ازدواج موقت راه حل مناسبی برای جلوگیری از روابط نامشروع در سطح جامعه است؟

۱۶ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۹:۳۷ کد : ۲۳۰۸ گفتگو، مناظره و آزاد اندیشی
آخرین مناظره دور یک چهارم نهایی مسابقات مناظره دانشجویی بر سر گزاره «ازدواج موقت راه حل مناسبی برای جلوگیری از روابط نامشروع در سطح جامعه است» برگزار شد.

در آخرین مناظره دور یک چهارم نهایی نهمین مسابقات مناظره دانشجویی گروه رعد به عنوان تیم موافق و گروه آرمان به عنوان تیم مخالف بر سر گزاره «ازدواج موقت راه حل مناسبی برای جلوگیری از روابط نامشروع در سطح جامعه است» به مناظره پرداختند.
علی پاشایی نماینده گروه رعد به عنوان گروه موافق مناظره را آغاز کرد و ضمن تعریف واژه های ازدواج موقت و روابط نامشروع گفت: در بعد اول مازلو در هرم مازلو می گوید نیاز جنسی در کنار غذا و آب جزو نیازهای اساسی انسان است. در بعد دوم موضع دین به این مطلب بر پایه اعتدال است. اسلام موافق تفریط نیست و به ازدواج حکم می‌کند اسلام برعدم افراط و بی بنداری هم تأکید دارد و در آیه ۵۶ سوره نساء می فرماید پاکدامن باشید و دوست پنهانی نگیرید. ما جامعیت دین اسلام را داریم برای همین برای همه شرایط راه کار در نظر گرفته است و به طور اصلی به ازدواج دائم پرداخته و برای اضطرار به ازدواج موقت حکم کرده است.
وی ادامه داد: ازدواج موقت راه کاری اضطراری به عنوان پادزهر ضد فساد و فحشاء است که اگر به صورت درست و صحیح انجام شود راه کار است. شهید مطهری تأکید دارند اسلام ازدواج موقت را برای شهوت‌رانی مردان قرار نداده است و کسانی که همسر دارند و به این کار اقدام می کند گناه می کنند.
پاشایی افزود: ازدواج موقت برای کسانی که به همسر دسترسی دارند نیست؛ راه کاری برای کسانی است که به دلیل شرایطتشان نمی توانند ازدواج دائم داشته باشد و در پاسخ به یک بحران و اضطرار است.
وی از حمایت قانون از ازدواج موقت و عدم حمایت قانون از روابط نامشروع نیز سخن گفت و افزود: امروز در ایران ۱۳ میلیون فرد مجرد و یا مطلقه داریم سه میلیون نفر بیکار داریم. سه و نیم میلیون دانشجو داریم. اگر اینها را جمع کنیم شش و نیم میلیون نفر در سن ازدواج هستند که توان مالی ندارند و یا توان مالی که کفاف ازدواج دائم را را بدهد، ندارند. به جز مسائل اقتصادی برخی به دلیل عدم اعتماد به طرف مقابل هم حاضر به ازدواج دائم نیستند. روابط دوست پسری و دوست دختری در ایران بیشتر شده است. آمارها می‌گوید روابط پنهانی و به دور از اطلاع خانواده زیاد شده و ازدواج دائم کاهش پیدا کرده و … (وقت تمام شد)
احمد راهداری از گروه مخالف نیز اینگونه دیدگاه گروه خود را تبیین کرد که: ازدواج موقت همانطور که گفتید بر اساس ضرورت هایی در اسلام آمده که نشان دهنده ظرافت دین اسلام است. اما بر اساس گزاره مناظره «ازدواج موقت راه حل مناسبی برای جلوگیری از روابط نامشروع در سطح جامعه است»؛ جلوگیری یعنی ممانعت از روابط نامشروع اما باید گفت یک مسئله را نمی توان کاملاً در جامعه حل کرد البته می تواند آن را محدود کرد. روابط نامشروع فقط روابط دختر و پسر نیست روابط زنان متأهل با مردان، روابط پیامکی و فضای مجازی هم هست ازدواج موقت چطور این روابط را می‌تواند کاهش دهد؟
وی ادامه داد: گزاره به مفهومی فراتر از شرعی بودن اشاره می کند. ازدواج موقت باید تمامی جنبه های یک مشکل را پوشش دهد. جامعه ما در حال گذر از سنت به مدرنیته است در چنین جامعه‌ای مسائل و مباحث با سوء کارکرد مواجه می‌شوند. بسیاری از خانواده ها در جامعه ما با ازدواج موقت سازگاری ندارند. برای ازدواج موقت نیاز به اذن پدر دختر باکره هست اما هیچ پدری حاضر نیست به ازدواج موقت دخترش اجازه دهد. ازدواج موقت قانونی بوده و حتی سعی شده بسترسازی شود اما نتیجه ای برای کاهش آسیب نداشته است.
