معرفی بازی «اصفهان (Yspahan)»

۰۲ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۶:۳۹ کد : ۲۲۵۵ مدرسه بازی‌پردازی معرفی بازی
در مقاله امروز، به معرفی یک بازی رومیزی جذاب، حداقل برای ما ایرانی‌ها می‌پردازیم. نام این بازی، «اصفهان (Yspahan)» می‌باشد و نکته جذاب این بازی، این موضوع است که بازی، یک بازی آلمانی بوده ولی در آن از نام اصفهان استفاده شده و وقایع بازی در شهر اصفهان اتفاق می‌افتد. به همین خاطر است که می‌گویند «اصفهان نصف جهان». بدون تردید از نکات جذاب بازی، می‌توان به این موضوع اشاره کرد که شهر اصفهان در گذشته یک شهر تجاری بوده و همچنین این شهر، یکی از شهرهایی بوده که از جاده ابریشم می‌گذشته و با توجه با داستان بازی، سازنده آن با اطلاع از این موضوع بازی را طراحی کرده است. در ادامه، این بازی جذاب را بیشتر معرفی می‌کنیم.
معرفی بازی «اصفهان (Yspahan)»

ترجمه و گردآوری: سیدعلی طباطبایی و علی علیزاده

 

مطالب مرتبط

معرفی بازی هامپوئیل

معرفی بازی کاشی‌چین

معرفی بازی سفالگر (قسمت اول)

معرفی بازی سفالگر (قسمت پایانی: تجربه ما)

معرفی بازی کاستل (Nox)

 

معرفی بازی اصفهان (Yspahan)
تعداد بازیکنان: ۲ تا ۴ بازیکن
زمان بازی: ۴۵ تا ۶۰ دقیقه
سال تولید: ۲۰۱۶ میلادی
سن مناسب بازیکنان: +۸
درجه سختی: ۲.۷۳ از ۵
رتبه بازی در سایت بردگیم‌گیک: ۷.۱ از ۱۰
طراح: Sebastien Pauchon
تصویرسازان: Arnaud Demaegd, Mike Doyle
ناشر: Ystari Games
نوع
استراتژی
دسته‌بندی
ریختن تاس، بازی اقتصادی
مکانیزم
ریختن تاس، نفوذ / اکثریت منطقه‌ای

در مقاله امروز، به معرفی یک بازی رومیزی جذاب، حداقل برای ما ایرانی‌ها می‌پردازیم. نام این بازی، «اصفهان (Yspahan)» می‌باشد و نکته جذاب این بازی، این موضوع است که بازی، یک بازی آلمانی بوده ولی در آن از نام اصفهان استفاده شده و وقایع بازی در شهر اصفهان اتفاق می‌افتد. به همین خاطر است که می‌گویند «اصفهان نصف جهان». بدون تردید از نکات جذاب بازی، می‌توان به این موضوع اشاره کرد که شهر اصفهان در گذشته یک شهر تجاری بوده و همچنین این شهر، یکی از شهرهایی بوده که از جاده ابریشم می‌گذشته و با توجه با داستان بازی، سازنده آن با اطلاع از این موضوع بازی را طراحی کرده است. در ادامه، این بازی جذاب را بیشتر معرفی می‌کنیم.

 


داستان بازی
در «اصفهان»، شما در حال تلاش برای ساختن بازارهایی در مرفه‌ترین محله‌های شهر هستید تا ثروت خود را افزایش دهید. در این مسیر باید از نفوذ خود در دربار شاه برای کنترل بازار و همچنین کالاهای خود را از طریق کاروان‌هایی که از کویر عبور می‌کنند، به قلمرو دشمنان خود بفرستید تا بتوانید بازار آنان را نیز کنترل کنید. در این کار نباید درنگ نکنید، فقط سه هفته فرصت دارید چراکه بازارها بسته می‌شوند و کاروان‌ها سفر خود را آغاز می‌کنند.

 


در سال ۱۵۹۸، شهر اصفهان پایتخت امپراتوری پارس می‌شود. بنابراین، این شهر در مرکز جهان قرار گرفته و در این دوره شکوفایی فرهنگی و اقتصادی برخوردار است. شهرها و روستاهای منطقه قصد استفاده از این گسترش را دارند. کاروان‌های پر از کالاهای متنوع و جواهرات با تحقق وعده آینده‌ای درخشان راهی صحرا می‌شوند…. در این بازی، بازیکنان باید تجارت در اصفهان را گسترش دهند. آن‌ها با استفاده از نفوذ خود در دربار و افزایش اعتبار خود در نزد شاه، با قرار دادن کالاهای خود در بازارها و مغازه‌های مناسب، ارسال کالاهای خود به کاروان‌ها و ساخت ساختمان‌ها ها امتیاز کسب می‌کنند.

 


در اصفهان، بازیکنان به ترتیب نوبت خود را بازی می‌کنند، اما در این بازی یک تاس مشخص می‌کند که کدام دستورالعمل‌های بازی قابل اجرا هستند و هر مرحله و دستورالعملی تا چه اندازه قدرتمند خواهد بود. شما در این بازی در مدت کوتاهی می‌توانید با در دست گرفتن کنترل بازارها در سطح شهر و یا اعزام تجار خود به کاروان‌ها و نفوذ در سایر بازارها امتیاز کسب کنید. همچنین می‌توانید زیرساخت‌های خود را با ساختن ساختمان‌هایی که اقدامات شما را بهبود می‌بخشند یا انتخاب کارت‌های عملیاتی که گزینه‌های اضافی به شما می‌دهند، بهبود ببخشید. پس از ۷ دور بازی (یک هفته)، امتیازاتی که در آن هفته در شهر و کاروان کسب شده محاسبه می‌شود و پس از ۳ هفته، امتیازات نهایی محاسبه شده و بازیکنان یا تاجران خردمند می‌بینند که چه کسی بیشترین سود را داشته است...

