تاثیر بازی بر رشد و تربیت انسان

اهداف تربیت در بازی‌های نمایشی
۲۳ دی ۱۳۹۹ | ۱۲:۱۲ کد : ۲۱۶۳ مدرسه بازی‌پردازی مقاله علمی
تاکنون مطالب متنوعی را درباره تاثیر بازی‌ها به خصوص بازی‌های رومیزی در تربیت کودکان و همچنین یادگیری آن‌ها بیان کرده‌ایم. یکی از انواع بازی‌ها که می‌تواند بسیار در تربیت کودکان موثر باشد، استفاده از بازی‌های نمایشی است. بازی‌های نمایشی دسته‌ای از بازی‌ها هستند که در آن افراد به خصوص کودکان سعی در تقلید رفتارهای دیگران (بزرگسالان) دارند. اگر بازی‌های نمایشی هدفمند باشد، تاثیر زیادی در تربیت درست کودکان و نوجوانان در زمینه‌های اجتماعی، عاطفی، شغلی و… خواهد داشت.
تاثیر بازی بر رشد و تربیت انسان

عنوان مقاله: اهداف تربیت در بازی‌های نمایشی

نویسندگان: بهزاد باقری، مهرداد رایانی مخصوص

نشریه: تئاتر

اطلاعات نشریه: منتشر شده در سال ۱۳۹۷، شماره ۷۳، از صفحه ۷۴ تا صفحه ۹۴

 

مقدمه: تاکنون مطالب متنوعی را درباره تاثیر بازی‌ها به خصوص بازی‌های رومیزی در تربیت کودکان و همچنین یادگیری آن‌ها بیان کرده‌ایم. یکی از انواع بازی‌ها که می‌تواند بسیار در تربیت کودکان موثر باشد، استفاده از بازی‌های نمایشی است. بازی‌های نمایشی دسته‌ای از بازی‌ها هستند که در آن افراد به خصوص کودکان سعی در تقلید رفتارهای دیگران (بزرگسالان) دارند. اگر بازی‌های نمایشی هدفمند باشد، تاثیر زیادی در تربیت درست کودکان و نوجوانان در زمینه‌های اجتماعی، عاطفی، شغلی و… خواهد داشت.

چکیده: هدف از نگارش این مقاله، دست‌یابی به افق‌های اثرگذاری بازی‌های نمایشی در رشد و تربیت انسان است. طبقه‌بندی و کاوش در هدف‌های آشکار و پنهان بازی‌های نمایشی که طراحی و اجرای هدفمند این بازی‌ها را از سوی مربی امکان‌پذیر می‌سازد. پژوهشگر در این مقاله ۱۵ هدف کلی تربیت فردریک مایر که جنبه‌های مختلف فردی و اجتماعی انسان را شامل می‌شود، الگو قرار داده که تعداد ۱۳ عدد از این هدف‌ها با بررسی بازی‌های نمایشی، چگونگی طراحی و اجرای آن‌ها و نظری که مؤلفان آن‌ها دارند در مجموعه‌ی بازی‌های نمایشی دیده شد. دو هدف تربیتی «ارج نهادن به ارزش‌های معنوی و اخلاقی» و «کارآمدی شغلی» از مجموعه هدف‌های تربیت مایر در بازی‌های نمایشی مشاهده نشد و به اثبات نرسید. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد بازی‌های نمایشی دارای اهدافی روشن در تربیت هستند و با شکل جذاب و منحصر به فردی که دارند می‌توانند در قالب یک برنامه‌ی آموزشی هدفمند در آموزش و پرورش کشور استفاده شوند. بنابراین سؤال اصلی این پژوهش عبارت است از: چگونه می‌توان با دسته‌بندی و استفاده از بازی‌های نمایشی به اهداف آموزشی و تربیتی دست یافت؟


لینک دانلود فایل

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بازی‌ رومیزی بازی‌ فکری


نظر شما :