راهداری ادامه داد: گزاره گفته ازدواج موقت و هیچ قید و شرطی برای آن تعیین نکرده است. در اسلام ازدواج موقت فقط برای حالت های استثنایی است. من هم می خواستم به فلسفه ازدواج موقت از دیدگاه شهید مطهری اشاره کنم و حدیث اما کاظم را نقل کنم ولی چون گروه مقابل آنها را بیان کرد فقط استناد می کنم که گسترش ازدواج موقت در سطح جامعه بدون در نظر گرفتن ضرورت هایی که اسلام مطرح کرده می تواند زیان آور باشد.

وی تأکید کرد: دوستان اشاره کردند از منظر اسلام این کار برای کسانی است که نمی توانند همسر داشته باشند. از نظر فلسفی نوعی عدم تعهد را در پی دارد. تعهد ازدواج مادام العمر است اما ازدواج موقت به معنی این است که شما شرکای جنسی خود را می‌توانید عوض کنید و این با تعهدی که در خانواده بهنجار وجود دارد تناقض دارد. ازدواج موقت مسئله عدم تعهد به کودکان و انگ اجتماعی برای زنان را نیز در پی دارد.
این عضو گروه مخالف افزود: این فرزندان در جامعه تحقیر می‌شوند و انگ فرزند صیغه‌ای بر روی آنها می ماند. مسئله کودک همسری را نیز ترویج می‌دهد و زمینه تنوع طلبی مردان را ایجاد می‌کند. بدون کنترل بهداشتی ممکن است بیماری در پی داشته باشد. روان آدم‌ها هم در روابطی که دائم نیست می تواند آسیب ببیند.
آرین جوادی از گروه موافق ادامه داد: ازدواج موقت راهکاری اضطراری است. در گزاره گفته شده راه کار مناسبی است نه بهترین راه کار هر کسی بتواند باید ازدواج دائم کند و اگر نکند به خودش خیانت کرده است. اکنون در کشور ما به دلیل مشکلات اقتصادی و اجتماعی جوانان آیا باید به فساد و فحشا روی بیاورند؟ دوستان چه راه کاری برای افزایش سن ازدواج دارند؟ شما مسئله انگ اجتماعی را بیان می کنند. ما بیش از سه میلیون و ۱۰۰ هزار زن طلاق گرفته و زنی که همسرش فوت شده داریم که توان ازدواج دائم را ندارند. ۷۰ درصد از زنان سرپرست خانوار و زنان بی سرپست تحت پوشش کمیته امداد هستند اگر اینها را رها کنیم به تن فروشی روی می آورند تن فروشی بهتر است یا ازدواج موقت؟ ازدواج موقت بد برای جامعه تعریف شده است و باید محسنات و واقعیات آن را در جامعه بیان کنیم. جوری بیان شده انگار فقط برای مردان هوسران است.
