هرچی محیط بازی جذاب‌تر، خلاقیت بچه‌ها بالاتر

نقش طراحی فضای بازی در پرورش خلاقیت کودکان
۱۱ دی ۱۳۹۹ | ۰۹:۴۴ کد : ۲۱۳۲ مدرسه بازی‌پردازی مقاله علمی
خب تا الان مطالب زیادی راجع به اهمیت بچه‌های امروز در آینده فردا گفته شده و اینکه آموزش و پرورش بچه‌ها بسیار مهم می‌باشد چرا که این افراد در آینده زمام کشورها و جوامع را در عرصه‌های مختلف از جمله سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و… به دست خواهند گرفت و آن‌ها را پیش خواهند برد. طریقه آموزش به کودکان بحث بسیار مهمی است و بارها عنوان کرده‌ایم که از بازی و سرگرمی می‌توان به بهترین نحو در این رابطه بهره برد تا هم کودکان بازدهی خوبی در یادگیری داشته باشند و هم از یادگیری خود لذت ببرند. اما چگونگی طراحی محیط بازی نیز در افزایش خلاقیت کودکان بسیار موثر است. ما باید بدانیم که هرچه قدر محیط و فضای بازی مورد استفاده قرار گرفته را جذاب‌تر طراحی کنیم، هم کودک لذت بیشتری خواهد برد و هم به طور ناخودآگاه خلاقیت و نوع تفکر او افزایش پیدا می‌کند. در مقاله امروز، این مطلب را بیشتر بررسی می‌کنیم.
هرچی محیط بازی جذاب‌تر، خلاقیت بچه‌ها بالاتر

عنوان مقاله: نقش طراحی فضای بازی در پرورش خلاقیت کودکان

نویسندگان: پریا شفیع‌پوربوردشاهی، مصطفی کیانی، مریم طباطبائیان

نشریه: معماری و شهرسازی آرمان‌شهر

اطلاعات نشریه: منتشر شده در تابستان ۱۳۹۷، شماره ۲۳، از صفحه ۵۳ تا صفحه ۶۳

 

خب تا الان مطالب زیادی راجع به اهمیت بچه‌های امروز در آینده فردا گفته شده و اینکه آموزش و پرورش بچه‌ها بسیار مهم می‌باشد چرا که این افراد در آینده زمام کشورها و جوامع را در عرصه‌های مختلف از جمله سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و… به دست خواهند گرفت و آن‌ها را پیش خواهند برد. طریقه آموزش به کودکان بحث بسیار مهمی است و بارها عنوان کرده‌ایم که از بازی و سرگرمی می‌توان به بهترین نحو در این رابطه بهره برد تا هم کودکان بازدهی خوبی در یادگیری داشته باشند و هم از یادگیری خود لذت ببرند. اما چگونگی طراحی محیط بازی نیز در افزایش خلاقیت کودکان بسیار مؤثر است. ما باید بدانیم که هرچه قدر محیط و فضای بازی مورد استفاده قرار گرفته را جذاب‌تر طراحی کنیم، هم کودک لذت بیشتری خواهد برد و هم به طور ناخودآگاه خلاقیت و نوع تفکر او افزایش پیدا می‌کند. در مقاله امروز، این مطلب را بیشتر بررسی می‌کنیم.

 

چکیده: جامعه امروز برای انجام فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور به تربیت کودکان خلاق نیاز دارد. یکی از عوامل پرورش این امر فراهم آوردن محیطی مناسب برای بازی است. در این راستا ارتباط کودکان با محیط بازی و شرایطی که محیط در حین بازی فراهم می‌آورد، می‌تواند آن‌ها را در جهت پیشرفت رشد فکری و خلاقیت هدایت کند. در این حیطه، پژوهشگران به بازی و اثرات آن بر کودکان پرداخته‌اند، ولی اندکی از تحقیقات به محیط بازی و تأثیر آن در شکل‌گیری خلاقیت اشاره داشته‌اند؛ لذا هدف از تحقیق حاضر، دستیابی به اصول طراحی فضاهای بازی برای کودکان ۳ تا ۶ ساله (دوره پیش دبستان) باتأکید بر به رهگیری از قابلیت‌های محیطی موثر بر ذهن و رفتار کودکان و رویکرد ارتقا خلاقیت آنان است. در این مقاله سعی بر آن است که ابتدا تعریف جامعی از خلاقیت و کاربرد آن در طراحی‌های معمارانه با بررسی نکات خلاقانه بیان شود و پس از آشنایی با رشد کودکان در مرحله سنی دوره پیش دبستان، ارتباط طبیعت و خلاقیت کودکان مورد بررسی قرار گیرد. علاوه بر طبیعت که مهم‌ترین نقش را جهت پرورش خلاقیت در محیط بازی ایفا می‌کند، به بررسی سایر عوامل ضروری و مؤثر بر محیط بازی و معیارهای اساسی جهت طراحی مناسب در راستای پیشرفت خلاقیت کودکان پرداخته می‌شود. با توجه به پژوهش‌های متعددی که در این زمینه شده است، راهکارهایی جهت طراحی محیط بازی در راستای پرورش خلاقیت کودکان ارائه شده است و جهت تبیین موضوع، پنج نمونه از مراکز کودک در تهران به طور تصادفی انتخاب شده و نتایج به دست آمده از تحلیل‌های انجام شده در این مراکز، مورد بررسی قرار گرفته است. روش تحقیق براساس مطالعات کتابخانه‌ای و تحلیل محتوایی پیرامون مبانی نظری پژوهش موردنظر می‌باشد که با توجه به یافته‌های نوین در زمینه‌های روان‌شناسی محیط ۱، روان‌شناسی و طراحی معماری صورت پذیرفته است.
 


لینک دانلود فایل

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بازی‌ رومیزی بازی‌ فکری


نظر شما :