکنان: +۱۰
مکانیزم بازی: مدیریت کارت، جمع‌آوری غنایم
اجزا بازی
• ۷۸ کارت (۲۵ کارت «کاروان» + ۴۸ کارت «راهزن» + ۴ کارت سردسته + ۱ کارت سالار)
در مقاله امروز، یکی دیگر از بازی‌های رومیزی جذاب را معرفی می‌کنیم. در ابتدا، به معرفی بازی اصلی لوت پرداخته و در ادامه، نسخه تک‌نفره یا سولو این بازی را که توسط امین عقلایی طراحی شده، به طور مفصل بررسی می‌کنیم. همچنین از جناب آقای امین عقلایی نیز سپاسگزاریم که نسخه روش انجام نسخه تک‌نفره این بازی را در اختیار ما قرار داده و برای ایشان آرزوی موفقیت داریم.

 


شرح بازی
بازی خارجی لوت در دنیای «کشتی‌های تجاری و دزدهای دریایی» می‌گذرد اما تولیدکننده‌های ایرانی، با تبدیل کلمه انگلیسی لوت (Loot) به لوت فارسی، بازی را به دنیای «قافله‌ها و بازرگانان و راهزنان دشت لوت کشورمان» آورده‌اند. در بازی لوت در هر نوبت، شما یا با یکی از کارت‌های در دستتان بازی می‌کنید و آن را روی میز بازی می‌گذارید و یا اینکه یک کارت از دسته کارت‌ها برمی‌دارید و به کارت‌هایتان اضافه می‌کنید. کارت‌های این بازی به ۲ دسته تقسیم می‌شوند: کارت‌های «کاروان» و کارت‌های «راهزن». کارت‌های «کاروان» همگی همانند یکدیگرند ولی کارت‌های «راهزن» که در چهار رنگ (سبز، قرمز، آبی و بنفش) تنوع دارند، به ۲ دسته تقسیم می‌شوند: کارت‌های «شمشیر» که کارت‌هایی معمولی‌اند و کارت‌های «سردسته» که هر رنگ یه کارت «سردسته» دارد. کارت «سردسته» هر رنگ، قوی‌ترین کارت آن رنگ می‌باشد. کارت‌های «راهزن» امتیازهای مختلفی دارند که ۱ تا ۴ می‌باشد و ارزش کارت‌های «کاروان» نیز از ۲ تا ۸ سکه می‌باشد.

 


همانطور که گفته شد، شما در نوبت خود یا می‌توانید یک کارت از دسته کارت‌ها بردارید و یا اینکه یک کارت را روی میز قرار دهید. حال اگر یک کارت کاروان روی میز قرار دهید، بقیه بازیکنان می‌توانند با کارت‌های «راهزن» به کارت شما حمله کنند. حال اگر کسی به کارت شما حمله نکند، در پایان آن دور کارت از آن خود شما می‌شود و اگر بقیه به کارت شما حمله کنند، کارت از آن بازیکنی است که با بیشترین قدرت کارت راهزن به کارت شما حمله کند. در این بازی تنها یک کارت «سالار» وجود دارد که اگر خوش شانس باشید و این کارت را در اختیار داشته باشید، می‌توانید با قرار دادن آن روی کارت کاروان خود، از کارت کاروان محافظت کنید. بازی به همین ترتیب بین بازیکنان ادامه می‌یابد تا زمانی که یک بازیکن کارت‌هایش تمام شده و دستش خالی شود. در این زمان، بازی به پایان می‌رسد.

 


روش امتیازدهی
برای شمارش امتیازات بازیکنان و تعیین برنده به این صورت عمل می‌کنیم: امتیاز هر بازیکن برابر است با مجموع سکه‌های کاروان‌هایی که غارت کرده منهای مجموع سکه‌های کاروان‌هایی که در دستش مانده. بازیکنی که بیشترین امتیاز یا سکه را داشته باشد، برنده بازی است.