مهکامه رمضانی از گروه آرمان به عنوان گروه مخالف نیز گفت: در سوره نور آیه‌ای داریم که گفته شده برای افرادی که به سن ازدواج رسیده‌اند شرایط ازدواج را فراهم کنید در غیر این صورت در آیه بعدی می گویند اگر این شرایط فراهم نیست تقوا پیشه کنند. مسئله ای که گروه مقابل مطرح کردند این بود که ازدواج موقت فرهنگ سازی درست نشده است. ازدواج موقت ملزم به اسلام نبود با اسلام شروع نشده و قبل از اسلام هم بوده و حتی اگر این پیشینه را در نظر نگیریم از اوایل انقلاب تاکنون بعد از سخنرانی آیت‌الله رفسنجانی در خطبه نماز این ازدواج به صورت رسمی شناخته شده آیا در طول این مدت وقت نبوده که فرهنگ سازی شود؟
وی افزود: من متوجه نشدم چرا زنان بی سرپرست که تحت حمایت کمیته امداد هستند نمی‌توانند ازدواج دائم داشته باشند؟ ما می گوییم ازدواج موقت راه حل مناسبی برای کاهش فحشا نیست راه حل درست ازدواج دائم است. در کتاب «خانه روی آب» هم مسئله ازدواج موقت بیان و مطرح شده است که در دراز مدت به دلیل شرایط آسان جوان ها تمایل به ازدواج موقتشان بیشتر و کاهش تمایل به ازدواج دائم خواهند داشت.
پاشایی از تیم رعد نیز در موافقت با گزاره مطرح گفت: حضرت علی (ع) فرموده‌اند اگر عمر بر من پیشی نمی گرفت و عقد موقت را تحریم نمی کرد جز انسان های شقی زنا نمی کرد. در آیه‌ای که گروه مقابل به آن اشاره کرد قسمت اول آیه را نخواند. در ابتدای آیه گفته شده اگر بستر ازدواج نباشد تقوای الاهی پیشی کنید. فقه اسلامی می گوید ازدواج برای کسی که خطر افتادن در فساد دارد یک واجب شرعی است. اگر قرار بود در جامعه جوانان تقوا پیشی بگیرند شرایط جامعه اینگونه نبود.
وی افزود: آیا ازدواج موقت که حمایت قانون را دارد بهتر است یا بی بندوباری و فحشا. فرض کنید دو دانشجویی که درآمد مالی ندارند و نمی توانند ازدواج کنند (عمر خانه دار شدن در تهران بالای ۱۰۰ سال است) و اضطرار دارند یک راه کار است که بگوییم بروید دوست دختر و دوست پسر باشید و یک راه کار هم این است که ازدواج موقت کنید که هم مورد حمایت قانون است و هم مورد حمایت خانواده چون پدر باید اجازه ازدواج موقت را بدهد.
راهداری از گروه مخالف هم گفت: ما هم می گوییم ازدواج موقت برای اضطرار است اما این کلید واژه را در گزاره پیدا کنید. شما می فرمایید شرایط ازدواج دائم فراهم نیست ازدواج موقت کنید شرایط ازدواج موقت هم نیست چون فرهنگ سازی نشده و خانوادهها مخالف ازدواج موقت هستند.
وی افزود: شما مشکلات اقتصادی را دلیل ازدواج موقت می دانید دولت ها موظف هستند مشکل مالی و بیکاری را حل کنند این مسئولیت دولت ها است. درباره مسائل جنسی هم ازدواج موقت راه گشا نیست چون کارآمد نیست و آسیب دارد چون کارکرد خانواده که فرزندآوری است را مختل کرده و باعث سقوط فرهنگ هم می شود. اکنون سایت‌‌ها را نگاه کنید در درخواست ازدواج موقت‌ها نوشته رنگ چشم و رنگ مو و … اینگونه باشد. این نوعی روسپی گری است که گلاه شرعی بر روی آن گذاشته می شود و اگر گسترش پیدا کند و خودش یک کارکرد روسپی گری به وجود بیاورد و نهاد خانواده را متزلزل کند چه راه کاری برای آن دارید؟ بحث ما این است که در گزاره قید ضرورت ها نیامده است و می‌تواند معضل آفرین باشد بدون در نظر گرفتن اضطرارها و نگاه اسلام.
