معرفی بازی «گل‌واژه»

۱۹ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۰:۱۳ کد : ۲۳۱۹ مدرسه بازی‌پردازی معرفی بازی
عیدانه بعدی ما، بازی «گل‌واژه» است که یک بازی دورهمی ناب و شاد است. این بازی برای جمع‌های خانوادگی ساخته شده و بدون شک نورور، بهترین زمان استفاده از این بازی است. این بازی نیازی به ابزار خاصی ندارد و تنها با یک قلم و کاغذ قابل بازی کردن است. در ادامه، بیشتر با این بازی آشنا می‌شویم.
معرفی بازی «گل‌واژه»

گردآوری: علی علیزاده

 

مطالب مرتبط

معرفی بازی «سنگ کاغذ قیچی»

معرفی بازی «کانکت (اتصال)»

معرفی بازی «طناب‌کشی»

معرفی بازی «گردو شکستم»

معرفی بازی «بیست‌سوالی»

 

معرفی بازی «گل‌واژه»
عیدانه بعدی ما، بازی «گل‌واژه» است که یک بازی دورهمی ناب و شاد است. این بازی برای جمع‌های خانوادگی ساخته شده و بدون شک نورور، بهترین زمان استفاده از این بازی است. این بازی نیازی به ابزار خاصی ندارد و تنها با یک قلم و کاغذ قابل بازی کردن است. در ادامه، بیشتر با این بازی آشنا می‌شویم.
«گل‌واژه» یک بازی فکری و هوشمندانه است که در افزایش تمرکز، دقت و باز شدن ذهن شما تاثیر بسزایی خواهد داشت. «گل‌واژه» که در کشورهای خارجی با نام «تنگ ماهی» نیز شناخته می‌شود، یکی از آن بازی‌های تیمی بسیار هیجان‌انگیز است که البته مدت زیادی هم به طول می‌انجامد، بنابراین احتمالاً فرصتی بهتر از شب‌ها و روزهای سال نو برای تجربه آن با دوستان و خانواده وجود ندارد. اما «گل‌واژه» به چه شکل است؟ اول از همه باید به دو تیم تقسیم شوید، بهتر است که تعداد اعضای دو تیم برابر باشد و تیم‌ها هم در یک سطح باشند اما اگر تعدادتان فرد است، اشکالی ندارد و بسته به نظر خودتان می‌توانید فرد اضافه را به صورت تعویضی استفاده کرده یا تیمی یک عضو بیشتر داشته باشد. بعد از تیم‌کشی، هر تیم باید اسمی برای خود انتخاب کند و روی یک صفحه کاغذ و جدا از هم نام دو تیم را در بالای صفحه یادداشت کنید. حالا به هر فرد ۳ تکه کاغذ بریده شده دهید و از آن‌ها بخواهید که سه کلمه یا عبارت کوتاه (نهایت ۳ کلمه‌ای) را روی کاغذها یادداشت کنند بدون آنکه کسی آن‌ها را ببیند. تعداد کاغذی که به هر شخص می‌دهید، می‌تواند بیشتر هم باشد و تا حد زیادی به تعداد کل افراد و زمانی که می‌خواهید به بازی اختصاص دهید، بستگی دارد.

 


