معرفی بازی «طناب‌کشی»

۱۷ اسفند ۱۳۹۹ | ۰۹:۳۲ کد : ۲۳۰۶ مدرسه بازی‌پردازی معرفی بازی
در ادامه معرفی بازی‌های عیدانه دبیرخانه بازی‌های خلاق سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، به معرفی سومین بازی این سری که بازی «طناب‌کشی» می‌باشد، می‌پردازیم.
معرفی بازی «طناب‌کشی»

گردآوری: علی علیزاده

 

مطالب مرتبط

معرفی بازی سفالگر (قسمت اول)

معرفی بازی سفالگر (قسمت پایانی: تجربه ما)

معرفی بازی کاستل (Nox)

معرفی بازی «اصفهان (Yspahan)»

معرفی بازی سوسکی (Cock Roach Poker)

 

معرفی بازی «طناب‌کشی»
در ادامه معرفی بازی‌های عیدانه دبیرخانه بازی‌های خلاق سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، به معرفی سومین بازی این سری که بازی «طناب‌کشی» می‌باشد، می‌پردازیم.

 


شرح بازی:
«طناب‌کشی» یکی از بازی‌های جهانی است که در آن دو گروه از بازیکنان درگیر مسابقه می‌شوند. هر گروه یک سر طنابی را در دست گرفته و با شروع مسابقه طناب را به طرف خود می‌کشند. گروهی که موفق شود تیم مقابل را به طرف خود بکشد و از خط وسط زمین رد کند، برنده این مسابقه خواهد بود. برای انجام بازی، ابتدا افراد به دو گروه مساوی تقسیم می‌شوند (سعی شود افراد دو تیم از نظر قدرت بدنی و هیکل، یکسان باشند)، سپس وسط طناب با یک روبان قرمز مشخص می‌شود. پس از آن فاصله ۳ الی ۵ متر (بسته به طول طناب) از وسط طناب به هر دو طرف معین گردد. (با روبان یا رنگ یا…) نفرات هر گروه از این نقطه تا انتهای طناب را می‌توانند بگیرند. در مرحله بعد روی زمین زیر نقاط علامت زده شده بر روی طناب، مشخص می‌گردد (در زمین‌هایی که خاک نرم دارند، می‌توانید برای مشخص کردن این نقاط چوب یک متری را در زمین فرو کنید) و در زمین‌های سخت یا آسفالت می‌توانید با گچ علامت بکشید و یا شیئی را مانند (چند آجر یا… روی زمین بگذراید). سپس دو طرف بازیکنان در جای خود آماده می‌ایستند و با صدای سوت داور، بازی شروع می‌شود. گروهی که بتواند وسط طناب را از نقطه علامت زده شده سمت خود بر روی زمین رد کند، برنده بازی است.

 


البته روش‌های دیگری نیز برای بازی طناب‌کشی وجود دارد که در یکی از این روش‌های بازی، دو کودک دو سر طناب را می‌گیرند و به فاصله مناسبی که بتوانند طناب را خوب و هماهنگ بچرخانند، به طوری که هم در چرخش به زمین بخورد و هم هنگام چرخش به اندازه قد یک کودک بالا برود، می‌ایستند. کودکان نام‌گذاری می‌شوند؛ مثلاً سرخ، سبز، آبی، گلابی و… یک کودک وارد طناب می‌شود و می‌پرد. در این زمان بقیه بازیکنان نام بازیکنان را بلند و به ترتیب صدا می‌زنند: سرخ، سبز، آبی گلابی و… تا زمانی که طناب از دست یکی از آن ۲ بازیکن رها شود. در این زمان نام هرکسی که گفته شد، بازیکن بعدی برای گرفتن طناب است. این بازی تا زمانی ادامه می‌یابد که فقط ۲ نفر در بازی باقی بمانند و در انتها یک نفر برنده شود. در این بازی افراد گروه به دنبال کسب موفقیت، همکاری و همیاری بیشتری از خود نشان می‌دهند که در رشد شخصیت کودک مؤثر می‌باشد. این بازی پایداری و استقامت کودکان را در برابر ناملایمات زندگی آینده افزایش می‌دهد. این بازی به شکل دیگری نیز انجام می‌شود.در این شیوه فقط نیم متر طناب لازم است و فقط نفرات اول دو سر طناب را می‌گیرند و می‌کشند و بقیه بازیکن‌ها در هر گروه، از کمر، پشت یکدیگر را می‌گیرند و همدیگر را می‌کشند.

 


بازی طناب‌کشی در کنار سرگرمی و شادی که برای تمامی افراد به ارمغان می‌آورد، باعث رشد اجتماعی کودک، پرورش ماهیچه‌ها، افزایش نیروی استقامت و ایجاد زمینه برای تلاش و رقابت سالم می‌شود. پس اگر می‌توانید، حتماً این بازی را انجام دهید.

 

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به آیدی bazikhallagh مراجعه کنید.

 


منابع


https://saednews.com/fa/post/bazi-tanab-keshi
https://ketabak.org/content/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%B7%D9%86%D8%A7%D8%A8%E2%80%8C%E2%80%8C%DA%A9%D8%B4%DB%8C
http://koodak24.ir/game/details/6701

 

 

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بازی‌ رومیزی بازی‌ فکری بازی‌ خانوادگی بازی‌ دورهمی بازی‌های نوروزی


نظر شما :