 

معرفی نسخه تک‌نفره بازی

این نسخه بازی که تا اینجا معرفی کردیم، نسخه‌ای از بازی است که به صورت گروهی یا تیمی انجام می‌شود. امین عقلایی، طراح بازی، نسخه دیگری از بازی را معرفی که به صورت انفرادی انجام می‌شود و به آن «لوت سولو» می‌گویند. برای بازی به این روش، به صورت زیر عمل می‌کنیم:
کارت‌های کاروان را از راهزن، سردسته و سالار جدا کنید و به پشت کنار هم بگذارید. سپس ۶ کارت از کارت‌های راهزن را برداشته و در دستانتان قرار دهید. حال یک کارت از کارت‌های کاروان رو کنید. همانند نسخه گروهی بازی، شما می‌توانید به این کارت حمله کرده و یا یک کارت از کارت‌های راهزن بردارید. در نوبت لعدی، اگر قدرت راهزن شما بیشتر بود، کارت کاروان رو شده برای شماست ولی اگر کارت راهزن حریف قوی‌تر بود، کارت کاروان می‌سوزد. منظور از حریف در این بازی، خود بازی است. زمانی که یک کارت کاروان رو شد، شما با یک کارت از کارت‌های راهزنتان به کاروان حمله کرده و نوبت شما با این کار تمام می‌شود. سپس در نوبت حریف، شما یک کارت از کارت‌های راهزن را برداشته و به کاروان حمله می‌کنید. حال در شروع نوبت شما، اگر قدرت راهزن شما بیشتر بود، آن کاروان را برمی‌دارید و جلوی خود قرار می‌دهید اما اگر قدرت کاروان شما از حریف کمتر یا با آن مساوی بود، شما دوباره کارت بازی می‌کنید و یا کارت رو می‌کنید. سپس نوبت حریف می‌شود. اگر قدرت راهزن حریف بیشتر بود، کاروان می‌سوزد ولی اگر کمتر یا مساوی بود، یک کارت از کارت‌های راهزن برمی‌دارید و بازی را ادامه می‌دهید.

 


زمانی که یک کارت کاروان بسوزد و یا شما آن را ببرید، همه کارت‌های راهزن استفاده شده برای آن می‌سوزند. بازی به همین روند ادامه می‌یابد تا زمانی که کارت کاروانی در بازی باقی نماند.
۲ نکته:
• تا زمانی که یک کاروان در بازی هست، کاروان دیگری وارد بازی نمی‌شود.
• زمانی که کارت‌های راهزن تمام شد، کارت‌های راهزن سوخته شده را بر بزنید و دوباره از آن‌ها استفاده کنید.

 


سردسته
هر زمان سردسته رو شد، آن را کنا زمین و به رو قرار دهید تا زمانی که یک کارت هم‌رنگ با آن سردسته به کاروانی حمله کند. وقتی راهزن هم‌رنگ آن سردسته وارد بازی شد، سردسته به کمک آن راهزن می‌رود. اگر کارت راهزن قبل از رو شدن سردسته به کاروان حمله کند، سردسته به کمک آن راهزن نمی‌رود و حتماً راهزن باید بعد از سردسته بازی شود. همچنین تعداد کارت‌های راهزن رو شده مهم نیست.

 


سالار
از سالار همانند بازی اصلی برای دفاع از کاروان استفاده می‌شود.
چند نکته:
• تعداد کارت‌های راهزن برای حمله به یک کاروان، حداکثر ۳ رنگ است.
• کارت‌های سالار و سردسته قدرت برابری دارند.
• اگر در نوبت حریف راهزنی رو شد که شما قبل از آن با هم‌رنگ آن بازی کرده بودید، آن راهزن برای افزایش قدرت شما به کار می‌رود و نوبت حریف تمام می‌شود.

 


روش امتیازدهی
برای تعیین امتیازات، همانند نسخه اصلی بازی عمل می‌کنیم به این صورت که: تعداد سکه‌هایی که به غنیمت گرفته شده را شمرده و سپس تعداد سکه‌های سوخته را از آن کم می‌کنیم. با این کار امتیاز ما مشخص می‌شود.

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به آیدی bazikhallagh مراجعه کنید.

 

منبع


HTTP://LBMIND.COM-LOOT-BOARD-GAME

 

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بازی‌ رومیزی بازی‌ فکری


نظر شما :