جوادی از گروه موافق نیز گفت: ما جواب خیلی از سؤال ها را دادیم. ازدواج موقت برای کسانی نیست که شرایط ازدواج دائم را دارند. این ازدواج راه کار اضطراری است. فرد یا شرایط ازدواج دائم را دارد یا ندارد. اگ رندارد کمی خویشتن‌داری می‌کند و بعد دو راه دارد یا ازدواج موقت می‌کند یا به فساد و فحشا دچار می‌شود. تن فروشی با ازدواج موقت متفاوت است. یک خانم تا ۴۵ روز بعد از ازدواج موقت نمی تواند با کسی ارتباط داشته باشد این دو کاملاً متفاوت است.
وی افزود: شما می گویید دولت موظف است مشکلات مالی و بیکاری را کاهش دهد آما آیا می کند؟ بیایید از واقعیات حرف بزنیم دولت شرایط را فراهم نکرده و معلوم نیست کی فراهم خواهد کرد؛ یک جوان که اکنون نیاز دارد چه باید بکند؟ در جامعه غربی هم مسئله ای مانند ازدواج موقت را داریم که آنها بر اساس عقل و ما بر اساس مسائل دینی این تصمیم را می گیریم.
جوادی افزود: یکی از قضات آمریکا ازدواج رفاقتی را مطرح می کند. اسلام راه کار بهتری را بیان کرده چطور می توانیم مخالف این باشید علم و دین هر دو این را مطرح می کنند که یکی از راه کارهای جلوگیری از روابط نامشروع ازدواج موقت است. شما می‌گویید فرهنگ سازی ازدواج موقت آیا هزینه فرهنگ سازی با هزینه فراهم کردن شرایط ازدواج یکی است؟
وی در پایان نتیجه گیری کرد: با توجه به شرایط موجود و نبود شرایط ازدواج نمی توانیم بگوییم جوانان ۱۰ سال ۱۵ سال به سمت ازدواج نروید به همین دلیل باید ازدواج موقت فرهنگ سازی شود و از لحاظ علمی و اسلامی یکی از راه کارهای کاهش روابط نامشروع است.
رمضانی از گروه آرمان نیز در جمع بندی مطالب گروه مخالف گفت: در گزاره تعیین نکرده چه شرایطی. ما منع قانونی نداریم کسی که ازدواج کرده نمی تواند ازدواج موقت داشته باشد. اینکه پرسیدید آیا فرهنگ سازی هزینه بیشتری از درست کردن اقتصاد دارد باید بگویم بله دارد. هم از نظر زمانی و هم از نظر انرژی که صرف شود هزینه بیشتری لازم دارد. آدمی که شقی است به هر حال هر کاری می کند پس نمی توان روابط نامشروع را ریشه کن کرد اما می توان کاهش داد. ازدواج موقت با در نظر گرفتن نظام حقوقی اسلامی راه حل اضطراری و نه دائمی می تواند برای کاهش باشد. می تواند باعث کاهش و نه حذف روابط نامشروع شود آن هم نه برای همیشه بلکه موقت.
وی افزود: تحقیقاتی که در کتاب خانه روی آب بیان شده نشان می‌دهد ازدواج موقت بیشتر بین افراد بالای ۲۵ سال رخ می دهد و آمار زیادی از نوجوانان و جوانان را پوشش نمی‌دهد. ۸۰ درصد جوانان به ازدواج موقت نه گفته‌اند. ازدواج موقت برای شرایط اضطرار است و شرایط اضطرار را نمی‌توان به کلیت جامعه تعمیم داد؛ ولی گزاره این را به کل جامعه تعمیم داده و ما مخالف این تعمیم هستیم. در یک جامعه فقط افراد مسلمان وجود ندارند … (وقت تمام شد).
 

کلید واژه ها: نهمین دوره مناظره


نظر شما :