بعد از نوشتن کلمه‌ها یا عبارات، کاغذها را تا کرده و همه را به یک ظرف شیشه‌ای یا تنگ انتقال دهید. «گل‌واژه» ۳ راند دارد و برنده تیمی است که بیشترین امتیاز را در انتها دریافت کند. فرض کنیم نام دو تیم انتخاب شده، «روزیاتو» و «ویجیاتو» باشند و بر حسب توافق یا قرعه، یکی از دو تیم بازی را شروع می‌کند. در راند اول یکی از اعضای تیم ویجیاتو (یا روزیاتو بر حسب قرعه‌کشی) به جلو می‌آید و ظرف حاوی کلمات را در دست می‌گیرد. تیم مقابل تایمر را روی ۱ دقیقه تنظیم می‌کند. با شروع تایمر، باید از ظرف کاغذی را انتخاب کرده و سپس آن را برای هم تیمی‌های خود شرح دهید بدون آنکه کلمه یا عبارات نوشته شده را به زبان آورید یا به چیزی اشاره کنید. اگر قادر به توضیح دادن کلمه نبودید یا هم‌تیمی‌هایتان نتوانستند آن را حدس بزنند، می‌توانید کاغذ را تا کرده و به ظرف برگردانید و کاغذ دیگری را انتخاب کنید. هر کلمه و عبارتی را هم که به درستی حدس زده شود، باید در بیرون از ظرف قرار دهید. در این مدت زمان یک دقیقه هر چند کلمه‌ای که اعضای تیم‌تان بتواند حدس بزند، امتیازی است که دریافت خواهید کرد. برای مثال اگر تیم شما بتواند ۴ کلمه را درست حدس بزند و از ظرف خارج کند، ۴ امتیاز دریافت کرده و باید آن را در صفحه امتیازها و زیر اسم تیم خود یادداشت کنید.
حالا نوبت به عضوی از تیم مقابل می‌رسد تا همین کار را تکرار کند. راند اول نیز جایی ادامه می‌یابد که تمامی کاغذها از ظرف خارج شوند. دو قانون مهم هم وجود دارند که رعایت آن‌ها به بازی هیجان‌انگیزتر و جالب‌تری منجر می‌شود. اول آنکه هر تیمی باید از تمامی اعضای خودش استفاده کند و از عضوی مشخص بیشتر از دیگران استفاده نکند. همچنین فرض کنید تیمی در شرایطی یک دقیقه‌اش را آغاز می‌کند که تنها ۱ الی ۲ کاغذ در ظرف باقی مانده است، در چنین شرایطی اگر کاغذها تمام شوند و از زمان تیم باقی مانده باشد، این زمان به راند بعدی و بازی مرتبه اول آن تیم اضافه می‌شود. بعد از تمام شدن کاغذها، همه آن‌ها دوباره به ظرف برگردانده شده و راند دوم آغاز می‌شود. در این راند تیم‌ها برای توصیف کلمه یا عبارت نوشته شده روی کاغذ تنها می‌توانند «یک کلمه» به زبان آورند و اگر تیمی توضیحی بیشتر و خلاف قوانین دهد، باید کاغذ را به ظرف برگردانده و کاغذ دیگری را انتخاب کند. تک کلمه‌ای که به زبان می‌آورید نیز خود نباید بخشی از عبارت روی کاغذ باشد. برای داشتن عملکردی بهتر در راند ۲ بهتر است در راند قبلی به تمامی کلمات و عبارات توجه کنید و آن‌ها را به ذهن بسپارید تا حدس زدن آن‌ها در راند دوم آسان‌تر شود. در این راند هم اگر در توصیف کلمه یا عبارتی مشکل داشتید، می‌توانید کاغذ دیگری را انتخاب کنید. راند دوم نیز تا جایی ادامه می‌یابد که تمامی کاغذها از ظرف بیرون آمده و تمام شوند. یادداشت کردن امتیاز تیم‌ها برای هر نفر را نیز فراموش نکنید.

 


در راند آخر و سوم، اعضا برای توضیح کلمات و عبارات به هم‌تیمی‌های خود باید تنها پانتومیم اجرا کنند و نکته مهم دیگر این است که امکان تعویض کاغذ وجود ندارد. این راند نیز تا جایی ادامه پیدا می‌کند که همه کلمات از ظرف خارج شوند و در نهایت امتیازها جمع شده و تیمی برنده است که امتیاز کل بیشتری داشته باشد. برای جالب‌تر شدن بازی هم توصیه می‌کنیم که از عبارات غیرمنطقی و خنده‌دار استفاده کنید. بازی «گل‌واژه» از آن دست بازی‌هایی است که می‌تواند شما را تا ساعت‌ها سرگرم کرده و خاطرات نابی را برای شما بسازد.

 

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به آیدی bazikhallagh مراجعه کنید.

 

 

منبع

‌‌‌‌‌‌
https://vigiato.net/p/60071

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بازی‌ رومیزی بازی‌ فکری بازی‌ دورهمی بازی‌ خانوادگی بازی‌‎های نوروزی بازی‌های نوروزی


نظر شما :