 


جریان بازی
شهر اصفهان به چهار محله و هر محله به تعدادی بازارچه با رنگ‌های مختلف تقسیم شده است. بعد از هفت نوبت (یک هفته) بازیکنان به ازای هر بازارچه که تکمیل کرده باشند (منابع مورد نیاز خود را رو تأمین کرده باشند) امتیاز می‌گیرند. زمانی که بازیکنان اولین «منبع (مکعب)» رنگ خود را در دکانی واقع در یک بازارچه می‌گذارند، دیگر نمی‌توانند مکعب خود را در دیگر دکان‌های آن بازارچه قرار دهند. برای وارد کردن «متاع (مکعب)» به بازی، باید از صفحه تاس بازی با نام «برج» استفاده کنیم. در ابتدای هر نوبت، نفر اول ۹ عدد تاس را ریخته و سپس آن‌ها را گروه‌بندی می‌کند. به این صورت که تاس‌های (عددهای) یکسان را در یک گروه قرار می‌دهد. در اینصورت، ۱-۶ گروه مختلف از تاس خواهیم داشت.

 


حال گروه تاس با کمترین عدد را در خانه اول برج (شتر) و گروه تاس با بیشترین عدد را در خانه آخر (سکه‌ی طلا) می‌گذاریم. باقی گروه‌های تاس را به ترتیب از عدد کمتر به بیشتر روی «برج» قرار می‌دهیم. به این نکته توجه داشته باشید که شتر در این بازی، نوعی واحد پول می‌باشد؛ چراکه بعضی از کالاها را باید با سکه خریده و برخی دیگر را با شتر بخیرید و حتی ممکن است بعضی از سایر کالاها را با ترکیبی از این دو به دست آورید. چهار خانه دیگر «برج» نشان دهنده‌ی چهار محله مختلف شهر می‌باشند. اگر یک بازیکن به عنوان دستورالعمل در یک نوبت یکی از این چهار خانه را انتخاب کند، به ازای هر تاسی که در این خانه وجود دارد، می‌تواند یک «متاع» در اون محله از شهر قرار دهد. بازیکنان در نوبت خود به جای برداشتن تاس و انجام اکشن یا دستورالعمل مربوط به آن بخش، می‌توانند یا یک کارت از دسته کارت‌های بازی بکشند (کارت‌هایی مثل «شتر رایگان»، «طاق زدن شتر با سکه» و…) و یا این که «مباشر» را حرکت بدهند.«مباشر» بعد از حرکت کردن، جلوی هر دکانی که توقف کند، «متاع» موجود در آن دکان را به صفحه «کاروان» می‌فرستد.

 


در پایان هر نوبت نیز بازیکنان می‌توانند برای خود «عمارت» بنا کنند. مثلاً اگر کسی با هزینه کردن ۳ شتر و ۳ سکه برای خودش «کاروانسرا» بسازد، هر بار که یکی از «متاع » های خود را به کاروان می‌دهد، می‌تواند یه کارت رایگان از کارت‌های بازی بردارد و دستور آن را انجام دهد.. این «عمارت‌ها» استراتژی بازی هر بازیکن را تا حد زیادی مشخص می‌کنند.

 

بازی Corinth


بازی «اصفهان (Yspahan)»، در واقع منشأ بازی دیگر به نام Cornith می‌باشد. طراح بازی Corinth، همان طراح بازی Yspahan بوده و در واقع این بازی را در ادامه بازی Yspahan طراحی کرده است. داستان بازی Corinth، از این قرار است: در قرن چهارم پیش از میلاد، در زیر آفتاب تابان، معامله‌گران از تمام گوشه و کنار دریای مدیترانه به شهر Corinth می‌آیند تا کالاهای خود را بفروشند. فرش‌های ایرانی، روغن زیتون کرتی ، انگور رومی و ادویه‌های مصری از نظر تاجران بسیار باارزش هستند. بازیکنان چند هفته فرصت دارند تا جایگاه خود را در افسانه‌های Corinthian به عنوان باهوش‌ترین معامله‌گر تثبیت کنند. بازی رومیزی ۲ تا ۴ نفره Corinth که در واقع نسخه تاسی بازی Yspahan می‌باشد. در این بازی بازیکنان سعی می‌کنند در تعداد دورهای مشخصی که بسته به تعداد بازیکنان متغیر است، بیشترین امتیاز را کسب کنند. امتیازات از طریق جمع‌آوری طلا و منابع، ساخت سازه‌ها با قابلیت‌های متفاوت، ملاقات مکان‌های مختلف و رساندن منابع به اماکن مختلف کسب خواهد شد.

 

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به آیدی bazikhallagh مراجعه کنید.

 

 

منابع


https://www.meeplemountain.com/reviews/yspahan-review-sebastien-pauchon/
https://roomizgames.ir/2016/12/15/%d8%a8%d8%b1%d8%af%da%af%db%8c%d9%85%db%8c-%d8%a8%d8%a7-%d9%86%d8%a7%d9%85-%d8%a7%d8%b5%d9%81%d9%87%d8%a7%d9%86/
https://store.cafefekr.com/product/corinth/
https://boardgamegeek.com/boardgame/22345/yspahan

 

 

 

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بازی‌ رومیزی بازی‌ فکری


نظر شما :